Zmiany na kolei. Na trasie z Warszawy do Poznania ze 139 zostało ich tylko 9
Pociągi nie trąbią już obowiązkowo na przejazdach, które są zabezpieczone, np. rogatkami. Zmiana weszła w życie 20 maja br. i ma znacząco poprawić komfort życia osób, które mieszkają w pobliżu takich miejsc.
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że przed przejazdami kolejowo-drogowymi zabezpieczonymi rogatkami lub sygnalizacją dźwiękową i świetlną maszyniści nie muszą już obowiązkowo podawać sygnału dźwiękowego Rp1 "Baczność".
Koniec z trąbieniem na przejazdach
To znacząco poprawi komfort życia wszystkich tych, którzy mieszkają w pobliżu przejazdów. 15 kwietnia br. minister infrastruktury Dariusz Klimczak podpisał nowelizację rozporządzenia ws. ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, a przepisy weszły w życie 20 maja br.
Obowiązek podawania sygnału Rp 1 "Baczność" pozostał tylko w przypadku przejazdów kolejowo-drogowych i przejść, które nie mają zabezpieczeń.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Idealne miejsce w Polsce na urlop o każdej porze roku
Zmiana ta jest odpowiedzią na liczne skargi i postulaty osób mieszkających w pobliżu przejazdów kolejowo-drogowych, którzy zwracali uwagę na uciążliwości związane ze stosowaniem tego sygnału. Przykładowo, tylko na trasie z Warszawy przez Poznań do zachodniej granicy państwa o długości 470 km liczba sygnałów dźwiękowych podawanych przez maszynistę została ograniczona ze 139 do 9.
Nowelizacja wprowadza ważne zmiany w przepisach kolejowych służące poprawie przepustowości i funkcjonowania linii i bocznic, także w sytuacjach awaryjnych. Ponadto nowe rozwiązania posłużą codziennej poprawie funkcjonowania przewoźników kolejowych.
Nowe przepisy rozporządzenia weszły w życie 20 maja 2025 r., za wyjątkiem nowych tablic hamowania, które będą obowiązywać od 14 grudnia 2025 r, a więc w dniu wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów 2025/26.
Zarządcy infrastruktury zostali zobowiązani do wprowadzenia stosownych zmian wynikających ze znowelizowanych przepisów w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie nowelizacji.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury