Trwa ładowanie...
27-12-2010 11:40

Lot odwołany? Poznaj swoje prawa!

Tegoroczna zima daje się we znaki dosłownie każdemu. Europa znalazła się pod śniegiem, a intensywne opady paraliżują ruch lotniczy na Starym Kontynencie. Wiele lotów jest opóźnionych, bądź też odwołanych.

Lot odwołany? Poznaj swoje prawa!Źródło: flickr.com/andreweland/ License: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/, fot: WP
dx2p1y2
dx2p1y2

Tegoroczna zima daje się we znaki dosłownie każdemu. Europa znalazła się pod śniegiem, a intensywne opady paraliżują ruch lotniczy na Starym Kontynencie. Wiele lotów jest opóźnionych, bądź też odwołanych.

**Co wtedy? Co robić? Wiesz jakie przysługują Ci prawa?**

*Touroperatorzy: *
Jadąc na wczasy z biurem podróży warto pamiętać, że pośrednicy sprzedający wycieczki nie mają wpływu na to czy lot jest opóźniony czy też nie. W sytuacji, gdy samolot jest spóźniony lub odwołany turyści mogą zażądać odszkodowania (mówi o tym ustawa o usługach turystycznych).

Podstawą, dzięki której można występować o zwrot pieniędzy jest zapis w umowie o dacie rozpoczęcia i zakończenia wycieczki. Jeżeli klient traci jeden dzień bądź jedną noc z opłacanej imprezy turystycznej, np. siedmiodniowej, wypłacane jest mu wówczas odszkodowanie w wysokości 1/7 wartości wycieczki. Niestety według UOKiK na większe odszkodowanie z biura podróżni nie mogą liczyć.

Linie lotnicze:

Warto także wiedzieć jakie prawa przysługują pasażerom linii lotniczych w Europie i jak z nich korzystać.

dx2p1y2

Podróżując liniami lotniczymi z/lub do jakiegokolwiek kraju Unii Europejskiej turyści znajdują się pod ochroną rozporządzenia WE 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r., ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotu.

Pasażerowie mogą starac się o odszkodowanie w wysokości od 125 do 600 euro. Wyjatkiem jest odowłanie lotu z 14 dniowym wyprzedzeniem bądź też z przyczyn niezależnych od przewoźnika (atak zimy).

Opóźnienie rejsu:

Jeżeli lot jest opóźniony, przewoźnik zobowiązany jest do zapewnienia bezpłatnie posiłków i napojów w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, a także prawa do dwóch rozmów telefonicznych, dwóch dalekopisów, dwóch przesyłek faksowych lub e-mailowych.

Zależy to od długości opóźnienia lub długości lotu:

dx2p1y2

• gdy opóźnienie wynosi co najmniej pięć godzin pasażerowie mają prawo do zwrotu kosztów biletów lub lotu powrotnego do pierwszego miejsca odlotu
• gdy opóźniony odlot nastąpi co najmniej dzień po terminie, pasażerowie mają prawo do bezpłatnego zakwaterowania w hotelu i darmowego transportu między lotniskiem a hotelem

Pasażerowie nie mogą domagać się finansowej rekompensaty, jeżeli opóźnienie lub odwołanie nastąpiło z przyczyn niezależnych np. z powodu złych warunków atmosferycznych.

Odwołanie lotu:

W przypadku odwołania lotu pasażer ma prawo do:
• zwrotu kosztów biletu
• zaoferowania innego połączenia z punktem docelowym podróży
• posiłku, napojów oraz rozmowy telefonicznej, jeżeli czas oczekiwania na inne połączenie lotnicze to usprawiedliwia.

dx2p1y2

Ponadto, pasażerowie mogą być uprawnieni do odszkodowania w wysokości od 250 EUR do 600 EUR (w zależności od zasięgu podróży) w przypadku, gdy zaoferowane połączenie zastępcze różni się znacząco do odwołanego, a powiadomienie o odwołaniu lotu nastąpiło zbyt późno.

W przypadku problemów z odmową przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotu skontaktuj się z Komisją Ochrony Praw Pasażerów działającą przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.
Tel.: +48 22 520 74 84
Adres: Ul. M. Flisa 2, 02-247 Warszawa
www.ulc.gov.pl

Możesz też złożyć skargę, korzystając z formularzy zamieszczonych na stronie internetowej ULC.

O czym warto pamiętać?

  1. Przy zakupie biletów przez Internet nie przysługuje Ci, jak to ma zwykle miejsce przy umowach zawieranych na odległość, prawo do odstąpienia od umowy.
  1. Dokładnie badaj oferty przewoźników, którzy niejednokrotnie reklamują atrakcyjne ceny przelotów, aby pozyskać pasażerów, ale nie uwzględniają innych kosztów, np. wysokich opłat lotniskowych, paliwowych lub manipulacyjnych.
  1. Przed wylotem postaraj się zdobyć informację gdzie znajduje się lotnisko docelowe, gdyż może się okazać, że odległość portu lotniczego od właściwego celu podróży jest tak duża (nawet kilkadziesiąt kilometrów), że wymagać będzie poniesienia dodatkowych wydatków na autobus, pociąg, bądź taksówkę.
  1. Opłaty lotniskowe mogą być różne u różnych przewoźników. Jeśli Twój przewoźnik zawiedzie i zaproponuje Ci przelot innymi liniami, mającymi wyższe opłaty, możesz żądać od niego wyrównania strat.
  1. W bagażu podręcznym nie powinno się przewozić między innymi ostrych przedmiotów (np. nożyczek, scyzoryków), gazów (wyjątkiem są dezodoranty), spirytusu, broni palnej, trucizny. Od listopada 2006r. obowiązują też znaczne ograniczenia w przewozie płynów. Na pokład na ogół nie można zabrać roweru. W niektórych liniach można przewozić wózki dziecięce.
  1. Przywieszki z Twoim imieniem, nazwiskiem i dokładnym adresem (także krajem, w którym mieszkasz) umieszczone na zewnątrz i wewnątrz bagażu pozwolą Ci odzyskać go w razie zaginięcia.

W tanich ofertach na ogół nie jest wliczany posiłek, a za przekąski i napoje na pokładzie płaci się osobno.

(pw/if)

dx2p1y2
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dx2p1y2