Coraz tłumniej przyjeżdżają do Polski. "Odkrywają nasz kraj na nowo"
Nasi zachodni sąsiedzi coraz chętniej odwiedzają Polskę. Najnowsze dane to potwierdzają - w 2024 r. było ich o kilkaset tys. więcej niż rok wcześniej. Co ważna Polska jest coraz bardziej popularna nie tylko wśród niemieckich emerytów, ale także młodych ludzi czy rodzin z dziećmi. Prognozy na 2025 r. są jeszcze lepsze.
Z najnowszych danych, opublikowanych przez Deutscher Reiseverband (DRV) wynika, że w 2024 r. udział podróży Niemców do Polski w całym rynku wyjazdów zagranicznych zwiększył się z ok. 2 proc. do 2,8 proc. Oznacza to kilkaset tys. przyjazdów więcej. Polska Organizacja Turystyczna podkreśla, że ten wynik jest nieprzypadkowy - wiąże się nie tylko z konsekwentną promocją, ale też z rosnącym zainteresowaniem kierunkami bliskimi geograficznie.
Polska zyskuje w oczach niemieckich gości
Marcin Płachno, dyrektor Zagranicznego Ośrodka Polskiej Organizacji Turystycznej w Berlinie, ocenia, że napływ ruchu jest zauważalny i jakościowy. - Niemieccy turyści od lat stanowią najliczniejszą grupę zagranicznych gości odwiedzających Polskę. Ich lojalność i zainteresowanie naszym krajem są niezwykle ważne dla rozwoju branży. Widzimy, że Polska zyskuje w ich oczach – nie tylko jako miejsce bliskie i atrakcyjne, ale przede wszystkim jako kraj o wysokiej jakości usług, ciekawej kulturze i przyjaznej atmosferze - mówi Marcin Płachno.
Prognozy na 2025 r. są także optymistyczne - sprzyjają im stabilizujące się ceny transportu lądowego, większa mobilność podróżnych oraz popularność krótkich wyjazdów do państw ze wspólną granicą. Trend ten wpisuje się w wybór kierunków bliższych, dostępnych i bardziej zrównoważonych środowiskowo.
Wstydliwy zakątek w polskim mieście. Zdjęli szpecące ogrodzenie, a tam niespodzianka
Co przyciąga turystów z Niemiec
Zmieniające się nawyki niemieckich podróżnych wskazują na rosnącą popularność miejsc mniej zatłoczonych i lokalnych. Polska łączy naturę, kulturę oraz dobre zaplecze infrastrukturalne, a atutem jest dostępność transportowa, zwłaszcza dla mieszkańców wschodnich landów, którzy mogą podróżować bez samolotu i dużych kosztów.
Do kierunków chętnie odwiedzanych przez niemieckich turystów należy Pomorze. - Nasz region przyciąga gości i tych zagranicznych, i krajowych, przede wszystkim swoją różnorodnością. W tym nasz urok i siła - mówi w rozmowie z WP Magdalena Węgrowicz z Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. - Od nadmorskiego wypoczynku w czasie letnich wakacji: i tu w kontekście gości z Niemiec na pewno na uwagę zasługują naturalne i mniej zatłoczone miejsca na Kaszubach, plaże Łeby i Półwyspu Helskiego, czy tereny przyrodnicze Słowińskiego Parku Narodowego gdzie niemieccy turyści szukają spokoju i kontaktu z naturą. Poprzez atrakcje kulturalne i ciekawą historię: zabytki i muzea Gdańska ale też Muzeum Zamkowe w Malborku czy mniej znane a chętnie odwiedzane przez grupy rozganiane tereny Żuław. Aż po intensywną turystykę aktywną – rowerową, kajakową, żeglarstwo czy coraz silniej kojarzoną z regionem turystykę konną - wylicza.
Magdalena Węgrowicz zwraca uwagę na jeszcze jeden ważny powód podróży turystów niemieckich do regionu pomorskiego. - Przyciąga ich uzdrowiskowy charakter wielu nadmorskich miejscowości regionu oraz same uzdrowiska - Sopot oraz Ustka, która cieszy się dużą popularnością wśród naszych zachodnich sąsiadów - mówi. - Walory te dodatkowo wzmacnia poczucie bezpieczeństwa w naszym regionie oraz świetna infrastruktura – nowa lub kilkuletnia baza noclegowa regionu robi duże i pozytywne wrażenie na gościach - podkreśla dyrektor ds. marketingu Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.
Konkurencja nie śpi
Polska Organizacja Turystyczna walczy o niemieckiego turystę, szczególnie, że konkurencja jest spora. Czechy, Węgry i Słowacja intensywnie zabiegają o niego, inwestując w promocję i ofertę. Eksperci zwracają uwagę, że dalszy wzrost przyjazdów do Polski zależy od utrzymania jakości infrastruktury, elastyczności cenowej oraz dostosowania do trendów zrównoważonej turystyki.
Zagraniczny Ośrodek POT w Berlinie prowadzi kampanie w mediach czy organizuje wizyty studyjne dla niemieckich dziennikarzy i influencerów. - Naszym celem nie jest jedynie reklama Polski, ale budowanie jej wizerunku jako kierunku autentycznego, bezpiecznego i różnorodnego. Widzimy, że takie podejście przynosi efekty – coraz więcej Niemców odkrywa nasz kraj na nowo - mówi Marcin Płachno.
Magdalena Węgrowicz przyznaje, że na Pomorzu wyraźnie widać, że trendem ostatnich lat jest podróżowanie indywidualne, również gości z Niemiec. - Jednak z rozmów z pomorską branżą turystyczną nadal wynika, że spora cześć rezerwacji hotelowych dokonywana jest przez biura podróży dla grup zorganizowanych. I tu ciekawa informacja- często są to grupy o wspólnych zainteresowaniach, zrzeszone już w swoich lokalnych społecznościach, które decydują się na wspólny wyjazd turystyczny - opowiada dyrektor PROT. - W naszej pracy na rzecz promocji regionu pomorskiego na rynku niemieckim staramy się dotrzeć z przekazem do wszystkich tych grup - zaznacza.
Promocja to jedno, ale gdy przejrzymy niemieckie serwisy online, zobaczymy także dziesiątki niesponsorowanych artykułów o naszym kraju. Widać, że Niemcy po prostu szukają informacji o Polsce, więc media zamieszczają wiele poradników dotyczących urlopu w naszym kraju. Teksty znajdziemy zarówno na ogólnoniemieckich portalach, jak i w lokalnych mediach, np. Ostsee Zeitung.
Na dane za 2025 r. trzeba jeszcze trochę poczekać, ale końcówka roku z pewnością będzie pod tym względem mocna. Okres świąteczno-zimowy - obfitujący w liczne atrakcje, takie jak jarmarki bożonarodzeniowe - przyciąga do polskich miast tłumy turystów i to także zza zachodniej granicy.
Źródło: WP, POT