Ranking biur podróży
Planując wakacje warto kierować się przede wszystkim marką i renomą biura podróży, a nie kosztem oferty. Wybór odpowiedniego touroperatora może zadecydować o powodzeniu naszych wakacji. Oto ranking najlepszych polskich biur podróży w 2009 roku.
04.12.2009 | aktual.: 09.05.2013 15:18
Planując wakacje warto kierować się przede wszystkim marką i renomą biura podróży, a nie kosztem oferty. Wybór odpowiedniego touroperatora może zadecydować o powodzeniu naszych wakacji. Oto ranking najlepszych polskich biur podróży w 2009 roku.
Na pierwsze miejsce weszła Itaka, która zwiększyła w tym roku przychody o 200 mln zł. W 2010 roku o miejsce w czołówce biur podróży zawalczy także Exim Tours. Touroperatorzy będą w przyszłym roku poszerzać ofertę o nowe, luksusowe lokalizacje – donosi „Gazeta Prawna”.
Kryzys nie ominął polskiej branży turystycznej, przez co wymusił ostrzejszą niż w poprzednich latach, konkurencję o klientów. Szacuje się, że w tym roku sprzedaż spadła o 10 proc. Jednym się udało i zarobili więcej, innym nie i ich przychody spadły.
W dobiegającym powoli do końca roku triumfuje Itaka, która z trzeciej pozycji wskoczyła na pierwszą, pokonując wieloletniego lidera, biuro podroży Triada.
– W tym roku udało nam się osiągnąć 47-proc. wzrost obrotów, które przekroczą 700 mln zł. Zwiększyliśmy liczbę klientów. W 2008 r. wysłaliśmy na wakacje 228 tys. osób, a w tym 286 tys. Spodziewamy się też dodatniego wyniku finansowego – mówi „Gazecie Prawnej” Piotr Henicz, wiceprezes Itaki.
Ubiegłoroczny lider Triada, 2008 rok zakończył z obrotami na poziomie 556 mln zł, jednak ten rok może być gorszy. – W 2008 r., kiedy duża część touroperatorów mówiła o zyskach, a w rezultacie wykazała stratę, my osiągnęliśmy zysk netto ponad 8 mln zł – mówi Jacek Dąbrowski, dyrektor finansowy w Triadzie.
Wicelider polskiego rynku, niemiecka spółka Tui Travel, do której należy TUI i Scan Holiday, zanotowała w naszym kraju w tym roku 291 mln zł obrotu i 35 mln zł straty. Dla porównania 2008 r. TUI zakończył obrotami na poziomie 537 mln zł.
A czego możemy się spodziewać w 2010 roku? Ostrzejszej konkurencji, gdyż biuro Exim Tours, zapowiada, że będzie konkurować o czołowe miejsce na polskim rynku. Operator ten zeszły rok zakończył na pozycji szóstej, ten rok prawdopodobnie już na trzeciej, wyprzedzając Neckermanna.
(sc)