Trwa ładowanie...
d1c6aw6
04-04-2013 10:50

Jak uchronić się przed upadłością biura podróży?

Bankructwa biur podróży to w ostatnich latach największa trauma Polaków wyjeżdżających na zorganizowane wczasy. Na szczęście jeszcze przed tegorocznymi wakacjami Ministerstwo Sportu i Turystyki razem z resortem finansów chce wprowadzić nowe przepisy, które zabezpieczą Polaków przed upadkami organizatorów turystyki. Ministerstwo apeluje jednak – podstawa to zdrowy rozsądek i ostrożność przy wyborze ofert.

d1c6aw6
d1c6aw6

Bankructwa biur podróży to w ostatnich latach największa trauma Polaków wyjeżdżających na zorganizowane wczasy. Na szczęście jeszcze przed tegorocznymi wakacjami Ministerstwo Sportu i Turystyki razem z resortem finansów chce wprowadzić nowe przepisy, które zabezpieczą Polaków przed upadkami organizatorów turystyki. Ministerstwo apeluje jednak – podstawa to zdrowy rozsądek i ostrożność przy wyborze ofert.

Przepisy, które wejdą w życie jeszcze w tym sezonie, mają przede wszystkim uszczelnić obowiązujące prawo.

– To są głównie dziury, które były w dotychczasowym rozporządzeniu, powodujące, że nowa firma wchodząca na rynek nie musiała odprowadzać gwarancji lub ta gwarancja była stosunkowo niska w stosunku do planowanej działalności – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Joanna Mucha, Minister Sportu i Turystyki. Do tej pory gwarancje były obliczane na podstawie danych z poprzedniego sezonu. Prowadziło to do sytuacji, w których rozwijające swoją działalność firmy płaciły znacznie *zaniżone sumy *w stosunku do oferty z aktualnego sezonu. Minister podkreśla, że wyeliminowanie takich luk w prawie z pewnością poprawi *bezpieczeństwo Polaków *wyjeżdżających na zorganizowany wypoczynek.

Joanna Mucha apeluje jednak, by planujący wypoczynek kierowali się przede wszystkim zdrowym rozsądkiem. Porównywanie cen *tych samych wycieczek w różnych biurach powinno zwrócić naszą uwagę na wyjątkowo tanie oferty. Te najtańsze, jak podkreśla Mucha, często są *najbardziej niebezpieczne.

d1c6aw6

*Co zrobić, by upragnione dni urlopu wypoczynkowego były spędzone szczęśliwie, radośnie, bez trosk i problemów? *

Oto kilka wskazówek dotyczących tego, co o firmach turystycznych powinniśmy wiedzieć, do czego mamy prawo i czego należy unikać:

1. Sprawdź wpis do rejestru
Działalność organizatora turystyki i pośrednika turystycznego *wymaga uzyskania wpisu do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych prowadzonych przez marszałka województwa. W Ministerstwie Gospodarki funkcjonuje *centralna ewidencja organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Każdy może, a wręcz powinien przed podpisaniem umowy z firmą turystyczną pisemnie lub telefonicznie zwrócić się z konkretnym pytaniem do ewidencji, czy dana firma ma wpis, czy ma wymaganą prawem, zawartą umowę ubezpieczeniową lub gwarancję bankową (można to także sprawdzić drogą internetową), które w przypadku niewykonania przez daną firmę umowy, zabezpieczają środki na zapewnienie klientom powrotu do kraju, a także pokrycie zwrotu wpłaty wniesionej przez klienta.

d1c6aw6

Koszty pokrywane są tylko w wypadku niewypłacalności firmy. Sprawdzając, czy interesująca nas firma figuruje w rejestrze, warto zwrócić uwagę na datę ważności zabezpieczenia finansowego. Ważne, aby obowiązywało ono w momencie podpisywania przez nas umowy.

2. Wczytaj się w umowę
Umowa o świadczenie usług turystycznych musi określać:
- organizatora turystyki, numer jego wpisu do rejestru,
- imię i nazwisko osoby, która podpisuje umowę w imieniu firmy,
- miejsce pobytu lub trasę wycieczki, czas trwania imprezy turystycznej, program imprezy obejmujący rodzaj, jakość i terminy oferowanych usług,
- charakter i kategorię środka transportu oraz datę, godzinę, miejsce wyjazdu i planowanego powrotu, położenie,
- rodzaj i kategorię obiektu hotelarskiego
- program zwiedzania i inne usługi, wliczone w cenę imprezy turystycznej, wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat, jeżeli nie są one zawarte w cenie
- wyraźne sformułowanie okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny, sposób zapłaty, rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów, sposób zgłaszania reklamacji.

d1c6aw6

3. Pełne informacje
Przed zawarciem umowy firma turystyczna ma obowiązek podać ogólne informacje o przepisach paszportowych, sanitarnych i wizowych oraz o przeciwwskazaniach zdrowotnych do udziału w imprezie turystycznej. Powinniśmy być także poinformowani przez biuro podróży *o szczególnych zagrożeniach życia i zdrowia na odwiedzanych obszarach oraz o możliwości zawarcia odpowiedniego ubezpieczenia.
*
4. Zmiany w cenie

Cena ustalona w umowie o świadczenie usług turystycznych nie może być podwyższona, chyba że umowa wyraźnie przewiduje możliwość podwyższenia ceny, a przedsiębiorca udowodni istnienie następujących okoliczności:
- wzrost kosztów transportu,
- wzrost ceł, podatków, opłat,

Należy pamiętać, że w okresie 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może zostać podwyższona (mimo zaistnienia powyższych okoliczności).

Newseria.pl/ubezpiecznia.com.pl/if/pw

d1c6aw6
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1c6aw6