Pierwszy polski Dreamliner uziemiony
Loty szkoleniowe na Dreamlinerze zostały odwołane - poinformowało dziś RMF FM.
Loty szkoleniowe na Dreamlinerze zostały odwołane - poinformowało dziś RMF FM.
Dziś rano pojawiła się informacja, że loty szkoleniowe na Dreamlinerze muszą zostać odwołane. Powód? W Polsce nie ma narzędzia potrzebnego do wyregulowania jednego z elementów podwozia. Technicy Boeinga szukali go wszędzie tam, gdzie są już te samoloty, czyli między innymi w Seattle i Tokio. Uznano jednak, że być może uda się rozwiązać problem bez użycia tego narzędzia, dzięki czemu maszyna może jeszcze dziś poleci.
Leszek Chorzewski rzecznik prasowy LOT-u podkreśla, że to nie awaria. - To kwestia wyregulowania małego podzespołu. Tyle mogę powiedzieć - podkreśla Chorzewski w rozmowie z dziennikarzem RMF FM.
Część, która wymaga regulacji, także została zamówiona. Takie są procedury w razie, gdyby okazało się, że jej wymiana jest jednak potrzebna. Sama część przyleci do Warszawy w południe. Kiedy będzie owo narzędzie? Nie wiadomo - czytamy na RMF FM.
Boeing 787 Dreamliner do Polski ze Stanów Zjednoczonych przyleciał 15 listopada. Maszyna w swój pierwszy rejs komercyjny z pasażerami poleci 14 grudnia z Warszawy do Pragi, następnie przez miesiąc będzie podróżowała do ośmiu miast w Europie - oprócz Pragi także do Wiednia, Monachium, Frankfurtu, Hanoweru, Kijowa, Budapesztu oraz Brukseli.
W sumie PLL LOT *ma otrzymać osiem maszyn tego typu. Drugi egzemplarz *787 LOT ma dostać na początku stycznia 2013 r., trzeci w końcu stycznia, czwarty na początku lutego, a piąty z początkiem marca. Kolejne trzy samoloty mają być dostarczone w latach 2014-2015.
W zamówionych przez PLL LOT samolotach są trzy klasy: biznes z 18 fotelami rozkładanymi do pozycji leżącej, klasa premium economy mieszcząca 21 foteli oraz klasa ekonomiczna z 213 miejscami.
Boeing 787 Dreamliner, zbudowany głównie z materiałów kompozytowych, jest pierwszym samolotem średniego rozmiaru, który może latać na dalekich trasach. Zasięg maszyny wynosi od 14,2 tys. km do 15,2 tys. km; można nią polecieć bezpośrednio np. z Warszawy do Nowego Jorku czy do Pekinu. Samolot tego typu będzie mógł przewieźć od 210 do 330 pasażerów. Rozpiętość skrzydeł B787 to 60 metrów, a długość maszyny wynosi 57 m.
Przeczytaj także: Pasażerowie pod wielkim wrażeniem Dreamlinera
pw/if