Trwa ładowanie...
26-05-2010 14:09

Jak oszukują biura podróży?

Wybierasz się na wycieczkę z biurem podróży? Uważaj! To co jest napisane małym druczkiem jest niekiedy najważniejsze. Sprawdź na czym najczęściej oszukują touroperatorzy.

Jak oszukują biura podróży?Źródło: JupiterImages, fot: WP
d44cbly
d44cbly

Wybierasz się na wycieczkę z biurem podróży? Uważaj! To co jest napisane małym druczkiem jest niekiedy najważniejsze. Sprawdź na czym najczęściej oszukują touroperatorzy.

Mimo, że z każdym rokiem biura podróży liczą się coraz bardziej z prawem i starają się dbaćo konsumentów, to niestety wciąż zdarzają się z ich strony nadużycia. Oto pięć grzechów głównych biur podróży:

Oszustwo nr 1: Kuszące oferty last minute

Złą sławą cieszą się zapisy w umowach dotyczących ofert last minute. Wiele biur podróży umieszcza w takich umowach zapis:
"Biuro nie rekompensuje reklamacji dotyczących hoteli lub przewoźnika, jeżeli przedmiot reklamacji w uznaniu hotelu lub przewoźnika jest bezpodstawny".

Jednak turyści korzystający z oferty last minute mają takie same prawa jak inni wczasowicze.

d44cbly

Biura podróży niejednokrotnie wykorzystują to, że wyjazd jest ofertą specjalną, i zapisują w umowie postanowienie, że „oferty specjalne i oferty z ostatniej chwili (last minute) (...) nie podlegają reklamacji ze względu na swój specyficzny charakter”. – Taki zapis to wprowadzenie klienta w błąd – komentuje Małgorzata Furmańska z Europejskiego Centrum Konsumenckiego. – Przepisy nie rozróżniają czegoś takiego, jak oferta specjalna czy last minute. Wszystkie oferty są równe wobec prawa.

Oszustwo nr 2: Dodatkowe koszty i opłaty

Bardzo często zdarza się tak, że podana cena wycieczki nie obejmuje wszystkich dodatkowych opłat i kosztów. Upewnijmy się czy wycieczka zawiera ubezpieczenie, transfer z lotniska do hotelu oraz czy uwzględnia nasze preferencje – takie jak pokój z widokiem na morze. Wykupując wczasy w biurze podróży lepiej jest wyjaśnić wszelkiego rodzaju sformułowania opisujące hotel: czy blisko morza oznacza to, że mamy do niego 50, 100 czy 500 metrów? Nie chcesz przecież jeździć na plażę autobusem. Tak samo jest w przypadku standaryzacji hoteli. Obiekt czterogwiazdkowy w Egipcie i Polsce może się różnić. Bądźmy czujni na każdym kroku.

Oszustwo nr 3: Wzrost ceny wycieczki

Organizatorzy wycieczek zastrzegają sobie także prawo do zmiany cen wycieczek. Musimy zwrócić szczególną uwagę na warunki dotyczące ceny wycieczki. Pamiętajmy, że zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, koszt imprezy po podpisaniu przez nas umowy nie może ulec zmianie.

Wyjątek stanowi jedynie sytuacja, kiedy umowa wyraźnie to przewiduje i to w ściśle określonych przypadkach, takich jak na przykład:

  1. wzrost kursów walut,
  2. kosztów transportu oraz podatków,
  3. opłat urzędowych,
  4. opłat lotniskowych czy przeładunkowych w portach morskich.
d44cbly

UOKiK przypomina, że każda zmiana ceny wycieczki w związku z wymienionymi wyjątkowymi sytuacjami powinna być zawsze udokumentowana przez organizatora turystyki.

Oszustwo nr 4: Zmiana warunków umowy

Kolejnym z zapisów, na które należy uważać jest:

"Biuro zastrzega sobie możliwość zmiany miejsca odlotu i przylotu, trasy samolotu (międzylądowania), rodzaju samolotu, przewoźnika i czasu lotu przed odlotem".

Taka klauzula jest zupełnie niezgodna z prawem. Biura podróży często przyznają sobie prawo do zmiany programu imprezy oraz jej warunków, w tym kategorii hotelu i jego rodzaju, położenia itp. w stosunku do informacji zawartych w katalogu lub umowie, bez przyznania turyście możliwości bezkosztowego odstąpienia od kontraktu.

d44cbly

Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, w przypadku, gdy przedsiębiorca jest zmuszony zmienić istotne warunki kontraktu – przykładowo kategorię hotelu – powinien niezwłocznie powiadomić o tym klienta. W takiej sytuacji konsument ma prawo do odstąpienia od umowy i natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń, bez obowiązku zapłaty kary umownej.

Oszustwo nr 5: Reklamacji nie uznajemy

Kolejnym nieuczciwym zapisem jest sformułowanie dotyczące niewypłacania odszkodowań i tak bardzo popularny w Polsce zapis *"reklamacji nie uznajemy". *

Zapis taki wygląda mniej więcej tak:
"Organizator zastrzega sobie prawo odwołania imprezy z przyczyn od siebie niezależnych (decyzja władz państwowych, działania siły wyższej itp.). Uczestnik otrzymuje z tego tytułu zwrot pełnej wpłaty. Uczestnikowi nie przysługuje z tego tytułu odszkodowanie".

d44cbly

Zdaniem UOKiK turysta, który z powodu odwołania wycieczki czuje się pokrzywdzony, może dochodzić w sądzie odszkodowania.

Pamiętaj - masz prawo do reklamacji czy rezygnacji z wykupionej już wycieczki. Może to zrobić również turysta korzystający z oferty last minute. Składając reklamację, nie zrażajmy się zapisami w umowach, które czasem są po prostu niezgodne z prawem. Reklamację można złożyć u pilota lub rezydenta podczas trwania wycieczki lub w biurze podróży po jej zakończeniu. Jeśli masz z czymś problem, musisz to zgłosić pilotowi. Jeśli nie rozwiąże on problemu lub odrzuci twoją reklamację, poproś, by zrobił to na piśmie (to jego ustawowy obowiązek). Jeśli nie uwzględni reklamacji, musi ją przekazać do siedziby biura podróży w Polsce.

Ustawa o usługach turystycznych mówi wyraźnie, że jeśli organizator wyjazdu nie ustosunkuje się do reklamacji na piśmie w ciągu 30 dni, uważa się, że uznał ją za uzasadnioną.

Dokładny raport dostępny jest na www.uokik.gov.pl

d44cbly
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d44cbly