11 listopada – w Polsce to Dzień Niepodległości, a w Chinach wielkie święto zakupów
W Polsce 11 listopada to ważne święto państwowe - Dzień Niepodległości, w Chinach natomiast dzień ten jest największym świętem zakupów - Double Eleven. Podczas karnawału zakupów w 2020 roku, skumulowane obroty na platformie e-commerce Tmall przekroczyły 498 miliardów RMB, czyli około 74 miliardy dolarów. Skala zakupów dokonywanych w tym dniu przekroczyła sumę "Czarnego Piątku" i "Cyber Poniedziałku".
Dlaczego festiwal zakupów Double Eleven przyciąga tak wielu konsumentów? Jak możemy w pełni skorzystać z promocji, jakie pojawiają się podczas tego święta zakupów?
Wraz z rozwojem Internetu 11 listopada (zwany także Dniem Singla, ze względu na zapis daty wyłącznie jedynkami) stał się największym świętem zakupów w Chinach. Wiele sklepów internetowych przygotowuje towary wcześniej, aby poradzić sobie z gwałtownym wzrostem zamówień tego dnia. Z kolei klienci umieszczają towary w wirtualnym koszyku z wyprzedzeniem, by móc je jak najszybciej zamówić w atrakcyjnych cenach, kiedy tylko wskazówka zegara pokaże północ i zacznie się 11 listopada. W ciągu kolejnych dni chińskie firmy logistyczne są przeciążone, ale mimo to zamówione towary, których wysyłka przeważnie jest bezpłatna, szybko trafią do klientów.
Jedziemy na wakacje. Na Riwierze Tureckiej
Historia 11 listopada
Początki tego święta sięgają 11 listopada 2009 roku, kiedy to firma Tmall wprowadziła akcję promocyjną w trybie online. Wówczas liczba uczestniczących w tym wydarzeniu sprzedawców oraz liczba wysyłek promocyjnych była ograniczona, ale obroty znacznie przekroczyły oczekiwania. Teraz dzień "podwójnej 11" stał się corocznym wydarzeniem w chińskiej branży e-commerce i stopniowo staje się międzynarodowym wydarzeniem. Z danych wynika, że całkowity wolumen transakcji Tmall w dniu 11 listopada w 2021 roku wyniósł 540,3 miliarda juanów, a na platformie JD.com 349,1 miliarda juanów.
Dla Porównania podczas tej akcji w 2009 roku wartość sprzedaży Tmall wyniosła 52 miliony juanów, a udział brało 27 marek. W 2018 roku liczba ta wyniosła 213,5 miliarda juanów, przy czym udział wzięło 180 000 marek. Zaś rok później Tmall odnotował obrót w wysokości ponad 1 miliarda juanów w pierwszych 14 sekundach tego dnia i ponad 10 miliardów juanów obrotu w 1 minutę i 36 sekund. Po 24 godzinach, na zakończenia dnia, obrót osiągnął 268,4 miliarda juanów. Według danych China Post, 11 listopada 2019 roku wielkość dostaw przesyłek ekspresowych w całym kraju osiągnęła 2,8 miliarda sztuk, a 2,1 miliona kurierów dostarczyło średnio ponad 240 paczek na osobę. Bank Centralny Chin poinformował, że w dniu "podwójnej 11" w 2019 roku średnio każdy Chińczyk wydał ponad 1000 juanów, czyli około 662 złote.
Transmisje z zakupami
Chińskie święto zakupów w 2020 roku rozpoczęło się wcześniej niż w poprzednich latach, a transmisje sprzedaży na żywo stały się ważną częścią tego wydarzenia. Setki milionów osób odwiedziło kanał telewizyjny Taobao tuż po premierze akcji sprzedażowej Tmall w 2020 roku. 10 minut po rozpoczęciu przedsprzedaży wartość transakcji przeprowadzonych przez transmisje na żywo Tmall przekroczyła wartość zakupów zawartych z całego dnia, miało to miejsce 21 października 2019 roku. Takie transmisje były nowością w 2019 roku, a od 2020 roku stały się już standardem dla e-commerce, marek i sprzedawców.
Coraz częściej chińscy klienci mogą oglądać produkty również w sklepach online w trybie 3D na swoich telefonach komórkowych lub innych urządzeniach. Konsumenci mogą nie tylko zobaczyć je w 360 stopniach, ale nawet np. otwierać drzwi lodówki, aby uzyskać bardziej realistyczny efekt. W 2020 roku w ten sposób po raz pierwszy zaprezentowało się 63 markowych sprzedawców elektroniki użytkowej, którzy pokazali 108 produktów.
Chiński konsumpcjonizm
Promocyjne ceny, które pojawiają się podczas święta "podwójnej 11", sprawiają, że wiele osób nie może powstrzymać się przed impulsywną konsumpcją. Kupują za dużo produktów, których nie potrzebują lub produktów codziennego użytku, będących stale w asortymencie sklepów. Dlatego od 2020 roku niektóre firmy zaczęły promować racjonalną konsumpcję. Tłumacząc, że nie zależy im na sprzedaży jak największej ilości towarów, ale na zapewnieniu jakości produktu, dobrej ceny oraz najlepszej obsługi klientów.
W ostatnich latach, wraz z ciągłym rozwojem gospodarki Chin oraz zwiększeniem dochodów mieszkańców i szybkim rozwojem rynku konsumenckiego, konsumpcja stała się główną siłą napędową wzrostu gospodarczego Chin. Od 2011 do 2019 r. wskaźnik konsumpcji w Chinach wynosił średnio 53,4%.W 2020 r., pomimo wpływu epidemii koronawirusa, stosunek ostatecznych wydatków na spożycie do PKB nadal wynosił 54,3%. Od stycznia do czerwca 2021 r. całkowita sprzedaż detaliczna towarów konsumpcyjnych wyniosła 21,19 bilionów juanów, co oznacza wzrost o 23,0% rok do roku, a średnia dwuletnia stopa wzrostu wyniosła 4,4%. Sprzedaż detaliczna towarów konsumpcyjnych innych niż samochody wyniosła blisko 19 mld juanów, co stanowi wzrost o 22,2%. To pokazuje, że konsumpcja w Państwie Środka stale utrzymuje się na wysokim poziomie.
Wraz ze wzrostem dochodów rośnie też świadomość konsumentów w zakresie ochrony środowiska. Zwracają oni większą uwagę na niskoemisyjność, a także coraz bardziej skłaniają się ku ekologicznym metodom konsumpcji i przyjaznym dla środowiska produktom. Coraz więcej Chińczyków nosi ze sobą własne torby na zakupy, zamawia mniejsze porcje jedzenia w restauracjach, nie używa jednorazowych pałeczek, wozi ze sobą własną szczoteczkę i pastę do zębów podczas podróży. Ponadto według raportu "Global Electric Vehicle Outlook 2021 r." opublikowanego przez Międzynarodową Agencję Energii, globalna sprzedaż pojazdów elektrycznych wyniosła 3,24 mln sztuk, co stanowi wzrost o 43% rok do roku. W Chinach sprzedano 1,34 miliona pojazdów, co stanowi 41% całkowitej sprzedaży, a to stawia je w pozycji największego na świecie rynku pojazdów elektrycznych.
WP Turystyka na: