Trwa ładowanie...

Lotniczy dekalog pasażera

Do świątecznego szczytu został zaledwie tydzień. Bilety lotnicze są w tym roku drogie i trudno osiągalne. Samoloty stały się dla wielu naszych rodaków powszednim środkiem transportu. Święta Bożego Narodzenia oraz Sylwester i Nowy Rok są czasem wyjątkowo wzmożonego ruchu, a co za tym idzie zwiększonych zysków. Wg. portalu turystycznego Qtravel.pl w okresie świąteczno-noworocznym poza granicami kraju wypoczywa już co 20. Polak.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Lotniczy dekalog pasażera
(© vsurkov - Fotolia.com)

Do świątecznego szczytu został zaledwie tydzień. Bilety lotnicze są w tym roku drogie i trudno osiągalne. Samoloty stały się dla wielu naszych rodaków powszednim środkiem transportu. Święta Bożego Narodzenia oraz Sylwester i Nowy Rok są czasem wyjątkowo wzmożonego ruchu, a co za tym idzie zwiększonych zysków. Według portalu turystycznego Qtravel.pl w okresie świąteczno-noworocznym poza granicami kraju wypoczywa już co 20. Polak.

Linie lotnicze wykorzystują okazję, aby przy wyraźnym zaangażowaniu marketingowym do minimum ograniczać akcje promocyjne. Ceny na przeloty są wyjątkowo sztywne, a liczba miejsc w samolotach bardzo ograniczona. Dla wielu pasażerów przykrą niespodzianką jest spotykany niemal przy każdym rejsie overbooking. Jak rozsądnie zaplanować swoją podróż, co zrobić aby skutecznie kupić i zrealizować swój bilet lotniczy, jakie prawa przysługują poszkodowanym przez linie lotnicze pasażerom? Firma AirHelp przygotowała poradnik dla wszystkich wybierających się w podróż lotniczą.

1. Sprawdzaj i porównuj ceny, a biletu kupuj z wyprzedzeniem. Podstawą lotniczej usługi transportowej jest dotarcie do miejsca przeznaczenia. W drugiej linii zastanawiamy się jak, z kim, w jakich warunkach i za ile polecimy. Przed dokonaniem rezerwacji warto skorzystać z porównywarek internetowych gdyż może się okazać, że różnica w cenie za przelot na tej samej trasie może być horrendalna. Im szybciej kupisz swój bilet, tym większa jest szansa na wspólne odpakowywanie prezentów pod choinką z rodziną. Warto też pamiętać, że kupując wcześniej możesz liczyć na lekko niższe ceny.

Slot

2. Przy zakupie *płać kartą kredytową *(wypukłą). W przypadku niespodziewanych zdarzeń losowych (np. upadek przewoźnika) odzyskasz pieniądze niemal natychmiast dzięki usłudze _ cash-back _. Jeśli wpłacisz pieniądze przelewem bankowym, bezpośrednio zasilą one konto przewoźnika, a ten nie odda ich ani łatwo, ani szybko.

3. Czytaj regulaminy. Dzięki temu unikniesz niepotrzebnych nerwów, niespodzianek i rozczarowań. Regulaminów jest wiele zaczynając od tych międzynarodowych dotyczących bezpieczeństwa, zachowań w terminalu lotniczym, aż po regulaminy każdej linii lotniczej osobno. Trzeba pamiętać, że to co jest standardem u jednego przewoźnika może nie istnieć w ogóle u innego. To co w jednej linii mamy w cenie biletu, w drugiej kosztuje sporo dopłaty.

4. Odprawiaj się on-line. To zaoszczędzi czas i zwiększy szanse dostania się na pokład samolotu. Jeśli nie masz możliwości odprawy on-line z domu skorzystaj ze specjalnych terminali ustawionych w większości portów lotniczych.

5. Na lotnisko przyjeżdżaj wcześniej. Pamiętaj, że każdy samolot ma określoną liczbę foteli, a linie lotnicze stosują zgodną z prawem metodę nad sprzedaży. Na pokład dostają się jednak tylko ci, którzy mają za sobą odprawę i wszystkie obowiązujące procedury. Jeśli zjawisz się w ostatniej chwili, jest duże prawdopodobieństwo, że padniesz ofiarą overbookingu.

Slot

6. Zwracaj uwagę na wagę i wielkość bagażu podręcznego. Różnice są spore zwłaszcza w różnych tanich liniach lotniczych. Często na hali odpraw widać stojaki danego przewoźnika z opisem bagaży podręcznego a nawet ramką testową na sprawdzenie jego kubatury. Nie dostosowanie się do wskazówek może skutkować koniecznością powrotu na linię odpraw i nadanie dodatkowego (często płatnego) bagażu, a także stratą miejsca w kolejce wejścia na pokład.

7. Jeśli nie wpuszczono cię na pokład samolotu, bo padłeś ofiarą overbookingu (nad sprzedaż biletów - jest więcej pasażerów, niż miejsc w samolocie), masz dwa wyjścia. Przyjąć propozycję linii lotniczej przesuwającą odlot na kolejny rejs tego przewoźnika lub zgłosić roszczenie o odszkodowanie. Overbooking jest co prawda dozwolony, jednak w świetle obowiązującego prawa stanowi o winie przewoźnika. Masz prawo do ubiegania się rekompensatę za niezrealizowaną usługę i stracony czas. Jeśli podróżujesz służbowo i tracisz przez overbooking spotkanie zawodowe, a w konsekwencji pieniądze możesz złożyć skargę o dodatkowe odszkodowanie wynikające z wymiernych strat jakie będziesz w stanie udowodnić.

8. Jeśli twój lot jest opóźniony *powyżej 3 godzin z winy przewoźnika lub *został odwołany wystąp o rekompensatę. Obowiązują tu te same europejskie przepisy dyrektywy WE 261/2004 jak w przypadku overbookingu. Wystarczy złożyć reklamację do linii lotniczej lub zgłosić się do firmy wspierającej pasażerów.

9. Każdy przewoźnik zobowiązany jest przepisami do udzielenia pasażerom informacji o prawach jakie ci przysługują w związku z powstałą sytuacją. W praktyce niemal nikt tego nie robi. Każde niespodziewane zdarzenie powinno być niezwłocznie wyjaśnione oczekującym podróżnym przez przedstawiciela linii lotniczej.

Slot

10. Linie lotnicze stosują tysiące mniej lub bardziej przekonująco brzmiących wytłumaczeń w przypadku niezrealizowanej zgodnie z prawem usługi. Najczęściej wymuszają na pasażerach przyjęcie polecanego przez siebie rozwiązania - np. bilet na lot kolejnym lotem na danej trasie, ciepły posiłek, sporadycznie hotel – w zamian za podpisanie oświadczenia o zrzeczeniu się wszelkich roszczeń i oczekiwań odszkodowawczych. Natomiast w wielu przypadkach linie lotnicze mają prawny obowiązek podać wspomniane ciepłe napoje lub posiłek, ewentualnie talon na samodzielny zakup wyżywienia w terminalu. bez dodatkowych zobowiązań ze strony pasażera. Poza tym można się dodatkowo ubiegać o odszkodowanie. Zgodnie z prawem unijnym może to być od 125 do nawet 600 euro od osoby.

Materiał przygotowany przy współpracy z serwisem AirHelp.pl.

Slot

Podziel się opinią

Share


Slot