Trwa ładowanie...
fly4free.pl
04-08-2016 10:21

Polska - Centralny Port Lotniczy nie powstanie? Zamiast tego rozbudują lotnisko w Modlinie

Dwa pasy startowe przedzielone wielkim terminalem, który docelowo obsłuży ok. 40 mln pasażerów rocznie – tak może wyglądać lotnisko w Modlinie. Z nieoficjalnych informacji portalu Fly4free wynika, że rząd przekonuje się do tego, by wycofać się z pomysłu budowy Centralnego Portu Lotniczego od zera. A pierwszym krokiem w tym kierunku ma być utworzenie duoportu, czyli wspólnego zarządu Chopina z Modlinem.

Polska - Centralny Port Lotniczy nie powstanie? Zamiast tego rozbudują lotnisko w ModlinieŹródło: Tupungato/Shutterstock.com
df4r4yx
df4r4yx

W tej sprawie na poziomie rządowym nie zapadły jeszcze żadne wiążące decyzje, ale projekt dużej rozbudowy Modlina ma już znacznie większe poparcie w kręgach rządowych niż budowa lotniska od zera. Powód jest prosty: mniejsze koszty. Centralny Port Lotniczy, który docelowo miałby powstać w pobliżu autostrady A2, między Łodzią i Warszawą, według wstępnych założeń obsługiwałby do 60 mln ludzi rocznie i kosztować by miał nawet 25-30 mld zł.

Rozbudowa dużo tańsza
Tymczasem rozbudowa Modlina do podobnych parametrów jak planowane CPL mogłaby kosztować 8 mld złotych. W tej cenie zawarta jest cała masa inwestycji. Te lotniskowe mają pochłonąć ok. 2 mld zł – w ich ramach można wydłużyć obecny i dobudować drugi pas startowy, w planach jest też budowa dużego nowego terminalu, który docelowo byłby w stanie obsłużyć nawet 40 mln pasażerów rocznie. Pozostałe inwestycje miałyby dotyczyć przede wszystkim przebudowy sieci dróg i budowy nowych. Byłby to projekt połączenia drogi ekspresowej S7 z węzłem A2 w Konotopie, budowa obwodnicy Pomiechówka czy zmiana przebiegu drogi krajowej 62 i jej połączenia z drogą S8. A także dokończenie linii kolejowej w „droższym” (wartym ponad 250 mln zł) wariancie z podziemnym tunelem, którym pasażerowie mogliby wychodzić prosto do terminalu. Ta ostatnia inwestycja jest zresztą najbardziej zaawansowana – w lipcu podpisano w tej sprawie umowę, a brakujący odcinek torów ma być gotowy najpóźniej za 4 lata.

Koncepcja rozbudowy Modlina ma też inne zalety: to m.in. krótszy czas realizacji i fakt, że nie trzeba będzie zamykać świeżo rozbudowanego lotniska Chopina, co prawdopodobnie miałoby miejsce, gdyby zbudowano CPL. – Przy obecnej dynamice wzrostu liczby pasażerów lotnisko Chopina zapcha się za jakieś sześć lat, a cała procedura związana z budową CPL potrwa znacznie dłużej. W Modlinie jest miejsce na taką inwestycję i wszystkie niezbędne zgody. Już teraz jest np. decyzja środowiskowa na wydłużenie pasa do 2800 metrów. No i całej inwestycji nie trzeba realizować od razu – przy jednym pasie startowym można spokojnie obsługiwać do 20 mln ludzi rocznie – powiedziała Fly4free osoba blisko związana z projektem rozbudowy Modlina.

Na pewno powstanie duoport
Niezależnie od decyzji rządu, jest praktycznie przesądzone, że wkrótce powstanie duoport, czyli wspólny zarząd nad lotniskiem Chopina i portem w Modlinie, który będą sprawowały Państwowe Porty Lotnicze. Szanse na stworzenie duoportu są tym większe, że projekt zaczął popierać, do tej pory sceptyczny, marszałek Mazowsza, czyli jeden z trzech największych udziałowców Modlina (ma ok. 33 proc. udziałów w spółce)
. – W naszej ocenie logiczne i mniej kosztowne jest ewolucyjne i konsekwentne rozbudowywanie Modlina niż budowanie CPL w szczerym polu. Jeśli więc takie rozwiązanie zapewni efektywne wykorzystanie potencjału najszybciej rozwijającego się portu w Polsce – jesteśmy za. Utworzenie duoportu powinno być pierwszym krokiem do utworzenia w Modlinie centralnego portu lotniczego. To najlepsze, ale i najtańsze rozwiązanie – mówi w rozmowie Marta Milewska, rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego Mazowsza.

df4r4yx

Co ważne, Mazowsze nie upiera się też już tak mocno przy zmniejszeniu swoich udziałów w Modlinie na rzecz Portów Lotniczych, które miałyby zarządzać duoportem. Jeszcze rok temu samorząd miał w tej sprawie obiekcje. Jak mogłoby to zostać przeprowadzone? – PPL może zwiększać wysokość swoich udziałów poprzez podwyższenie kapitału na inwestycje na lotnisku – mówi Milewska.

Warto dodać, że projekt duoportu mocno krytykuje Ryanair. Szef tej linii, Michael O’Leary przy okazji każdej wizyty w Warszawie zwraca uwagę, że połączenie dwóch stołecznych lotnisk wpłynie na zmniejszenie konkurencji i podwyższenie cen biletów.

Co na to ministerstwo?
Nadzorujące projekt budowy CPL Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa informuje, że "_ budowa lotniska centralnego dla Polski ma charakter strategiczny, dlatego decyzja o jej realizacji powinna zostać podjęta po przeprowadzeniu analiz uwzględniających obecną sytuację rynkową oraz ekonomiczną" _.

Zajmuje się tym powołany na początku lipca Resortowy Zespół ds. CPL. Minister infrastruktury zwrócił się też do premier Beaty Szydło z wnioskiem o powołanie Międzyresortowego Zespołu ds. Centralnego Portu Lotniczego, jednak na razie nie zapadły jeszcze żadne decyzje w tej sprawie. Resort dodaje jednak, że zgodnie z obecnym programem rozwoju lotnisk należy przede wszystkim wykorzystać istniejące zasoby m.in. poprzez modernizację i rozbudowę istniejących lotnisk cywilnych. "_ Na polskich lotniskach przeprowadzono w ostatnich latach inwestycje infrastrukturalne - w tym na Lotnisku Chopina w Warszawie, które znacząco zwiększyło swoją przepustowość (do ok. 22 mln pasażerów rocznie). Nie bez znaczenia jest również dynamiczny rozwój portu w Modlinie oraz dalsza możliwość współpracy tych lotnisk w ramach duoportu _" - czytamy w odpowiedzi resortu infrastruktury.
Fly4free.pl/ir

df4r4yx
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
df4r4yx