Urlopowy fake news
Szukając wiadomości w internecie często natrafiamy na fałszywe informacje. Nie dotyczą już tylko polityki czy życia celebrytów. Można je znaleźć praktycznie w każdym obszarze. Przed wakacjami mogą szczególnie dotyczyć hoteli, miejsc wypoczynku czy działania biur podróży. Sprawdziliśmy, którym informacjom można ufać.
Przed okresem urlopowym fake-newsowy trend wyrasta jak grzyby po deszczu. A planując wakacje, rzetelne informacje na temat miejsc, hoteli czy biur podróży są dla nas szczególnie ważne. Nikt przecież nie chce, by urlop w raju zepsuła mu niemiła obsługa, syfiasty basen czy niewygodne łóżko. Jeśli w czterogwiazdkowym hotelu ma być brudno, to wolelibyśmy się o tym nie przekonać na własnej skórze, a jeśli po jedzeniu w pensjonacie mamy się rozchorować, to lepiej omijać to miejsce szerokim łukiem, żeby wymarzony raj nie zamienił się w kichę. "Gdybyś czytał opinie, to byś wiedział" - wymądrzają się znajomi. I to faktycznie najlepsza opcja, by wystrzec się rozczarowania - sprawdzać komentarze. To same korzyści, bo jeśli dany obiekt jest bez zarzutu, a wręcz wyróżnia się wyjątkowym standardem, to dzięki dobrej opinii od razu zyska w naszych oczach. Grunt, by ta opinia była wiarygodna.
- Opinie i polecenia są dzisiaj jednym z najważniejszych elementów wpływających na decyzję o zakupie tej, a nie innej wycieczki. Mamy większą skłonność do kupienia tego, co inni, a zwłaszcza podobni do nas ludzie – mówi Klaudyna Mortka z serwisu Wakacje.pl, który dysponuje bazą ponad 200 tys. opinii na temat kierunków, hoteli i biur podróży. - Przy każdej opinii w naszym serwisie znajdziemy adnotację, przez kogo została dodana - rodzinę, parę czy grupę znajomych. To bardzo istotne z punktu widzenia różnych potrzeb turystów, bo coś, co w danym hotelu będzie idealne dla pary, nie zawsze zostanie wysoko ocenione np. przez podróżującą rodzinę. Warto więc patrzeć nie tylko na średnią ocenę wyrażoną w liczbach, ale też na treść opinii i to, przez kogo została ona dodana.
Na straży prawdy
Serwisom gromadzącym opinie na temat miejsc wakacyjnego odpoczynku, bazy noclegowej czy jakości usług świadczonych przez organizatorów wyjazdów, bardzo zależy na rzetelności umieszczanych u nich informacji. W tym celu wprowadzają liczne zabezpieczenia przez ewentualnymi manipulacjami.
– Wszystkie opinie dodawane do naszego serwisu sprawdzane są dwuetapowo. Z jednej strony przez odpowiednio dobrany system algorytmów analizujących kilkadziesiąt zmiennych parametrów i wskazujący potencjalne zagrożenie wiarygodności wpisów. Z drugiej – przez kilkudziesięciu ekspertów, specjalizujących się w tropieniu sfałszowanych opinii i wykrywaniu zorganizowanych manipulacji. Dodatkowo, wybrane losowo opinie, potwierdzane są także przez kontakt z użytkownikiem – wyjaśnia Bartosz Wiatr, Team Leader Content Quality w serwisie z opiniami o hotelach HolidayCheck.pl. – Ponadto hotel, u którego stwierdzone zostają sfałszowane opinie lub próba wpłynięcia oceny gości niedozwolonymi metodami, oznaczany zostaje odpowiednim ostrzeżeniem dla czytających opinie.
Bardzo ważne jest weryfikowanie opinii dostępnych na różnych forach czy stronach internetowych. - Korzystając z internetowych źródeł, warto zwrócić uwagę na wiarygodność opiniotwórcy – ile wypowiedzi ma dany użytkownik, w jaki sposób były one oceniane przez innych forumowiczów, kiedy konto zostało założone i czy korzysta z własnego wizerunku pod imieniem i nazwiskiem lub jest powiązane z profilem w mediach społecznościowych – wyjaśnia Kamila Miciuła z serwisu Nocowanie.pl. - Warto też korzystać z opinii dostępnych w sprawdzonych źródłach.
Opinie najbardziej wartościowe
W sieci szukamy przede wszystkim opinii prawdziwych i jeśli krytyczna ocena hotelu potwierdzona jest przez wielu klientów, to żaden obiekt nie jest w stanie tego ukryć. Ważna dla szukających jest także pewna szczegółowość informacji i opinii, czyli wszystko to, co może być ważne, aby spędzić urlop według własnych zainteresowań czy upodobań. Najlepiej umieszczać więc takie wiadomości, jakie samemu chciałoby się znaleźć. Ostatnią ważną cechą opinii jest ich aktualność. - Duże znaczenie może mieć data dodania opinii - nie zawsze te sprzed kilku lat są aktualne, bo np. hotel jest po remoncie, wprowadził nowe usługi albo zmienił godziny serwowania posiłków. Warto więc uzupełnić wiedzę o opis hotelu, a zawłaszcza zapis o ewentualnych zmianach czy renowacji – mówi Klaudyna Mortka z Wakacje.pl.
Dodatkowo, aby wyróżnić hotele z najwyższymi ocenami, serwisy przyznają coroczne nagrody i wyróżnienia, widoczne dla czytających opnie. Jest to dodatkowa i istotna informacja dla podróżujących, że dany obiekt świadczy usługi na wysokim poziomie, a zaplanowany tam urlop spełni nasze oczekiwania.
Każda opinia może być pomocna dla osób planujących swój urlop. Może być też źródłem cennej informacji zwrotnej dla hoteli, co do oceny jakości usług przez nich oferowanych.
Co ważne, coraz trudniej jest manipulować nieprawdziwymi opiniami na masową skalę, gdyż serwisom je gromadzącym, zależy na rzetelności tych informacji. Ponadto - zawsze nalezy pamiętać, że oceny są subiektywne i każdemu może podobać się coś innego. Z pewnością jednak miła i uprzejma obsługa zawsze będzie wysoko oceniana przez klientów.
- W serwisie Nocowanie.pl bardzo ważnym aspektem przy profilach obiektów noclegowych są właśnie opinie, prowadzony jest czterostopniowy system weryfikacji. Przede wszystkim obiekt sprawdzany jest przez przedstawicieli handlowych, turysta ma pewność, że taki obiekt istnieje i informacje zamieszczone przez właściciela są prawdziwe – mówi Kamila Miciuła. - Po drugie podawana jest data, od kiedy obiekt jest klientem serwisu, co jeszcze bardziej wpływa na wiarygodność. Najważniejsze jest jednak otwarcie na opinie turystów, którzy po każdorazowym skorzystaniu z usług mogą wystawić rzetelną opinię dotyczącą miejsca, atmosfery, czy dodatkowych usług. Obiekt ma prawo odnieść się do każdej opinii, a profile użytkowników są sprawdzane. Ostatnim elementem weryfikacji obiektów są zdjęcia wykonywane przez naszych fotografów, nie ma więc mowy o żadnym retuszu, zdjęcia przedstawiają realne obiekty. Użytkownik wybierając obiekt, który posiada 4/4 ma pewność, że wybiera sprawdzony nocleg.
Średnia średniej nie jest równa
Warto pamiętać, że przy sprawdzaniu opinii należy zwrócić uwagę na wartość liczbową (przykładowo w skali 1-10) oraz komentarze i informację, ile osób oceniło dany hotel czy biuro podróży. Nie możemy tak samo patrzeć na średnią opinii 3/10 oddanych przez 2 osoby i 8/10 oddanych przez 500 osób. - Baza opinii jest stale powiększana - każdy podróżujący może zostawić swoją ocenę, którą weryfikują nasi pracownicy pod kątem zgodności z regulaminem, rzetelności i wiarygodności. Dbamy więc nie tylko o to, żeby opinie były zgodne z prawem, ale również żeby nie pojawiały się oceny dodawane przez boty czy osoby zajmujące się masowym dodawaniem opinii – wyjaśnia Mortka.
Źródło: Holiday Check/Nocowanie.pl/Wakacje.pl