Trwa ładowanie...
27-10-2014 09:14

Strajk Lufthansy - masz prawo do rekompensaty

W ciągu dwóch dni ostatniego strajku pilotów Lufthansy odwołanych zostało 49 lotów tego przewoźnika do i z Polski. Ponad 9,5 tys. pasażerów zostało na lotniskach wylotowych z biletem w kieszeni. Jedna z firm wspierających pasażerów w respektowaniu ich praw, oszacowała skalę roszczeń o jakie mogą ubiegać się klienci na 2 mln 400 tys. euro.

Strajk Lufthansy - masz prawo do rekompensatyŹródło: PAP/PETER KNEFFEL
d2qf51z
d2qf51z

W ciągu dwóch dni ostatniego strajku pilotów Lufthansy odwołanych zostało 49 lotów tego przewoźnika do i z Polski. Ponad 9,5 tys. pasażerów zostało na lotniskach z biletem w kieszeni. Skalę roszczeń o jakie mogą ubiegać się klienci oszacowano na 2 mln 400 tys. euro.

Październikowy strajk, w którym udział wzięło 5,4 tys. z 10 tys. zatrudnionych pilotów niemieckiego przewoźnika, był kolejnym w tym roku. Powodem 36-godzinnego zawieszenia pracy była walka o utrzymanie przywilejów emerytalnych tej grupy zawodowej w ramach trwającej restrukturyzacji firmy. Oszacowano, że odwołanie 2150 rejsów dotknęło ponad 200 tys. pasażerów na całym świecie.

Polska Agencja Prasowa podała, że w Polsce problem dotyczył w sumie 49 lotów do Frankfurtu i Monachium. Odwołano połączenia z Warszawy, Krakowa, Katowic, Gdańska i Poznania.

– Po przeliczeniu liczby lotów, średniej liczby pasażerów w samolocie i odległości jakie miały pokonać odrzutowce wysokość rekompensaty, o którą mogą ubiegać się pasażerowie określiliśmy na 2 mln 400 tys. euro (ok. 10 mln 128 tys. zł) – poinformował Tomasz Kolaszyński z AirHelp Polska. Z szacunków firmy wynika, że w Polsce ponad 9,5 tys. pasażerów nie mogło skorzystać tego dnia z zaplanowanych i opłaconych usług lotniczych.

d2qf51z

Wysokość wypłacanych rekompensat, przysługujących za odwołane lub opóźnione loty w zależności od odległości, jaką miały pokonać dane samoloty, określa Prawo Unii Europejskiej WE 261/2004. Wszystkie loty z i do Polski mieszczą się w granicy do 1500 km, a więc wartość prawdopodobnej rekompensaty nie może być wyższa niż 250 euro (ok. 1055 zł) na osobę.

Decydującym dla wypłacenia odszkodowania w każdym przypadku jest powód odwołania lotów. – Z naszego doświadczenia wynika, że przewoźnicy w obawie o swoje straty finansowe próbują publicznie tłumaczyć strajk personelu powietrznego jako tzw. okoliczność nadzwyczajną. Trudno jednak zgodzić się z taką interpretacją – wyjaśnia Kolaszyński. – Strajk dotyczył pracowników Lufthansy i był zapowiedziany, więc władze spółki nie były nim zaskoczone. Planowano nawet loty zastępcze mające zmniejszyć skalę zjawiska. Wszystko wskazuje na okoliczność ewidentnie leżącą po stronie linii lotniczej. W tym wypadku zdecydowanie rekomendujemy składanie roszczeń o odszkodowanie za niezrealizowane usługi – dodaje.

Podobnego zdania jest Urząd Ochrony Klienta i Konsumenta. Paweł Bryda z UOKiK poinformował na antenie Polskiego Radia, że klient linii lotniczej, która nie wywiązała się z umowy ma kilka możliwości rozwiązania problemu. Przede wszystkim w takiej sytuacji unijne prawo gwarantuje pasażerowi odszkodowanie, którego wysokość zależy od długości trasy. Poza tym klient linii lotniczej może domagać się zwrotu pieniędzy za bilet, chyba że chce skorzystać z innego połączenia. Jeśli z powodu odwołanego lotu pasażer nie zdążył na ważne spotkanie biznesowe, lub poniósł inne straty, może on domagać się zadośćuczynienia.

W ocenie AirHelp Lufthansa jest solidnym przewoźnikiem, respektującym prawa pasażerów. Zgłoszone roszczenia o odszkodowanie rozpatrywane są zazwyczaj bez zbędnej zwłoki. Jak będzie w tym przypadku trudno zawyrokować. Przewoźnik z pewnością będzie bronić swoich interesów. Według Spiegel-Online dotychczasowe strajki pracowników Lufthansy kosztowały firmę już ponad 100 mln euro. Analityk rynku Jochen Rothenbacher powiedział, że straty Lufthansy z powodu ostatniego strajku mogły sięgnąć kwoty nawet 30 mln euro (ok. 126 mln 600 tys. zł).

d2qf51z

Dyrektywa Unii Europejskiej WE 261/2004 przewiduje co najmniej trzy przypadki, w których możemy składać reklamacje:
- kiedy lot z winy przewoźnika jest opóźniony co najmniej o 3 godziny;
- kiedy lot z winy przewoźnika został odwołany, anulowany;
- kiedy nastąpił overboking, czyli nie przyjęto nas na pokład samolotu z powodu sprzedaży większej liczby biletów niż dostępnych miejsc na pokładzie samolotu.
Odszkodowanie nie przysługuje nam wtedy, kiedy opóźnienie lub odwołanie lotu nie powstało z winy przewoźnika tylko innych, zewnętrznych powodów. Przykładem takich zdarzeń może być np. strajk personelu naziemnego lotniska, nagłe i drastyczne załamanie pogody na trasie planowanego przelotu lub zmiana trasy lotu ze względu na powstałe nagle wydarzenie, np. konflikt zbrojny, który może wpłynąć na bezpieczeństwo lotu.

_ Źródło: AirHelp Polska/udm/if _

d2qf51z
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2qf51z