Trwa ładowanie...
Informacja prasowa
21-11-2013 09:04

Transat Jacques Vabre - Polacy już za równikiem

Zmagania w regatach Transat Jacques Vabre 2013 weszły w kolejną fazę. Dziś, polska załoga ENERGA Sailing: Zbigniew „Gutek” Gutkowski i Maciej „Świstak” Marczewski, udanie przekroczyła równik. Polacy, mimo niegroźnej kolizji kilka dni temu z niezidentyfikowanym obiektem, płyną na 8. miejscu.

Transat Jacques Vabre - Polacy już za równikiemŹródło: Robert Hajduk
d7e3tyf
d7e3tyf

Od samego startu z francuskiego Hawru, w czołówce klasyfikacji IMOCA Open 60 panuje ścisk. Jachty z czołowej „piątki” kilkakrotnie wymieniały się prowadzeniem. W tym momencie, na czele znajduje się zespół Macif (Francois Gabart / Michel Desjoyeaux), który nieznacznie wyprzedza PRB (Vincent Riou / Jean Le Cam) i Maitre CoQ (Jeremie Beyou / Christopher Pratt). O zwycięstwo powinny rywalizować do samego końca dwie pierwsze załogi. Wynik będzie uzależniony od optymalnego rozegrania sytuacji na słabych i zmiennych wiatrach na zatoce Rio de Janeiro oraz podejściu do Itajai.

W ubiegłym tygodniu, załoga ENERGA Sailing użyła dużego genakera, ponieważ warunki były sprzyjające i tym samym pojawiła się duża szansa, aby skutecznie gonić czołówkę. Niestety, genaker nie wytrzymał jednego ze szkwałów i w chwili obecnej na pokładzie jest o jeden żagiel mniej. Polski team radzi sobie jednak doskonale z mniejszymi żaglami. Jak podkreśla skiper jachtu ENERGA Zbigniew Gutkowski, najważniejsze jest szczęśliwe ukończenie regat. – Po utracie dużego genakera, płyniemy na tych żaglach, którymi dysponujemy. Wszystko układa się jednak po naszej myśli. Plan jest prosty – jak najszybciej przebić się na południe, a później, jak już będzie wiatr pasatowy na półkuli południowej, to będziemy płynąć właściwie do celu. Start w TJV traktujemy bardzo prestiżowo i poważnie. Co więcej, jest to bezpośrednia kwalifikacja do Barcelona World Race, czyli najważniejszej i największej imprezy żeglarstwa oceanicznego w przyszłym roku. Będzie to dla nas wielkie wyzwanie oraz niezwykłe wyróżnienie. Ponownie będziemy
rywalizować ze światową elitą – powiedział Zbigniew Gutkowski.

Ze słowami Gutkowskiego zgadza się drugi sternik ENERGI, Maciej Marczewski, dla którego jest to oficjalny debiut w regatach tej rangi. Popularny „Świstak” doświadczył już trudów transatlantyckich zmagań, ponieważ w momencie kolizji z niezidentyfikowanym obiektem, doznał urazu nosa. – Pierwszy raz w swojej karierze przekraczam równik w oficjalnych zawodach i mogę pokusić się jedynie o stwierdzenie, że na regaty tego typu nie można się przygotować. Trzeba to przeżyć i odczuć na własnej skórze. Owszem, można poczytać, posłuchać, ale tak czy inaczej, ocean skutecznie zweryfikuje wszelkie nasze wcześniejsze wyobrażenia – podsumował Maciej Marczewski.

Tymczasem, do mety w Brazylii dotarły już najszybsze jednostki w stawce Transat Jacques Vabre, czyli trimarany typu MOD 70, za którymi podążają łódki klasy Multi 50. W minioną niedzielę, w marinie Itajai oficjalnie otwarto miasteczko regatowe, w którym z niecierpliwością wyczekuje się już na wszystkich uczestników najbardziej prestiżowych regat double-handed w tym roku.


Zbigniew „Gutek” Gutkowski, skiper jachtu ENERGA, jest pierwszym polskim żeglarzem, który wziął udział w Vendée Globe – oceanicznych regatach samotników dookoła świata. Do tej pory ukończył dwa wyścigi okołoziemskie – załogowy (regaty The Race, 2000) i solo (regaty Velux 5 Oceans 2010/11 – zakończył je wielkim sukcesem – mimo awarii jachtu i dwóch poważnych kontuzji ukończył regaty na 2. pozycji, dzięki czemu trwale wpisał się do historii światowego żeglarstwa). Urodził się 24 czerwca 1973 roku w Gdańsku. Żeglarstwo uprawia od 10 roku życia i jest jednym z najbardziej znanych i doświadczonych polskich żeglarzy. Ma na swoim koncie ponad 130 tysięcy przepłyniętych mil morskich na jachtach klasy: katamaran 85ft, trimaran Orma 60, Volvo 60, Imoca Open 60 oraz Eco 60. Jest ambasadorem programu edukacji żeglarskiej Energa Sailing.

d7e3tyf

Jacht ENERGA to zbudowana w 2007 jednostka, zaprojektowana przez francuskie biuro Finot/Conq. To wyjątkowo szybki jacht klasy IMOCA Open 60, mający opinię trudnego w prowadzeniu, ale niezastąpionego na kursach półwiatrowych. Dane techniczne: materiały – carbon/ nomex, długość – 18,28 m, szerokość – 5,94 m, zanurzenie – 4,50 m, balast pomiarowy -8500 kg, kil węglowy, waga bulby – 3200 kg, liczba siłowników – 2, dodatkowe urządzenia – 2 stateczniki boczne, zbiorniki balastowe – przednie 1470 l, środkowe 1025 l, rufowe 1750 l, takielunek stały – PBO (włókna aramidowe), wysokość masztu – 28 m, powierzchnia żagli na wiatr – 300 m2, powierzchnia żagli z wiatrem - 550 m2.

Transat Jacques Vabre
Regaty Transat Jacques Vabre odbywają się na trasie łączącej od wieków Francję i Amerykę Południową. Od roku 1993, co dwa lata, pomiędzy Hawrem i jednym z południowoamerykańskich portów, najlepsi z najlepszych sprawdzają siebie i swoje jachty, wypływając jesienią na „szlak kawy”. W tym roku regaty odbędą się po raz 11., w 4 klasach: IMOCA Open 60, Open 40, Multi 50, MOD 70. Trasa liczy 5450 mil morskich (Le Havre – Itajai), a prestiżowy wyścig obchodzi dwudziestolecie istnienia.

d7e3tyf
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d7e3tyf