Trwa ładowanie...
09-10-2009 10:57

4 mln kary dla Triady

Podwyższenie ceny wycieczki ze względu na wzrost kosztów transportu? Możliwe, ale pod pewnymi
warunkami. Jakimi? Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o tym najnowszą
decyzją dotyczącą biura podróży Triada.

4 mln kary dla TriadyŹródło: PAP/Jacek Turczyk, fot: WP
d1mvrii
d1mvrii

Podwyższenie ceny wycieczki ze względu na wzrost kosztów transportu? Możliwe, ale pod pewnymi
warunkami. Jakimi? Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o tym najnowszą
decyzją dotyczącą biura podróży Triada.

W ostatnim czasie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał 10 decyzji wobec biur podróży. Zarzuty stawiane przedsiębiorcom dotyczą przede wszystkim stosowania w umowach klauzul, niezgodnych z prawem, oraz naruszania przepisów ustawy o usługach turystycznych.

Chodzi między innymi o takie biura jak: Api Travel, Biuro Turystyczne Lena, Biuro ZNP Logostour, Biuro Podróży Tęcza, Pegas Touristik, Sports-Tourist oraz Selectours & Telemac. Jedna z decyzji dotyczy biura Triada.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Pentor Research Interational, 30 proc. Polaków tegoroczny urlop planowało spędzić poza domem. Niemal co piąty z nich chciał wypoczywać za granicą. Najpopularniejsze jest nadal samodzielne organizowanie wakacyjnych wypadów - robi tak 64 proc. ankietowanych. Z pomocy biur podróży zamierzało skorzystać 10 procent.

d1mvrii

Zgodnie z ustawą koszt imprezy, po podpisaniu umowy przez konsumenta, nie może ulec zmianie. Wyjątek stanowi jedynie sytuacja, kiedy kontrakt wyraźnie to przewiduje i to w ściśle określonych przypadkach: wzrost kursów walut, kosztów transportu oraz podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych w portach morskich.

Ponadto każda taka zmiana musi być udokumentowana przez organizatora turystyki. Gdy nie zgadzamy się na dopłatę mamy prawo do odstąpienia od umowy bez ponoszenia kosztów - przypomina UOKiK. Jeśli już zapłaciliśmy za wycieczkę - biuro podróży jest zobowiązane zwrócić całą kwotę.

Operator turystyki informował o podwyższeniu ceny imprezy ze względu na wzrost kosztów transportu, uniemożliwiając konsumentowi odstąpienie od umowy z jednoczesnym zwrotem całej wpłaconej przez niego kwoty.

Ponadto do przesyłanego swoim klientom pisma biuro nie dołączał żadnych dokumentów, które potwierdzałyby zasadność podniesienia ceny imprezy. Triada informowała jedynie, że podwyżka związana jest ze zwiększeniem cen przelotów przez przewoźnika lotniczego.

Za stosowanie nieuczciwych praktyk Urząd nałożył na przedsiębiorcę karę w wysokości 4 231 179 zł. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

d1mvrii
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1mvrii