Hiszpańskie władze biorą się za łodzie turystyczne. Posypią się kary
Służby morskie na Wyspach Kanaryjskich coraz częściej kontrolują właścicieli jachtów, łodzi i skuterów wodnych, które oferują usługi turystom. Liczba nałożonych kar pokazuje, że pod względem bezpieczeństwa na tym archipelagu nie jest dobrze. Łodzie wycieczkowe często wykorzystywane są do przerzutu narkotyków i tu pojawia się też polski wątek.
Kapitanat Morski Santa Cruz de Tenerife, który działa w ramach hiszpańskiego Ministerstwa Transportu poinformował w opublikowanym raporcie, że w 2024 r. kary nałożono na właścicieli 197 łodzi rekreacyjnych i skuterów wodnych na Teneryfie za naruszenie przepisów bezpieczeństwa morskiego.
Brak ubezpieczenia i nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa
Najczęstsze wykroczenia dotyczyły prowadzenia działalności turystycznej, np. rejsy po oceanie bez wymaganego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, nieprzestrzeganie przepisów dotyczących wyjazdu statków oraz prowadzenie łodzi bez odpowiednich uprawnień.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Najpiękniejsza trasa kolejowa w Europie. 55 tuneli i 196 mostów
Dziesięć dodatkowych wykroczeń zanotowano w sektorze żeglugi handlowej. Związane były głównie z z nieprzestrzeganiem zasad i procedur podczas wypływania z portu lub obowiązkiem dostarczenia wymaganych informacji.
Wzrost wykroczeń i niebezpiecznych sytuacji
Służby morskie informują, że ogólne liczby pozostały podobne do tych, zanotowanych w 2023 r., ale w raporcie wskazano znaczny wzrost liczby wykroczeń związanych z działalnością podwodną. W tej kategorii odnotowano 8 wykroczeń.
Niektóre postępowania w sprawie nałożenia sankcji zostały wszczęte w wyniku doniesień innych organów, takich jak Departament Morski Gwardii Cywilnej. Chodzi w szczególności o sprawy dotyczące naruszeń ochrony środowiska, w tym nielegalnych zrzutów i zaśmiecania ekosystemów morskich.
W 2024 r. Kapitanat Morski zareagował również na ponad 670 interwencji. Spośród nich 379 dotyczyło łodzi migrantów wspomaganych przez służby ratownictwa morskiego, pomagając około 30 tys. osób. Pozostałe incydenty dotyczyły głównie łodzi rekreacyjnych m.in. które w wyniku awarii fale zniosły na środek oceanu i nie mogły wrócić na brzeg.
Problem stanowią również liczne pożary i handel narkotykami
Jedna z najbardziej znaczących sytuacji awaryjnych miała miejsce w listopadzie 2024 r., kiedy kontenerowiec ucierpiał w wyniku pożaru kilku kontenerów załadowanych węglem drzewnym i bawełną. Pożar trwał cztery dni. Kapitanat ocenił ryzyko, zezwolił na dokowanie w porcie, ściśle monitorował sytuację i przeprowadził dokładną inspekcję po opanowaniu sytuacji awaryjnej.
Czytaj także: Jedna z najdziwniejszych atrakcji świata. Wielu obrzydza
Tymczasem wiosną Hiszpański Sąd Krajowy skazał mężczyznę na dziesięć lat więzienia i nakazał mu zapłacić 6,4 mln euro grzywny po tym, jak został uznany winnym handlu narkotykami. Przewoził on 211 kg kokainy na turystycznej łodzi wycieczkowej w Puerto Colon na południu Teneryfy.
W ostatnich kilku latach u wybrzeży Wysp Kanaryjskich funkcjonariusze skonfiskowali też narkotyki na dwóch łodziach, które pływały pod polską banderą.