Trwa ładowanie...
23-03-2012 10:12

Posypią się pozwy?

100 tys. odwołanych lotów, 10 mln pasażerów, którzy musieli zrezygnować z podniebnej podróży, 1,5 - 2,5 mld euro straty - to bilans skutków ubiegłorocznego wybuchu wulkanu Eyjafjallajökull na Islandii. Unoszący się nad Europą pył wulkaniczny zakłócił komunikację powietrzną na długie tygodnie. Najwięksi przegrani to oczywiście linie i porty lotnicze, organizatorzy turystyki i przede wszystkim sami podróżni.

Posypią się pozwy?Źródło: AFP, fot: WP
d2x998f
d2x998f

100 tys. odwołanych lotów, 10 mln pasażerów, którzy musieli zrezygnować z podniebnej podróży, 1,5 - 2,5 mld euro straty - to bilans skutków ubiegłorocznego wybuchu wulkanu Eyjafjallajökull na Islandii. Unoszący się nad Europą pył wulkaniczny zakłócił komunikację powietrzną na długie tygodnie. Najwięksi przegrani to oczywiście linie i porty lotnicze, organizatorzy turystyki i przede wszystkim sami podróżni.

Niektórzy z pasażerów linii lotniczych do tej pory starają się uzyskać odszkodowanie za stracony czas i pieniądze w oczekiwaniu na kolejny lot. Jedną z takich osób jest Irlandka Denise McDonagh, która pozwała tanie linie lotnicze Ryanair.

McDonagh miała lecieć 17 kwietnia 2010 r. z Faro (Portugalia) do Dublina (Irlandia). Jej lot został jednak odwołany z powodu erupcji islandzkiego wulkanu Eyjafjallajokull. W tym czasie zamknięta była przestrzeń powietrzna większej części Europy Północnej, w tym między innymi przestrzeń powietrzna Irlandii i Wielkiej Brytanii. W końcu Irlandka wróciła do kraju tydzień później. Po powrocie zażądała od linii *Ryanair *około 1130 euro odszkodowania za to, że - jak twierdziła - nie udzielono jej koniecznej pomocy. Kwota ta miała być równowartością poniesionych przez nią kosztów posiłków, napojów, zakwaterowania i transportu.

Sąd irlandzki, do którego McDonagh wniosła pozew, nie rozstrzygnął sporu, tylko skierował kilka pytań do Trybunału Sprawiedliwości UE. Zasadnicze pytanie sprowadzało się do tego, czy zamknięcie przestrzeni powietrznej wskutek erupcji wulkanu wchodzi w zakres pojęcia „nadzwyczajne okoliczności" i czy w związku z tym linie lotnicze muszą zapewnić opiekę pasażerom. Jeśli okazałoby się, że mają taki obowiązek, to czy pomoc ta jest w jakiś sposób limitowana.

d2x998f

Linie lotnicze będą odpowiadać za wulkany?

Zanim wniosek ten rozpatrzy Europejski Trybunał Sprawiedliwości, na razie opinię w tej sprawie wydał Yves Bot, rzecznik generalny unijnego Trybunału Sprawiedliwości. Jego zdaniem linie lotnicze muszą zapewnić opiekę swoim pasażerom nawet wtedy, gdy lot zostanie przerwany z powodu nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć i bez względu na to, jakie zdarzenie doprowadziło do odwołania lotu.

Według Bota obowiązek ten nie jest ograniczony ani co do kwoty, ani co do czasu świadczenia pomocy. W przeciwnym razie pasażerowie mogliby po pewnym czasie być zdani tylko na siebie samych. Dlatego przewoźnik lotniczy musi im dostarczyć bezpłatnie posiłki i napoje, a w razie potrzeby - również zakwaterowanie w hotelu, transport z lotniska do miejsca zakwaterowania. Musi też umożliwić pasażerom skontaktowanie się z innymi osobami, np. z bliskimi.

Czy linia lotnicza może uniknąć wypłaty odszkodowania?

Wypłata odszkodowania nie jest należna, gdy przewoźnik udowodni, że odwołanie lotu jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć - stwierdził Bot. Wyjaśnił również, że pojęcie „nadzwyczajne okoliczności" nie jest zdefiniowane w prawie Unii. W języku potocznym oznacza ono wszystkie okoliczności, nad którymi linia lotnicza nie ma żadnej kontroli, które nie wpisują się w ramy normalnego wykonywania działalności danego przewoźnika lotniczego i nie pozwalają na skuteczne panowanie nad nim, ze względu na jego charakter lub źródło. Zdaniem rzecznika takimi „nadzwyczajnymi okolicznościami” jest również zamknięcie przestrzeni powietrznej wskutek erupcji wulkanu.

Według Bota obowiązek zapewnienia opieki nie wydaje się nieproporcjonalny, bo przewoźnicy lotniczy mogą przerzucić poniesione koszty na ceny biletów lotniczych. Tak się zresztą już stało - przypomniał Yves Bot.

d2x998f

W kwietniu 2011 roku Ryanair ustanowił szczególną opłatę, aby pokryć koszty, które poniósł w związku z zapewnieniem opieki pasażerom, których lot został odwołany z powodu erupcji islandzkiego wulkanu. Nie wiadomo jeszcze, kiedy w tej sprawie zapadnie wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

pw/if

Sprawdź najlepsze oferty: www.otowakacje.wp.pl www.wycieczki.wp.pl

d2x998f
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2x998f