Trwa ładowanie...
Newseria
20-11-2013 15:01

Pasażerom linii lotniczych będzie łatwiej uzyskać odszkodowanie

Trwają prace nad proponowanymi przez Komisję Europejską zmianami w prawach pasażerów linii lotniczych. Najważniejszą propozycją jest powołanie we wszystkich krajach Unii Europejskiej instytucji zajmujących się dochodzeniem roszczeń pasażerów na drodze pozasądowej.

Pasażerom linii lotniczych będzie łatwiej uzyskać odszkodowanieŹródło: PAP/Jacek Turczyk
d3s4a1l
d3s4a1l

Ujednolicenie prawa w tej dziedzinie zwiększy szanse pasażerów na uzyskanie odszkodowania od przewoźnika.

– Przede wszystkim zostanie wyeliminowanych wiele niejasnych dotychczas punktów, które np. wynikały z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Piotr Stańczak, dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK). – Okazało się też, że potrzebne jest powołanie instytucji, które będą w pozasądowym trybie pozwalały dochodzić konsumentom ich praw.

Nowelizacja rozporządzenia EU261/2004, które obecnie reguluje prawa pasażerów w UE, ma m.in. umożliwić im dochodzenie odszkodowań od przewoźników na drodze pozasądowej oraz obniżyć koszty tej procedury.

– Wszystkie kraje będą miały po prostu obowiązek powołać pewne mechanizmy, pewne instytucje, które będą takie dochodzenie roszczeń dla indywidualnego konsumenta zapewniać – wyjaśnia Stańczak. – W praktyce konsumenci otrzymają możliwość taniego, szybkiego i w 90 procentach efektywnego dochodzenia ich szkód, rozwiązywania ich problemów.

d3s4a1l

Dodaje, że dotychczas istniejąca sieć organów, powołanych do egzekwowania przepisów rozporządzenia, nie do końca służyła pomocą przy dochodzeniu roszczeń przez osoby indywidualne.

– Kowalski mógł pójść ze sprawą do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. ULC mógł wydać decyzję przeciwko przewoźnikowi i na tym się kończyło. I potem Kowalski zostawał z tą decyzją, musiał sam szukać pomocy, aby ją wyegzekwować – dodaje Piotr Stańczak. – W zależności od systemów w różnych krajach bardzo różnie to wyglądało. Nie zawsze dochodzenie decyzji, egzekwowanie tych decyzji w przypadku konkretnego Kowalskiego miało jakiś szczęśliwy finał – tłumaczy.

Dyrektor ECK podkreśla, że ważne jest to, że większość regulacji w końcu znajdzie się w rozporządzeniu, a nie będzie wynikała np. z orzecznictwa unijnego trybunału. Jednak nie wszystkie zmiany można jednoznacznie ocenić jaki korzystne dla pasażera.

– Problemem z punktu widzenia Europejskiego Centrum Konsumenckiego może być wydłużenie okresu opóźnienia, który zrównuje skutki opóźnienia z odwołaniem lotu. Przypomnę, że dotychczas, wskutek orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE, były to trzy godziny. Natomiast w tej chwili ten okres ma być wydłużony do pięciu godzin – wyjaśnia Stańczak.

d3s4a1l

To oznacza, że jeśli lot opóźni się o pięć godzin, będzie to traktowane tak jak jego odwołanie, co uprawnia pasażera do ubieganie się o odszkodowanie z tego tytułu.

Komisja Europejska zaproponowała również zmiany w ramach tzw. pakietu lotniskowego. W jego skład wchodzą projekty rozporządzeń o przydzielaniu slotów, czyli zezwoleń na start i lądowanie, o obsłudze naziemnej na lotniskach oraz o ograniczeniu hałasu wokół portów lotniczych. Wszystkie trzy rozporządzenia zostały już przegłosowane przez Parlament Europejski. Teraz musi je przyjąć Rada Unii Europejskiej złożona z ministrów poszczególnych krajów członkowskich.

d3s4a1l
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3s4a1l