Egzotyka7 cudów nowoczesnego świata

7 cudów nowoczesnego świata

7 cudów nowoczesnego świata

Starożytni mieli swoje 7 cudów, z których do naszych czasów przetrwała jedynie piramida Cheopsa. Obecnie również nie brakuje wśród osiągnięć ludzkości konstrukcji, które zadziwiają swoim rozmachem i pięknem. Przedstawiamy wam 7 cudów nowoczesnego świata!

Starożytni mieli swoje 7 cudów, z których do naszych czasów przetrwała jedynie piramida Cheopsa. Obecnie również nie brakuje wśród osiągnięć ludzkości konstrukcji, które zadziwiają swoim rozmachem i pięknem. Przedstawiamy wam 7 cudów nowoczesnego świata!

Empire State Building zbudowano w Nowym Jorku w 1931 roku, w czasach Wielkiego Kryzysu. Wieżowiec ma 102 piętra i 381 m wysokości. Na ostatnie piętro, oprócz wind, prowadzą też schody o 1860 stopniach. Do 1973 roku był najwyższą budowlą na świecie - wtedy to ukończono pierwszą z wież WTC.

at/if

1 / 6

Plan Delta, Holandia

Obraz
© PresleyJesus, Licencja Creative Commons, flickr.com

Nazwa Netherlands, czy też spolszczona Niderlandy, jest nieprzypadkowa – oznacza nic innego, jak „niski kraj". Depresja obejmuje ok. 1/4 powierzchni Holandii. W celu ochrony przed częstymi powodziami, w latach 50-tych XX wieku wprowadzono w życie Plan Delta, którego realizacja trwała 30 lat i kosztowała ok. 15 miliardów dolarów! System tam i zapór wodnych doskonale się sprawdza, ułatwił także komunikację w kraju. Niestety stałe podnoszenie się poziomu wód mórz i oceanów nie pozwala Holendrom spać spokojnie.

2 / 6

Golden Gate, San Francisco, USA

Obraz
© evoo73, Licencja Creative Commons, flickr.com

Most łączący San Francisco z hrabstwem Marin nad Cieśniną Golden Gate jest jednym z głównych celów turystów odwiedzających to miasto. Wybudowany w 1937 roku ma 1280 m długości, a jego wieże wznoszą się na wysokość 227 m nad poziomem wody. Od chwili oddania do użytku stał się symbolem San Francisco i nieodłącznym elementem krajobrazu miasta.

3 / 6

Eurotunel pod kanałem La Manche

Obraz
© jespahjoy, Licencja Creative Commons, flickr.com

Tunel biegnący pod kanałem La Manche łączy Francję z Wielką Brytanią. Jest przystosowany do ruchu kolejowego. Pociągi, m.in. linia Eurostar, jeżdżą pomiędzy miejscowościami Calais (Francja) a Folkestone (Wielka Brytania), osiągając maksymalną prędkość 160 km/h. Ma ponad 50 km długości (50,45 km), co daje mu drugie miejsce na liście najdłuższych tuneli świata.

4 / 6

Itaipu, Brazylia - Paragwaj

Obraz
© henribergius, Licencja Creative Commons, flickr.com via Getty Images

Zapora wodna Itaipu na rzece Parana jest drugą co do wielkości elektrownią wodną na świecie. Położona w pobliżu zjawiskowych wodospadów Iguazu pokrywa zapotrzebowanie Paragwaju na prąd w 90, a dla Brazylii w ok. 20 procentach.

5 / 6

Wieża CN, Toronto, Kanada

Obraz
© JupiterImages/EAST NEWS

Potrzeba jest matką wynalazków. Stara to prawda, która potwierdza się w przypadku wieży telewizyjnej CN w Toronto *. Pod koniec lat 60. w mieście nagromadziło się tyle konwencjonalnych nadajników telewizyjnych, że wzajemnie się one zakłócały. Oglądanie telewizji było wtedy koszmarem - zachodził tzw. "ghosting", czyli widz miał wrażenie, że ogląda dwa programy jednocześnie, bo sygnały nachodziły na siebie. Gdy w 1976 roku została oddana do użytku, była najwyższym wolnostojącym obiektem na naszej planecie. Rekord wysokości - 553,33 m - został pobity dopiero w 2009 roku przez *Burdż Chalifa.

6 / 6

Kanał Panamski, Panama

Obraz
© el.chamilo, Licencja Creative Commons, http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/ flickr.com:

Kanał Panamski, jedna z najważniejszych dróg wodnych świata, został zbudowany na początku XX wieku (1904-1914). Ponad 80-kilometrowa trasa połączyła wody Oceanu Atlantyckiego z Oceanem Spokojnym i pozwoliła znaczenie skrócić trasę z portu na wybrzeżu wschodnim do portu w zachodniej części USA. Zainicjowana już w 1879 roku przez twórcę Kanału Sueskiego - Ferdinanda Marie De Lesseps’a budowa pochłonęła ogromną liczbę istnień ludzkich – ok. 25 tys. robotników zmarło na malarię lub żółtą febrę.

at/if

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)