Trwa ładowanie...
Artykuł sponsorowany Symlog

Transit time — kluczowy parametr w transporcie towarów z Chin

Jeśli importujesz lub eksportujesz towary z Chin z pewnością zwracasz uwagę na czas dostawy produktów od adresata do odbiorcy. Jakie są metody na skrócenie transportu i czy niosą one za sobą diametralnie wyższą cenę za usługę?

 Źródło: materiały partnera
d44fk4j
d44fk4j

Chiny są obecnie drugą potęgą gospodarczą świata. Wyprzedają je jedynie Stany Zjednoczone, które, zgodnie z prognozami Center for Economics and Business Research (CEBR), zostaną w 2028 roku zdetronizowane przez Państwo Środka. ChRL stała się również najważniejszym partnerem handlowym Unii Europejskiej. To potwierdza, że coraz więcej towarów, także tych zaawansowanych technologicznie pochodzi z Państwa Środka i że zainteresowanie rynku chińskimi produktami ciągnie rośnie. W efekcie kluczowym elementem dla przedsiębiorców importujących towary staje się nie tylko dostarczenie na rynek produktów poszukiwanych przez klientów, ale również przyspieszenie procesów transportowych. 

Transport na linii Unia Europejska — Chiny realizowany jest za pomocą trzech środków transportu — frachtu morskiego, kolejowego i lotniczego. Każdy z nich musi być uzupełniony o przewóz samochodami ciężarowymi, które z terminali przeładunkowych dostarczą towary do hurtowni, a następnie do punktów sprzedaży detalicznej. Skupmy się zatem na krótkiej charakterystyce poszczególnych środków transportu.

Fracht morski — najpopularniejszy sposób przewozu towarów z Chin

Bez wątpienia transport morski odpowiada za dominującą ilość sprowadzanych towarów z ChRL. Wielkie kontenerowce dopływają do wszystkich największych portów w Europie i dostarczają towary dla każdej gałęzi gospodarki. Jest to niewątpliwie jeden z najtańszych sposobów na transport towarów, który zarazem ma najdłuższy transit time w stosunku do wszystkich innych metod. Podróż kontenera z Chin do Europy trwa około 3 miesięcy. Trudno oszacować dokładny czas, ponieważ ma na niego wpływ wiele czynników. Pierwszym jest czas niezbędny do znalezienia wolnego miejsca na kontenerowcu. Tu nieraz potrzeba miesiąca, aby móc zabookować transport konkretnego kontenera. Co więcej, rezerwacja miejsca nie gwarantuje, że ładunek zostanie przewieziony planowanym statkiem. We frachcie morskim powszechne jest rolowanie kontenerów, które polega na przesunięciu ładunku na inną jednostkę z powodu konieczności zwolnienia miejsca dla innych towarów. W efekcie kontener musi czekać w porcie na kolejną odprawę, co wydłuża czas jego podróży. 

d44fk4j

Innym powodem wydłużenia globalnego transit time dla danego kontenera są zdarzenia losowe. Kontenerowce wprawdzie nie stoją w korkach na autostradzie, ale korzystają z Kanału Sueskiego łączącego Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym, który formalnie zasadniczo skraca drogę morską pomiędzy Europą a Chinami. Ten wąski przesmyk często jest jednak powodem kolejnych opóźnień w dostawie — jego niewielka szerokość umożliwia dużym jednostkom, jak kontenerowce, podróż wyłącznie w jedną stronę. W razie utknięcia statku w kanale cały transport, zarówno od strony Morza Śródziemnego, jak i Czerwonego zamiera, czekając na odblokowanie przesmyku. W ostatnim czasie świat obiegła informacja o zablokowaniu na 6 dni Kanału przez kontenerowiec Ever Given. Rezultatem zdarzenia były miesięczne opóźnienia w dostawach towarów w Europie i Stanach Zjednoczonych. Kontenerowce są także podatne na warunki atmosferyczne — sztormy i huragany wpływają na wydłużenie czasu transportu w zakresie, który trudno oszacować jednostkowo.

Transport kolejowy — doskonale zoptymalizowany pod względem transit time i kosztów przewozu

Nową, ale już sprawdzoną alternatywą dla transportu morskiego, jest fracht kolejowy. Od 2010 roku ekspresowe pociągi towarowe przewożą ładunki relacji ChRL-UE. Od tamtego czasu liczba składów podróżujących na tej trasie systematycznie rośnie — obecnie jest to kilkadziesiąt składów tygodniowo. Przewóz towarów Nowym Jedwabnym Szlakiem pomiędzy terminalami w Chinach a hubem w Małaszewiczach w Polsce zajmuje ok.10-14 dni. Korzystając z kompleksowej usługi door-to-door importerzy i eksporterzy muszą się liczyć, że globalny transit time ładunku będzie wynosił ok. 1 miesiąca (de facto jest to 24-26 dni). 

W przypadku międzykontynentalnego transportu kolejowego nie występuje problem rolowania kontenerów — raz zabookowane miejsce w składzie zawsze jest dostępne. Ekspresowe pociągi towarowe są odporne na wpływ warunków atmosferycznych, przebiegają terenami o niskim zaludnieniu i z daleka od działań wojennych (także tych prowadzonych obecnie na Ukrainie). Oczywiście, jak w przypadku każdego transportu zdarzają się sytuacje czasowej niższej drożności przesyłu, jednakże w przypadku pociągów multimodalnych z Chin klienci są na bieżąco informowani o lokalizacji składu, co daje możliwość przewidzenia opóźnień i dokładniejszego oszacowania terminu dostawy. 

Transport lotniczy — najszybszy środek transportu

Bez wątpienia spedycja lotnicza zapewnia najkrótszy transit time ładunków. Zdarzają się jednak okoliczności, które potrafią wydłużyć procesy przewozowe do czasu zbliżonego do transportu kolejowego. W czasie pandemii występowały okresy wielkiego obłożenia, które powodowały wydłużenie globalnego czasu przewozu ładunku do kilkunastu dni. Warto podkreślić, że transport lotniczy jest jednocześnie najdroższym środkiem przewozu. Dlatego warto rozważyć optymalizację kosztów i zdecydować się na przewóz ładunków nieco dłuższymi, ale dużo tańszymi sposobami. 

d44fk4j

Transport towarów, szczególnie na dużych odległościach, jest niezwykle elastyczny pod względem środków transportowych i trasy przewozu, ale podlega także stałym fluktuacjom w zakresie ceny, która jest zależna nie tylko od wyboru środka transportu, ale także rodzaju ładunku. W efekcie tylko doświadczony spedytor, po poznaniu charakterystyki ładunku może określić, który środek transportu będzie najszybszy czy najtańszy w danym momencie. Dla podniesienia konkurencyjności swoich usług warto być elastycznym i korzystać z najlepszych możliwości dostępnych w określonym czasie.

Artykuł sponsorowany Symlog
d44fk4j
d44fk4j