Co piją młodzi Chińczycy i jaka herbata jest obecnie popularna w Państwie Środka?
Szanghajski Komitet Ochrony Praw Konsumentów przeprowadził badania, z których wynika, że przedstawiciele chińskiej generacji Z zazwyczaj kupują napoje 3 lub więcej razy w tygodniu. Ponad 40% z nich przywiązuje wagę do ich składu i swojego zdrowia. Dla młodych Chińczyków napoje są czymś znacznie więcej niż tylko płynem, uważają oni, że mogą z ich pomocą wyrazić swoje emocje, a nawet przekazywać wartości. Jak różnią się nawyki konsumenckie chińskiego pokolenia Z od europejskiego i jaka herbata jest obecnie popularna w Państwie Środka?
Badanie pokazuje, że pokolenie Z w Szanghaju bardzo często spożywa napoje. 51% respondentów stwierdziło, że kupuje je co najmniej trzy razy w tygodniu, a 15% robi to tylko raz w tygodniu. Jednocześnie istnieją znaczne różnice między mężczyznami i kobietami w ich wyborze. Kobiety preferują mleczną herbatę, kawę i wodę gazowaną, z kolei mężczyźni wolą raczej napoje gazowane i funkcjonalne.
Generacja Z za pomocą napojów wyraża swoje emocje, a nawet przekonania. Mają one zaspokajać pragnienie szczęścia, relaksu i spokoju. Często traktowane są jak nagroda. Ponadto Chińczycy wybierają inne napoje w zależności od miejsca, w którym obecnie się znajdują. 63 % ankietowanych z pokolenia Z w Szanghaju preferuje kawę w miejscu pracy, 58% studentów wybiera wodę gazowaną, a 65% osób pije herbatę mleczną w sytuacjach towarzyskich.
Młodzi Chińczycy dbają o zdrowie
To co wyróżnia nawyki konsumenckie nie tylko europejskiego, ale i chińskiego pokolenia Z, to przykładanie większej uwagi do zdrowia. Z badania wynika, że ponad 60% ankietowanych decyduje się na zakup napoju ze względu na zdrowy skład, 41% konsumentów z pokolenia Z wybiera napoje o zerowej zawartości cukru, 38% decyduje się na napoje o niskiej zawartości cukru, a mniej niż 20% konsumentów z pokolenia Z na napoje słodzone standardowo lub o wysokiej zawartości cukru.
Jedziemy na wakacje. Słoneczna Kreta
Młodzi Chińczycy często dokonują wyborów konsumenckich, kierując się radą znajomych lub influencerów. W pierwszym przypadku zakupu dokonuje 69% osób, a w drugim 49%. Z kolei 62% ankietowanych wybiera picie losowo. Ponadto na wybór napojów mają również wpływ takie czynniki, jak programy rozrywkowe, krótkie filmy, Weibo i transmisje na żywo.
Znaczenie przy wyborze odpowiedniego produktu ma także odległość. Badanie pokazuje, że 59% ankietowanych z pokolenia Z decyduje się na kupno napojów w sklepach stacjonarnych i supermarketach w pobliżu swojej pracy lub miejsca zamieszkania z powodu "wygody", i "przyzwyczajenia". Jednocześnie wraz z rozwojem technologii coraz więcej osób decyduje się na zakupy na platformach na wynos, platformach e-commerce i stronach online. Najnowszy trend pokazuje, że młodzi ludzie coraz chętniej korzystają z platform e-commerce, gdzie odbywa się sprzedaż na żywo.
Chińska herbata z mlekiem
Zmiany na świecie mają duży wpływ także na kojarzoną od wieków z Chinami herbatę. Obecnie popularna w Państwie Środka jest herbata z mlekiem, na którą moda trwa od 2015 roku. Wielkość rynku nowych napojów herbacianych, które są innowacyjne, ale oparte na tradycyjnej chińskiej kulturze herbacianej, wzrosła o 280% w latach 2015-2019. Dla porównania, w tym samym okresie na rynku tradycyjnej herbaty zanotowano 42% wzrost, a na rynku kawy tylko 26%. Po wybuchu pandemii sprzedaż tego napoju z punktów stacjonarnych przeniosła się do sieci. To właśnie wtedy w chińskich mediach społecznościowych hasztag "#Chcę pić herbatę z mlekiem" odznaczono prawie 100 mln razy.
WP Turystyka na: