Rekord turystów w Polsce. Bałtyk zyskuje dzięki "coolcation"
W pierwszym półroczu 2025 r. w polskich obiektach noclegowych zatrzymało się 18,2 mln osób, z czego 3,8 mln to turyści z zagranicy - wynika z raportu firmy doradczej Cushman & Wakefield. Prognozuje się dalszy wzrost, szczególnie w segmencie gości międzynarodowych.
Turyści wygenerowali w Polsce 44,9 mln noclegów w pierwszych sześciu miesiącach 2025 r., co oznacza wzrost o 8,5 proc. rok do roku. Dobra wiadomość jest taka, że noclegi udzielane gościom z zagranicy przekroczyły poziomy sprzed pandemii.
Polska ma coraz lepszą pozycję
Do sierpnia wskaźnik obłożenia hoteli sięgnął ok. 70 proc. Autorzy raportu podkreślają, że RevPAR (Revenue per Available Room, czyli przychód na dostępny pokój) w głównych lokalizacjach w Polsce wyraźnie przewyższa wartości z 2019 r.
Według prognoz na lata 2025–2029 noclegi krajowe w hotelach będą rosnąć średniorocznie o 2,4 proc., a międzynarodowe o 5,3 proc., co potwierdza rosnącą pozycję Polski na turystycznej mapie Europy.
Kierunek całoroczny. "Zachwycają widoki i lazur wody"
Warszawa przyciąga Amerykanów
W 2024 r. Warszawę odwiedziło ponad 12,2 mln osób, o 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Ponad 5 mln turystów spędziło w stolicy łącznie ponad 8 mln noclegów. Odwiedzający to w 68 proc. goście krajowi, a 32 proc. przyjechało zza granicy. W tej grupie dominowali turyści z Ukrainy (15,6 proc.), USA (12,3 proc.), Niemiec (8,7 proc.) i Wielkiej Brytanii (7,9 proc.). Krótkie wyjazdy wypoczynkowe stanowiły ponad połowę wizyt, 31 proc. to podróże służbowe, a 15 proc. – wyjazdy rodzinno-towarzyskie.
Stolica pozostaje "liderem rynku hotelowego". Na Mazowszu działa ponad 240 hoteli, z czego 40 proc. w Warszawie, a w mieście zlokalizowano 15 z 16 pięciogwiazdkowych obiektów. Silny wzrost ruchu turystycznego napędza sektor handlowy w centralnych dzielnicach. Szacuje się, że turyści zagraniczni odpowiadają już za 22–25 proc. całkowitego obrotu detalicznego w śródmieściu. Największe wydatki dotyczą mody i akcesoriów, gastronomii, dóbr luksusowych oraz rozrywki.
Warszawa przyciąga gości biznesowych dzięki infrastrukturze konferencyjnej, wydarzeniom branżowym i rozbudowywanej siatce połączeń lotniczych. Blisko jedna trzecia turystów zagranicznych odwiedza stolicę w celach służbowych. Na konkurencyjność wpływa też jakość infrastruktury miejskiej. Rejony stacji metra Centrum i Świętokrzyska należą do najintensywniej uczęszczanych przestrzeni pieszych w kraju. Jako przykład podano ulicę Chmielną, która rocznie przyciąga 20 mln osób.
Silny wzrost ruchu turystycznego ma bezpośrednie przełożenie na sektor handlowy – zwłaszcza w centralnych dzielnicach miasta. Szacuje się, że turyści zagraniczni odpowiadają już za 22–25 proc. całkowitego obrotu detalicznego w śródmieściu Warszawy. Najwięcej wydają na modę i akcesoria, gastronomię, dobra luksusowe oraz rozrywkę. To z kolei zwiększa atrakcyjność lokalizacji handlowych – zarówno dla międzynarodowych marek, jak i inwestor