06-07-2012 16:18

Hawajskie warunki podczas Timberland NordCUP 2012

Ostatni dzień Pucharu Prezydenta Miasta Gdańska rozgrywanego w ramach Timberland Nord CUP i zlotu Baltic Sail przebiegał w iście „hawajskich” warunkach; świeciło mocne słońce, wiatr był słaby - do 4 m/m, czyli 1-2 w skali Beauforta.

Hawajskie warunki podczas Timberland NordCUP 2012Źródło: informacja prasowa Nord Cup 2012
d3zir4x

Poruszanie się na desce kosztowało więc zawodników więcej wysiłku. Równo o godz. 11 wszystkie pucharowe jednostki ustawiły się na linii startu przy Marinie AZS przy ujściu Wisły. Po pół godzinie wyścigu jako pierwsi linię mety przecięli: w klasie techno 7.8 Adam Sosnowski i Żaneta Szymańska, w klasie techno 5.8 – Mateusz Kraśniewski z GKŻ.

Rozstrzygnięte zostały też mistrzostwa w match racingu – zwyciężyła załoga z Politechniki Warszawskiej ze sternikiem Jakubem Pawlukiem. Do czteroosobowej załogi PW prócz Kuby należą: Piotr Mazur, Maciej Wierusz i Karol Przybysz oraz team leader, Dorota Kwiatek - To nasz dobry duch - motywuje nas na lądzie i na wodzie! - mówił o niej sternik.
Było ostro! Wpierw wygraliśmy półfinał 2:0 z Warszawską SGH, potem z takim samym wynikiem zakończyliśmy finał, w którym ścigaliśmy się z załogą Filipa Pietrzaka z Politechniki Gdańskiej.

Taktyczna wygrana warszawiaków

O dziwo nie było dziś wielu kar – więcej sytuacji protestowych było wczoraj, dziś obu załogom udawało się ich unikać. Załogi docierające do fazy pucharowej raczej znają już wszelkie przepisy, była to więc rywalizacja na zwroty i zagrywki techniczne.
- Zdarzały się kolizje, bo nie boimy się podpływać blisko, dziób do dzioba – tłumaczył sternik zwycięskiej załogi. - W pierwszym meczu dużego finału utrzymywaliśmy 20-40 metrów przewagi. Natomiast w drugim od startu byliśmy z tyłu, ale zastosowaliśmy zagrywki taktyczne i dzięki świetnej pracy całej załogi tuż przed ostatnią boją wyprzedziliśmy rywali o 50 m.
Wprawdzie do udziału w regatach nie potrzeba legitymować się żadnym żeglarskim stopniem, ale Kuba ma stopień kapitana jachtowego. - W regatach liczy się doświadczenie – opowiadał - 2 lata temu brałem udział w wyścigach po Atlantyku, byłem trzeci, a po przeliczeniu punktów– drugi. Plany po Nord CUP-ie? Oczywiście wybieramy się do Nicei w pierwszym tygodniu września. Znamy zawodników, z którymi będziemy się tam mierzyć – mocne są załogi włoska i francuska – ale nie boimy się, bo wielokrotnie udało się nam z nimi wygrać – dodaje pewnie Jakub.

Przetasowania w techno

Po siedmiu wyścigach w klasie windsurfing Techno 7.8 wśród chłopców pierwsze miejsce obronił Adam Sosnowski z SKŻ Hestia Sopot. Zamienili się zawodnicy z wczorajszych miejsc drugiego i trzeciego: Wiktor Samoraj wyprzedził Marcina Komara. Zamiana miejsc nastąpiła także wśród dziewcząt: Zuzannę Czuryło w klasyfikacji ogólnej wyprzedziła Patrycja Lis.
- Dziś wiatr był bardzo słaby, nie były to więc moje ulubione warunki, bo ja lubię gdy mocno wieje. - opowiadała zwyciezczyni. - Ale udało mi się wygrać oba dzisiejsze wyścigi. Miałam zawziętą rywalkę, Zuzię Czuryło z Mrągowa. Punktowo miałyśmy remis, ale ponieważ w ostatnim wyścigu byłam lepsza – wygrałam całość. Teraz będziemy mieć chwilę odpoczynku, ale już 27 lipca startujemy w Pucku w Mistrzostwach Polski. No i zakwalifikowałam się przecież do Ogólnopolskiej Olimpiady Młodzieży! - cieszyła się zawodniczka.

Wg Macieja Szafrana rywalizacja wśród polskich dziewcząt jest bardzo wyrównana i każda z ośmiu najlepszych miała szanse na medal. Trzecia w punktacji okazała się Daria Sarol.
- Daria powoli przebijała się na coraz lepsze pozycje, aż stanęła na podium – opowiadał jej trener z GKŻ, Maciej Szafran. - Do ostatniego wyścigu była to walka na punkty. Przed pierwszym dzisiejszym wyścigiem Daria miała trzy punkty straty do zajmującej trzecie miejsce Żanety Szymańskiej, po nim – już tylko jeden punkt. W kolejnym wyścigu udało jej się nie tylko obronić pozycję przed goniącymi ją rywalkami, ale też zaatakowała i zdobyła przewagę.

O mały włos sukces Darii podzieliłby jej młodszy brat Piotr (również pływający w klasie Techno 7.8), który także cały czas piął się coraz wyżej w rywalizacji i gdyby nie falstart w przedostatnim wyścigu, z pewnością stanąłby na podium. Punktowo zremisował z Marcinem Komarem, ostatecznie zajął czwarte miejsce.
- To wyjątkowo zdolni sportowcy, a także uczniowie.- chwalił rodzeństwo ich trener. - Wygrali już niejedne regaty, należą do kadry wojewódzkiej, znakomicie żeglują!

Wśród młodszych także nie było niespodzianek – ranking w klasie Optymist nie uległ zmianie – pewnym zwycięzcą pozostał Kacper Paszek z Gdańska. W klasie windsurfing UKS zwyciężył Michał Żarnowski. Jedyna dziewczyna w tej klasie – Kasia Kalicka – utrzymała piątą pozycję.

d3zir4x

Organizatorem Pucharu Prezydenta Miasta Gdańska był Gdański Klub Żeglarski, przy wsparciu biura Prezydenta Miasta do spraw sportu i Euro 2012. Organizację wsparli też : Grupa Lotos, firma Xtrack, Investa i sklepy House i Pomorski Okręgowy Związek Żeglarski.

Micro, Gutek i Bursztynowy Puchar

Ale to nadal nie koniec żeglarskich zmagań w ramach Timberland Nord CUP 2012. W piątek na rozlewisku Wisły rozpoczynają się na Otwarte Mistrzostwa Polski w klasie Micro, tego dnia odbędzie się też jednodniowy match racing Baltic Sail Nation Cup, w którym pierwszego miejsca bronić będzie zeszłoroczny mistrz Zbigniew „Gutek” Gutkowski – żeglarz, który w zeszłym roku zdobył drugie miejsce na okołoziemskich regatach 5 Oceans.
W sobotę zaś zapraszamy do otwartego wyścigu o Bursztynowy Puchar Neptuna – każda jednostka żaglowa może się do niego zgłosić poprzez stronę nordcup.pl. Będzie to z pewnością niezwykłe widowisko i żeglarskie święto - można je oglądać z plaż na Stogach i w Brzeźnie. Wszystkich uczestników Pucharu organizatorzy zapraszają po regatach na grilla w przy hotelu Galion na terenie Mariny.

Wyniki końcowe Pucharu Prezydenta Miasta Gdańska:

Match racing:

1. Załoga Politechniki Warszawskiej (sternik Jakub Pawluk)
  2. Załoga Politechniki Gdańskiej (sternik Filip Pietrzak)
  3. Załoga SGH Warszawa (sternik Wojciech Chamier-Ciemiński)

Klasa Techno 293 (i eliminacje do Ogólnopolskiej Olimpiady Młodzieży w tej klasie):
dziewczęta:

1. Patrycja Lis, Mrągowo
  2. Zuzanna Czuryło, Poznań
  3. Daria Sarol, Gdańsk chłopcy:
  4. Adam Sosnowski, Sopot
  5. Wiktor Samoraj, Mrągowo
  6. Marcin Komar, Sopot

Klasa Techno 5.8 (mieszane)

Klasa windurfing UKS:

3. Stanisław Konarzewski, Gdańsk dziewczęta:
  4. Ania Kalicka
  5. Zosia Borowska

Bądźcie z nami w dniach 30.6 – 8.7.2012 w Gdańsku lub śledźcie regaty na www.nordcup.pl.