Logo dostawcy Chorzów - ruszyła napowietrzna kolejka linowa

PAP | dodane 2013-09-08 (17:35) 1 rok 3 miesiące 14 dni 11 godzin i 44 minuty temu
 
Chorzów - ruszyła napowietrzna kolejka linowa Chorzów - ruszyła napowietrzna kolejka linowa (fot. PAP/ANDRZEJ GRYGIEL)
Elka - nowa napowietrzna kolejka linowa - rozpoczęła w niedzielę kursowanie w Parku Śląskim w Chorzowie. Goście ustawiali się w długich kolejkach, aby móc skorzystać z darmowego w pierwszym dniu przejazdu. Inauguracji sprzyjała piękna pogoda.

"Oddajemy do użytku najnowocześniejszą kolej linową w Polsce. Jej budowa trwała pół roku. Cieszymy się, że pasażerowie mają do dyspozycji tak nowoczesną i wygodną atrakcję. Wielu ludzi czekało na ten moment. Wreszcie nastąpił. Mamy nadzieję, że Elka będzie dobrze służyć przez dziesięciolecia" - powiedział podczas uroczystości prezes parku Arkadiusz Godlewski.

Zrealizowana głównie dzięki środkom unijnym inwestycja zastąpiła popularną niegdyś Elkę, która była tak zniszczona, że trzeba ją było rozebrać. "Moją pierwszą podróż starą Elką pamiętam doskonale. Najadłam się wtedy strachu. To był bodaj 1977 rok. Byłam nastolatką. Kolejka zatrzymała się na pół godziny. I to nad zoo" - wspominała minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska. "Mam nadzieję, że nową Elkę awarie będą omijać. Trzymam też kciuki za rewitalizację kolejnych odcinków" - dodała.

Na ponaddwukilometrowej trasie kolejki jest 15 ośmioosobowych gondoli i 30 kanap czteroosobowych, poruszających się na wysokości od 8 do 18 metrów, w zależności od fragmentu trasy. W gondolach mogą podróżować zarówno osoby niepełnosprawne, jak i rodziny z dziećmi w wózkach. Prędkość maksymalna kolejki to 5 metrów na sekundę; przepustowość to 861 osób na godzinę w każdą stronę. W zależności od potrzeb może być zmieniana. Elka ma kursować cały rok, codziennie, chyba że uniemożliwią to warunki atmosferyczne.

"To pierwsza kolej w Polsce w systemie mieszanym. Pojazdami są w niej kanapy i gondole. Jako pierwsza w Polsce wykorzystuje też nowoczesny system zabezpieczający na kanapach. Specjalny pałąk blokuje ruchy i uniemożliwia pasażerom wysiadanie z kolejki podczas jazdy. Nowa Elka wykorzystuje najnowocześniejsze technologie, które aktualnie są dostępne na światowym rynku" - podkreślił prezes głównego wykonawcy Doppelmayr Polska Bogdan Tarko.

Projektujący Elkę specjaliści rozważali różne koncepcje przebiegu trasy w 600-hektarowym Parku Śląskim, usytuowanym na pograniczu Chorzowa, Katowic i Siemianowic Śląskich. Ostatecznie zwyciężyła ta łącząca teren w pobliżu wesołego miasteczka z okolicami Stadionu Śląskiego. W tych dwóch miejscach powstały stacje kolejki. Na gondolach znalazły się, umieszczone tam w porządku alfabetycznym, wybrane w konkursie nazwiska ich 15 patronów. To osoby, które trwale zapisały się w historii Śląska, m.in. Konstanty Wolny, Ryszard Riedel, Karol Godula, John Baildon czy Joseph von Eichendorff.

Jak podał rzecznik Parku Śląskiego Łukasz Buszman, koszt inwestycji to 27 mln zł netto (33 mln zł brutto). Jej realizacja była możliwa dzięki środkom unijnym z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego. Dotacja z tego źródła to 85 proc. wartości inwestycji; pozostałe środki to wkład własny Parku Śląskiego.

Nowa napowietrzna kolejka zastąpiła popularną Elkę, która przez prawie 40 lat należała do największych atrakcji parku, w którym znajdują się m.in.: wesołe miasteczko, planetarium i ogród zoologiczny. Poprzednia Elka (nazwa pochodzi od pierwszych liter słów Elektryczne Linowe Koleje) kursowała po parku na trzech odcinkach o łącznej długości ok. 6 km. Przewoziła średnio ok. 135 tys. osób rocznie.

Polub turystyka.wp.pl na Facebooku

oceń
tak 1 100%
nie 0 0%

Opinie (0)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

Ten materiał nie ma jeszcze żadnej opinii. Twoja może być pierwsza!

  • BigFarm BigFarm Symulator dla prawdziwych farmerów
  • wycieczki
  • samoloty
  • hotele
1.
dodaj

Bądź z nami na bieżąco

pokaż więcej