Najdłuższe połączenia lotnicze na świecie
Wśród największych graczy na rynku lotniczym od wielu lat trwa rywalizacja o to, która z linii zaoferuje swoim pasażerom połączenia do najbardziej odległych miejsc na świecie. Przewoźnicy walczą o pozycję lidera i z roku na rok coraz wyżej podnoszą poprzeczkę. Któremu z nich uda się wyprzedzić obecnego rekordzistę, Qantas Airways, oferującego obecnie najdłuższy, niemal 17 godz. lot z Sydney do Dallas, o długości 13,8 tys. km?
29.02.2016 | aktual.: 27.10.2016 08:48
Wśród największych graczy na rynku lotniczym od wielu lat trwa rywalizacja o to, która z linii zaoferuje swoim pasażerom połączenia do najbardziej odległych miejsc na świecie. Przewoźnicy walczą o pozycję lidera i z roku na rok coraz wyżej podnoszą poprzeczkę. Któremu z nich uda się wyprzedzić Qantas Airways, obecnego rekordzistę, oferującego niemal 17-godzinny lot z Sydney do Dallas o długości 13,8 tys. km?
1 marca 2016 roku rusza zapowiadany od miesięcy inauguracyjny lot z Kataru do Nowej Zelandii, realizowany przez Qatar Airways. Trasa z Dohy do Auckland będzie najdłuższą, spośród oferowanych przez wszystkie linie lotnicze na świecie. Pokonanie ponad 14,5 tys. kilometrów potrwa 18 godz. i 34 min., a lot Boeingiem B777-200 LR, mogącym zabrać na pokład 259 pasażerów, będzie odbywać się bez międzylądowania. Jeden z największych konkurentów katarskiego przewoźnika, linia Emirates, także uruchamia bezpośrednie połączenie do Auckland. Lot o dystansie 14,2 tys. km na pokładzie Boeinga B777-200 LR będzie trwać ok. 17 godz. i 15 min. Pierwszy rejs z lotniska w Dubaju do nowozelandzkiej metropolii również odbędzie się 1 marca br. Zamówione przez Qatar Airways oraz Emirates maszyny posiadają, w porównaniu do wcześniejszych modeli, więcej przestrzeni, bardziej rozbudowany system rozrywki, a także większą liczbę toalet i pryszniców.
Singapore Airlines (fot. Markus Mainka / Shutterstock.com)
Poprzez uruchomienie nowej trasy, Katarczycy pokonują obecnego rekordzistę, australijskie linie Qantas, które oferują trwający niecałe 17 godzin lot z Dallas do oddalonego o 13,8 tys. km Sydney. Qatar Airways nie będzie jednak długo cieszyć się posiadaniem statusu lidera w długości lotów. Po kilkuletniej przerwie w rozkładzie Singapore Airlines znów ma się pojawić 19-godzinny rejs z Nowego Jorku do Singapuru. W 2013 r. został on zawieszony, ze względu na zbyt wysokie koszty paliwa, a także drogą eksploatację Airbusa A340-500s. Zainteresowanie tym kierunkiem jest jednak na tyle duże, że postanowiono przywrócić połączenie. Loty z południowo-wschodniej Azji na Wschodnie Wybrzeże USA będą odbywać się na pokładzie nowo zamówionych samolotów Airbus A350-900s. Producent ma je dostarczyć do 2018 r. i według zapowiedzi Singapore Airlines, w tym też roku połączenie na stałe pojawi się w ich siatce połączeń.
Jakie są obecnie najdłuższe połączenia lotnicze na świecie?
Sydney-Dallas, Qantas – 13810 km, 16 godz. i 55 min.
Johannesburg-Atlanta, Delta Air Lines – 13587 km, 16 godz. i 40 min.
Dubaj-Los Angeles, Emirates – 13425 km, 16 godz. i 35 min.
Dżudda-Los Angeles, Saudia – 13415 km, 16 godz. i 40 min.
Abu Zabi, Los Angeles, Etihad Airways – 13507 km, 16 godz. i 30 min.
Doha-Los Angeles, Qatar Airways – 13372 km, 16 godz. i 25 min.
Dubaj-Houston, Emirates – 13150 km, 16 godz. i 20 min.
Dallas-Hong Kong, American Airlines – 13078 km, 16 godz. i 20 min.
Abu Zabi-Dallas, Etihad Airways – 12967 km, 16 godz. i 20 min.
Doha-Houston, Qatar Airways – 12955 km, 16 godz. i 20 min.
Jak na tle innych przewoźników wypada największa polska linia lotnicza?
Od 13 stycznia 2016 r. z lotniska Chopina do Tokio-Narity latają samoloty PLL LOT. To najdłuższe bezpośrednie połączenie wykonywane z Polski. Pasażerowie podróżują Boeingiem 787 Dreamliner. Lot trwa 10 godzin i 20 minut, a podróż powrotna 11 godz. i 35 minut. Warto podkreślić, że takie połączenie na tym kierunku było już w przeszłości wykonywane przez polskie linie. Przewoźnik latał do Tokio w latach 1973-81 - aż do stanu wojennego.
wg