Trwa ładowanie...

Miłość do zwierząt domowych napędza rozwój chińskiego rynku zoologicznego

W ostatnich latach branża zoologiczna stała się istotnym zjawiskiem na chińskim rynku konsumenckim, zyskując uwagę ze względu na swoje dynamiczne tempo rozwoju. Roczny wzrost liczby firm działających na chińskim rynku zoologicznym osiągnął blisko milion podmiotów, co świadczy o ekspansji sektora zoologicznego. Wzrost osobistej oraz rozwój spersonalizowanej konsumpcji przyczyniły się do tego, że zwierzęta domowe stały się nie tylko członkami rodzin, ale są także tematem rozmów i troski ich właścicieli, co z kolei przyspieszyło rozwój chińskiego rynku zoologicznego.

Materiał sponsorowany przez Impact Media
 Źródło: Materiały prasowe
d2smcom
d2smcom

Stylista dla zwierząt. Ewolucja konsumpcji w branży zoologicznej

Posiadanie zwierząt domowych w Chinach staje się coraz bardziej modne. Co więcej, właściciele dbają nie tylko o podstawowe potrzeby swoich pupili, ale także inwestują w markowe karmy, ekskluzywne przekąski oraz zabawki. Niektórzy regularnie zabierają swoje ukochane zwierzaki do salonów piękności, gdzie ich pupile poddawani są różnego rodzaju zabiegom pielęgnacyjnym. Jeszcze inni inwestują w profesjonalnych stylistów, wykonujących najlepsze makijaże i fryzury, aby uczynić zwierzęta jeszcze piękniejszymi.

Według "Raportu konsumpcyjnego branży zoologicznej w Chinach w 2022 r." liczba właścicieli zwierząt domowych (psów i kotów), w miastach w całych Chinach, przekroczyła 70,43 mln w 2022 roku, co oznacza 2,9% wzrost rok do roku. Wśród tej liczby stale rośnie liczba młodych właścicieli zwierząt domowych, zwłaszcza osób urodzonych po 1995 roku, potwierdzając tym samym ewolucję postaw pokoleniowych wobec zwierząt. Oprócz kotów i psów, wiele osób hoduje również rybki, żółwie, a nawet krewetki czy kraby.

Dlaczego zatem coraz więcej Chińczyków decyduje się na trzymanie zwierząt? Z badań wynika, że aż 67,05% ankietowanych uważa, że zwierzęta domowe pełnią rolę towarzysza i pomagają w rozładowaniu stresu. Niektórzy doceniają także uzdrawiający wpływ zwierząt, traktując je jako niezastąpione źródło wsparcia emocjonalnego.

Branża związana z utrzymaniem zwierząt domowych pojawiła się w Chinach niecałe 30 lat temu, ale w ciągu zaledwie tych kilku dekad konsumpcja na chińskim rynku zoologicznym rozwijała się szybciej, niż oczekiwano, a Chiny stały się jednym z krajów o największej liczbie zwierząt domowych na świecie.

d2smcom

Ekonomiczne aspekty rozwoju rynku zoologicznego w Chinach

Patrząc na prężnie rozwijające się zainteresowanie zwierzętami domowymi, chiński rynek zoologiczny staje się nie tylko miejscem konsumpcji, ale także atrakcyjną dziedziną inwestycji dla zarówno chińskich, jak i zagranicznych firm.

W 2022 roku skalę chińskiego rynku zoologicznego oszacowano na 493,6 miliarda juanów (69,55 miliardów dolarów), co oznaczało wzrost o 25,2% rok do roku. Prognozy zakładają, że do 2025 roku wartość rynku zoologicznego może przekroczyć 811,4 miliarda juanów (114,33 miliardów dolarów). Firma Nestlé, zauważając potencjał chińskiego rynku, inwestuje już na nim od 2007 roku, a w 2023 roku otworzyła nowoczesną linię do produkcji mokrej karmy dla zwierząt w Tianjinie. Dane pokazują także, że w Chinach istnieje ponad 2,47 mln firm działających w branży zoologicznej, z czego 799,5 tys. to firmy założone w 2021 r., a 973,6 tys. firm zostało założonych w 2022 r. Liczba nowo zarejestrowanych firm związanych z tą branżą wykazuje więc szybką tendencję rosnącą.

Pomysły na oryginalny rozwój branży zoologicznej

Z całą pewnością od wielu już lat sprzedaż gadżetów i karmy dla zwierząt rośnie, zarówno w tradycyjnych sklepach z artykułami dla zwierząt domowych, jak i w Internecie. Natomiast to w sieci pojawia się wiele nowych produktów związanych z naszymi pupilami.

Rekordy popularności biją krótkie filmy wideo z udziałem naszych ulubieńców, przyciągające do Internetu dziesiątki tysięcy widzów. W taki właśnie sposób pokazywane są naturalne czynności tych zwierząt, takie jak spanie, jedzenie i inne urocze zachowywania. To wszystko powoduje, że właściciele pupili chętnie sięgają po produkty widziane w tych filmikach, a to nakręca zapotrzebowanie na wiele gadżetów.

 materiały partnera
Źródło: materiały partnera

Rozwój rynku zoologicznego a tradycja

Szczególnie fascynującym zjawiskiem staje się rozwój nowych trendów związanych z tradycją chińskich świąt. Podczas ostatniego święta Chińskiego Nowego Roku zaobserwowano nową modę na kupowanie prezentów noworocznych dla zwierząt. W styczniu 2023 roku zauważono wzrost zamówień na specjalne świąteczne przekąski, ubrania i buty dla zwierząt, co świadczy o tym, że zwierzęta stają się integralną częścią chińskich świąt, spędzanych w gronie rodzinnym.

d2smcom

W Chinach istnieje tradycja jedzenia Yuanxiao, czyli kulek z kleistej mąki ryżowej z nadzieniem lub bez, podczas chińskiego Święta Lampionów. Święto to przypada w pierwszą pełnię księżyca Chińskiego Nowego Roku (np. w 2024 roku będzie to 24 lutego) i jest symbolem zakończenia obchodzenia świąt Chińskiego Nowego Roku. Kulki symbolizują jedność i doskonałość. Właśnie w tym czasie wielu właścicieli zwierząt domowych dba o to, by i dla ich pupili, w czasie świąt, znalazło się specjalne pudełko tego przysmaku, czyli kulek zrobionych z kleistej mąki ryżowej, po to żeby wspólnie móc z nimi świętować.

Sesje zdjęciowe zwierzaków

Jedzenie, gadżety to nie wszystko. Miłość i zainteresowanie swoimi czworonożnymi przyjaciółmi można okazać także poprzez… specjalne sesje fotograficzne. W Chinach popularnym pomysłem jest zabieranie zwierząt domowych - kotów albo psów - na sesje fotograficzne do atelier profesjonalnych fotografów, gdzie wykonywane są wspólne portrety rodzinne. W modzie są specjalne świąteczne albumy zdjęć zwierzątek domowych, co traktowane jest jako miły prezent na wspólne przywitanie Święta Wiosny.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zróbmy fajne zdjęcia naszym pupilom | Pełna Kultura

Chiński rynek zoologiczny to nie tylko branża zwierząt domowych, to także ogromny obszar emocji, zainteresowań i relacji międzyludzkich. Wraz z dalszym rozwojem tego sektora, możemy spodziewać się jeszcze bardziej kreatywnych i nietypowych inicjatyw, będących przejawem miłości Chińczyków do zwierząt domowych.

Materiał sponsorowany przez Impact Media
d2smcom
d2smcom