Trwa ładowanie...
01-10-2014 12:08

Co robić, gdy spóźnił się samolot albo odwołano twój lot?

Spóźniony samolot lub odwołany lot, strajk pilotów albo katastrofa naturalna - to wszystko może nam pokrzyżować plany urlopowe czy wyjazd biznesowy. Tracimy czas, nerwy i oczywiście pieniądze. Co robić w takiej sytuacji? Kiedy należy nam się rekompensata, a kiedy nie mamy do niej prawa?

Co robić, gdy spóźnił się samolot albo odwołano twój lot?Źródło: PAP/Pawel Supernak
drhhc72
drhhc72

W Polsce obsługiwanych jest rocznie ok. 25 mln pasażerów w 14 portach lotniczych. Aż 2 proc. spośród wszystkich zrealizowanych w tym czasie lotów (blisko 264 tys.) kwalifikuje się do uzyskania rekompensaty. Ile zatem z ponad 500 tys. pasażerów rzeczywiście zgłasza się po odszkodowanie za niezrealizowaną usługę? Tomasz Kolaszyński z AirHelp, firmy wspierającej pasażerów w ich prawach do odszkodowania twierdzi, że zdecydowanie zbyt mało. Jego zdaniem przyczyną tego stanu rzeczy jest niewiedza i brak świadomości praw, jakie nam przysługują - Linie lotnicze nabrały wody w usta, bo to dla nich niekorzystne. Nikt nie informuje pasażerów o prawach, jakie mają. Nasze statystyki pokazują, że zaledwie 5 tys. pasażerów (1 proc.) spośród wszystkich uprawnionych do składania takich roszczeń wykazuje jakąkolwiek aktywność. Reszta oddaje swoje pieniądze przewoźnikom w prezencie. - podkreśla Kolaszyński.

Powodów niezrealizowanego lotu może być wiele. Nagłe, drastyczne załamanie pogody, zamknięcie przestrzeni powietrznej w związku z np. konfliktem zbrojnym na terenie danego kraju, strajk personelu naziemnego lotniska. Zdecydowana większość ma okoliczności niezależne od przewoźnika, które usprawiedliwiają prawnie niewykonaną usługę.

Najważniejsze powody, które są argumentem do ubiegania się o rekompensatę to: opóźnienie w locie przekraczające 3 godziny, odwołanie lotu oraz overbooking, czyli niewpuszczenie pasażera na pokład samolotu z powodu sprzedaży nadmiernej liczby biletów w stosunku do faktycznych miejsc. Unia Europejska reguluje wypłacanie pasażerom rekompensat za niezrealizowane loty rozporządzeniem WE 261/2004. Przepis ten obowiązuje od 10 lat, ale w Polsce wciąż niemal nikt o nim nie wie.

Tajemnicze rozporządzenie Unii Europejskiej
Według rozporządzenia WE 261 z 2004 roku dotyczącej praw pasażerów linii lotniczych w Unii Europejskiej, pasażerowie muszą otrzymać finansową rekompensatę, jeśli ich lot został odwołany lub odmówiono im wejścia na pokład z powodu przepełnienia. Dodatkowo, w październiku 2012 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że pasażerowie, których lot miał co najmniej 3-godzinne opóźnienie również mają prawo do odszkodowania.

drhhc72

Wyjątek stanowi zaistnienie nadzwyczajnych okoliczności, pozostających poza kontrolą linii lotniczych, takich jak strajki lub złe warunki atmosferyczne.

Głównym celem rozporządzenia jest zwiększenie ochrony praw pasażerów w całej Europie oraz ujednolicenie prawa pomiędzy państwami członkowskimi UE. Rozporządzenie weszło w życie w lutym 2005 roku i od tego czasu w Europejskim Trybunale Sprawiedliwości zapadło wiele przełomowych wyroków wobec linii lotniczych. To radykalnie zmieniło obraz praw pasażerów lotniczych.

Gdzie ma zastosowanie rozporządzenie?
Ponieważ rozporządzenie EC 261 jest prawem europejskim, ma ono zastosowanie tylko do europejskiej przestrzeni powietrznej. Nie trzeba być jednak obywatelem kraju członkowskiego, by ubiegać się o odszkodowanie. Zgodnie z rozporządzeniem, prawo do odszkodowania dotyczy wszystkich lotów wylatujących z lotnisk znajdujących się w UE (każdej linii lotniczej) oraz lotów do UE (realizowanych przez linie zarejestrowane w UE) lub na Islandię, do Norwegii i Szwajcarii. Dotyczy to także krajów spoza naszego kontynentu.

Jakiej rekompensaty mogę oczekiwać?
Rekompensata za opóźniony i odwołany lot lub odmowę przyjęcia na pokład wynosi od 125 do 600 euro. Wysokość rekompensaty zależy od długości lotu i całkowitego opóźnienia w porcie docelowym.
Rekompensata należy się również dodatkowo poza opieką na lotnisku, która obejmuje:
• napoje
• posiłki
• zakwaterowanie (jeśli lot ma się odbyć następnego dnia)
• transport do miejsca zakwaterowania
• rozmowy telefoniczne

Pasażerowie, którzy zostali powiadomieni o odwołaniu lotu co najmniej czternaście dni przed planowanym terminem wylotu, a przewoźnik zaproponował alternatywny lot na tej samej trasie, z podobnym do pierwotnego planem lotu, nie są uprawnieni do odszkodowania. W przypadku odwołania lotu z powodu nadzwyczajnych okoliczności, linie lotnicze nadal muszą zaproponować pasażerowi:

drhhc72

• zwrot kosztów biletu (całości lub niewykorzystanej części)
• alternatywny transport do miejsca docelowego, tak szybko jak to możliwe
• zmianę rezerwacji na późniejszy dogodny termin, w zależności od dostępności miejsc.

Nawet w przypadku zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności, linie lotnicze muszą jeśli to konieczne zapewnić pasażerowi pomoc podczas oczekiwania na alternatywny transport.

Pasażerów więcej niż miejsc
W przypadku sprzedania przez przewoźnika nadliczbowych biletów (overbooking), linie lotnicze w pierwszej kolejności zobowiązane są poszukać ochotników, którzy zrezygnują z rezerwacji w zamian za pewne korzyści. Przewoźnik powinien zaoferować wolontariuszom wybór pomiędzy pełnym zwrotem ceny biletu i zmianą planu podróży. Jeśli ochotnicy wybiorą zmianę planu podróży, linia lotnicza musi, jeśli to konieczne, zapewnić im dalszą pomoc. Może ona obejmować posiłek, rozmowę telefoniczną, zakwaterowanie w hotelu (na jedną lub więcej nocy, jeśli to konieczne) i transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania.

drhhc72

Jeśli pasażer nie zgodzi się na rezygnację z rezerwacji i linia lotnicza odmówi przyjęcia go na pokład, ma on prawo do rekompensaty od 200 do 600 euro, oraz do zwrotu pełnej ceny biletu. Bez wątpienia, wielu podróżnych wolałoby otrzymać zwrot pieniędzy i odszkodowanie, a potem kupić nowy bilet (od innej linii lotniczej), zamiast godzić się na zmianę rezerwacji w tej samej linii lotniczej i czekać godzinami na samolot.

Lot z przesiadką
Jeśli podróżujemy z przesiadką, sprawy nieco się komplikują. Loty łączone zwykle nie różnią się zbytnio od lotów bezpośrednich. Mogą jednak być obsługiwane przez wiele linii lotniczych i zatrzymywać się wewnątrz UE lub poza UE, co może wpływać na zastosowanie Rozporządzenia 261/2004. Dlatego zawsze sprawdzaj lotnisko początkowe i końcowe wskazane na bilecie.

Najważniejsze jest to, że jeśli jeden lub więcej lotów było opóźnionych, odwołanych lub przepełnionych na trasie do miejsca docelowego, o tym, czy masz prawo do rekompensaty decyduje całkowite opóźnienie w porcie docelowym.

drhhc72

Regułą dla wszystkich lotów łączonych jest fakt, że muszą odbywać się w ramach jednej rezerwacji. Jeśli zarezerwowałeś dwa oddzielne loty u jednego lub kilku różnych przewoźników, każdy lot jest traktowany indywidualnie.

Dlaczego tak trudno jest uzyskać rekompensatę?
Linie lotnicze otwarcie kwestionują prawodawstwo UE. Mają też tendencję do odrzucenia większości roszczeń, powołując się na "nadzwyczajne okoliczności". Chociaż Europejski Trybunał Sprawiedliwości wielokrotnie nakazał liniom lotniczym wypłatę odszkodowania, wielu przewoźników wciąż się nie wywiązuje z tego obowiązku. Często bazują na tym, że pojedynczy pasażer raczej będzie unikał kłopotów związanych z wejściem na drogę sądową.

Co zatem dokładnie należy rozumieć przez określenie "nadzwyczajne okoliczności" ? Opóźniony lub odwołany lot nie zawsze wynika z winy linii lotniczych. Kiedy tak się zdarza, przewoźnik nie ma obowiązku wypłaty rekompensaty. "Nadzwyczajne okoliczności" obejmują ekstremalne warunki pogodowe, niepokoje polityczne i strajki. Takie wydarzenia są poza skuteczną kontrolą przewoźnika.

Jaka sytuacja uprawnia nas do ubiegania się o odszkodowanie?

Pełny tekst Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 można znaleźć tutaj.

drhhc72

Warto ubiegać się o rekompensatę
Pasażerowie, którzy z różnych powodów utknęli na lotnisku, powinni, po uprzednim zapoznaniu się z warunkami przedstawionymi powyżej, dochodzić swoich praw. Najpierw powinien zgłosić się do linii lotniczych, a gdy to nie odniesie skutku - zwrócić się z reklamacją do Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Pasażerowie mają dużą szansę uzyskać rekompensatę, bo mimo, że nie da się wycenić straconego czasu czy nerwów, to jednak warto spróbować odzyskać pieniądze, które prawnie się nam należą.

Źródło: www.getairhelp.com/ at/if

drhhc72
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
drhhc72

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj