Trwa ładowanie...

Last minute vs first minute - którą ofertę wybrać?

Decydować się na zakup wycieczki z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, czy czyhać na okazję dosłownie kilka dni przed urlopem? Bez względu na to, jaką opcję wybierzemy, możemy liczyć nawet na kilkudziesięcioprocentową zniżkę. Zazwyczaj większa jest w przypadku oferty last minute, ale zaletą first minute są np. bezkosztowa rezygnacja z wyjazdu czy niska zaliczka. Która opcja jest korzystniejsza i na co należy zwracać uwagę?

Last minute vs first minute - którą ofertę wybrać?Źródło: Shutterstock.com
d10th5i
d10th5i

Last minute
Z danych Polskiego Związku Organizatorów Turystyki wynika, że aż 55 proc. Polaków kupuje wycieczkę w ostatnim momencie. Turyści wybierają z reguły hotele o wyższych kategorii, od czterech gwiazdek w górę. Kupiona krótko przed wyjazdem wycieczka może być nawet 50-60 proc. tańsza. Z danych portalu wakacje.pl wynika, że wyjazdy last minute najczęściej wybierają osoby w wieku 25-34 lata. Są to najczęściej single lub pary. Najpopularniejsze kierunki to Grecja, Hiszpania, Bułgaria, Egipt czy Turcja.

– Trzeba przede wszystkim obalić mit, że last minute to wakacje z niższej półki. Są to wyjazdy tych samych organizatorów i do tych samych hoteli. Natomiast podczas wyboru wycieczki warto zwracać uwagę na kilka ważnych elementów – mówi Klaudyna Mortka z wakacje.pl.
Decydując się na wakacje last minute, należy przede wszystkim dobrze przyjrzeć się ofertom. Warto upewnić się, jaki standard hotelu zawarty jest w danej ofercie oraz czy uwzględnione są wyżywienie oraz dojazd.

– Należy liczyć się z tym, że są to wakacje dla osób elastycznych, gotowych wyjechać w ostatnim momencie oraz z dowolnego lotniska w Polsce. Natomiast jest to produkt jak najbardziej pełnowartościowy, który zawiera to, co jest napisane w ofercie, np. all inclusive, również transfer z hotelu do hotelu oraz ubezpieczenie – mówi Klaudyna Mortka.

Niektóre serwisy turystyczne udostępniają swoim odbiorcom możliwość sortowania ofert ze względu na stopień popularności. Opcja ta uwzględnia kilka czynników, m.in. popularność hoteli oraz oceny i opinie internautów. Dzięki temu możliwe jest znalezienie bardzo korzystnej cenowo, a jednocześnie sprawdzonej przez innych turystów oferty.
– Wówczas naprawdę możemy znaleźć perełkę, czyli bardzo dobry hotel, z bardzo dobrymi opiniami i w bardzo dobrym kurorcie nawet o 50-60 proc. tańszy. Nie kupimy kota w worku – mówi Mortka.

d10th5i

First minute
Organizatorzy co roku prześcigają się w wysokości rabatów, oferowaniu różnych gwarancji czy dodatkowych bonusów dla klientów, aby zachęcić do wykupienia letniego wyjazdu jeszcze w sezonie zimowym. Oferta first minute to najlepsza propozycja dla rodzin, zwłaszcza tych dużych, aby zarezerwować satysfakcjonującą ofertę, a do tego jeszcze zyskać bonusy. Przedsprzedaż ofert na lato trwa w biurach podróży zazwyczaj od listopada do końca marca. Wtedy można kupić wakacje ok. 20-40 proc. taniej. Klienci często otrzymują też vouchery na wycieczki fakultatywne, możliwość bezpłatnej zmiany rezerwacji, czy bezpłatne pakiety gwarancji.

W przedsprzedaży (zwanej w biurach podróży first minute, first deal lub first call) możemy też zarezerwować sobie konkretną ofertę, płacąc niską zaliczkę – wtedy mamy pewność, że nikt nie „sprzątnie” nam jej sprzed nosa. Kupując wcześniej, możemy również oszczędzić na kosztach dojazdu na lotnisko – lista ofert z wylotem z lotnisk regionalnych jest na początku roku jeszcze długa.

Jakie są zalety first minute i o czym warto pamiętać, decydując się na tę opcję?
Niska zaliczka – w zależności od organizatora, zaliczki stanowią od 10 do 25 proc. ceny wyjazdu. Jej wpłata daje nam ten komfort, że mamy zarezerwowany wyjazd i pewność, że nikt nie wykupi interesującej nas oferty. Jeśli chodzi o wpłatę pozostałej części, jej zasady regulują Ogólne Warunki Uczestnictwa – w zależności od organizatora są różne. Dlatego bardzo ważne jest, żeby czytać OWU lub dopytać sprzedawcę. W przypadku jednych ofert spłata całkowita musi nastąpić do 14 lub 28 dni od podpisania umowy (zaliczkę wpłaca się właśnie w tym momencie), a w innym 30 dni przed planowanym wyjazdem.
Rabaty – im bliżej końca przedsprzedaży, tym rabaty są mniejsze. Najwyższe są zawsze na początku, czyli w listopadzie-grudniu. Jednak i w marcu kupimy oferty na lato taniej o 20-40 proc. Co ważne, nawet w końcówce first minute wiele ofert ma rabaty dla dzieci w wysokości 50 proc.
Gwarancja niezmienności ceny – oznacza, że za wycieczkę nie zapłacimy więcej niż w dniu zakupu, nawet jeśli cena wzrośnie w wyniku np. zmiany kursu waluty. Mamy więc pewność, że cena, jaka jest w ofercie, jest ostateczna.
Gwarancja najniższej ceny – oznacza, że jeśli kupimy daną ofertę w przedsprzedaży, nie będzie ona tańsza nawet jako last minute. Co ważne, wszystkie parametry muszą być dokładnie takie same. Jeśli zdarzy się, że identyczna oferta będzie w kolejnych miesiącach tańsza, możemy rościć sobie prawa do zwrotu różnicy w cenie.
Bezkosztowa rezygnacja – niektórzy organizatorzy dają możliwość anulowania zarezerwowanej wycieczki bez ponoszenia kosztów rezygnacji. Jeśli takiego zapisu nie ma, koszty anulacji są wyliczane zgodnie z Ogólnymi Warunkami Uczestnictwa. W zależności od tego, kiedy chcemy zrezygnować, kwota ta będzie różna. Jeśli zrezygnujemy na dzień przed wyjazdem, odzyskamy np. tylko 10 proc. pieniędzy. Co ważne, bezkosztowa rezygnacja jest możliwa w czasie trwania promocji (w zależności od organizatora, maksymalnie do końca marca). Ważne, żeby nie mylić jej z ubezpieczeniem od rezygnacji. Ubezpieczenie działa w określonych przypadkach (np. pobyt w szpitalu), bezkosztowa anulacja daje nam możliwość rezygnacji bez podawania konkretnego powodu.

Źródło: wakacje.pl

d10th5i
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d10th5i

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj