Trwa ładowanie...

SUV dobry na wszystko. Jeep Compass na europejskich drogach

Trudno o bardziej amerykańskie auto niż SUV (ang. Sport Utility Vehicle), więc sukces tych samochodów w Europie może wydać się niespodzianką. Tymczasem wystarczy spojrzeć na warunki drogowe nad Wisłą, by znaleźć mnóstwo zalet tego typu pojazdu.

SUV dobry na wszystko. Jeep Compass na europejskich drogachŹródło: Materiały prasowe
d1asasp
d1asasp

Między Polską a Ameryką

Aby zrozumieć różnicę wystarczy spojrzeć na mapę – sam stan Teksas jest prawie dwa razy większy od naszego kraju. Stany Zjednoczone to państwo wielkich przestrzeni, długich autostrad oraz (relatywnie) taniego paliwa. Powstanie tam SUV-ów, czyli pojazdów z pogranicza aut użytkowych i terenowych, było więc kwestią czasu. Pierwszy SUV, Jeep Wagoneer, zrobił za oceanem zawrotną karierę w latach 70-tych XX w., ponieważ łączył w sobie walory, które ceniły amerykańskie rodziny – bezpieczeństwo oraz niezawodność przy przemierzaniu dalekich odległości, doprawione szczyptą luksusu.

Droga SUV-ów na europejskie i polskie drogi trwała dłużej. Złożyło się na to kilka czynników. Europejczycy utożsamiali je z "terenówkami" z napędem na cztery koła, które nijak nie przystają do warunków miejskich jezdni. Twierdzono m.in., że są za duże i zużywają zbyt wiele paliwa, że mają zbyt wysoko położony środek ciężkości i przez to kiepsko się prowadzą. I tak było, ale do czasu.

O tym, że owe stereotypy udało się producentom SUV-ów przełamać, świadczy fakt, że od 2015 r. były one w czołówce najpopularniejszych aut w Europie. Według analizy przy gotowanej przez JATO, obecnie co trzeci Europejczyk kupujący samochód decyduje się na SUV właśnie.

d1asasp

Dlaczego właśnie SUV?

Auta tej kategorii są coraz popularniejsze także w Polsce. W 2018 r. sprzedano nad Wisłą ponad 171 tys. samochodów typu SUV oraz crossover. Duża w tym zasługa faktu, że producenci owych pojazdów potrafili się przystosować zarówno do warunków cywilnego ruchu, jak i wymogów rynkowych z równą skutecznością, z jaką do tej pory przygotowywali swoje samochody do trudnego terenu. Oto kilka przykładów na to, jak tego dokonano:

  • Ekonomiczny silnik. Mieszkańcy ponad połowy państw Unii Europejskiej tankują paliwo, płacąc około dwa razy drożej niż w USA. W SUV-ach przeznaczonych na nasz rynek duży nacisk kładziony jest na ekonomikę jazdy, a nie tylko moc silnika. Np. najnowszy Jeep Compass oferowany jest z trzema wersjami jednostek napędowych – dwoma typu Diesel oraz benzynową. Kierowcy znajdą w nich technologię MultiAir® (wersja benzynowa) oraz Multijet, które zapewniają optymalną wydajność silnika przy stosunkowo małym zużyciu paliwa.
  • Wygoda w przestronnym wnętrzu. Monstrualne rozmiary często wysuwane są jako argument przeciwko zakupowi SUV-ów. Tymczasem wiele z nich ma porównywalne gabaryty do popularnych samochodów klasy D. Na przykład nie produkowany już od kilkunastu lat sedan, Opel Omega, jest kilka centymetrów dłuższy od Jeepa Compass! Parametry SUV-a dają za to kilka innych przewag. Kierowca siedzi w nich wyżej i lepiej widzi otoczenie, trudniej go również oślepić światłami nadjeżdżających z naprzeciwka pojazdów. Przestronność wnętrza daje również więcej wygody pasażerom, także tym najmłodszym, gdyż łatwiej wtedy np. zapiąć dziecko w foteliku.
  • Bezpieczeństwo. Pod tym względem kierowcy po obydwu stronach oceanu mówią jednym głosem. SUV-y cieszą się zasłużoną opinią aut bezpiecznych. Spójrzmy chociażby na systemy obecne w Jeepie Compass. Asystent pasa ruchu, ostrzeganie o kolizji czołowej czy monitorowanie martwego pola aktywnie chronią kierowcę i pasażerów samochodu. We wnętrzu zaś znajdziemy 6 poduszek powietrznych, czy ekran, na którym zobaczymy obrazy z tylnej kamery PARKVIEW®. Łącznie ponad 70 funkcji Jeepa Compass służy bezpieczeństwu kierowcy i jego pasażerów.
  • Niezawodność. To prawda, że przy dzisiejszych warunkach drogowych - rozbudowującej się ciągle sieci ekspresówek i autostrad - napęd na cztery koła przyda się rzadziej niż kiedyś, gdy skazani byliśmy na drogę krajową z nawierzchnią pełną dziur i kolein, w których zbierała się woda czy błoto pośniegowe. Śniega jednak nadal pada i wystarczy raz utknąć podczas drogi powrotnej z urlopu w Bieszczadach w samochodzie z napędem konwencjonalnym, by docenić ten jakże mądry wynalazek!
d1asasp

SUV zapisany w genach

Oryginał jest zawsze najlepszy – ta prawda odnosi się również do branży motoryzacyjnej. Patrząc na SUV-y dostępne na naszym rynku, często możemy zobaczyć samochody, które z oryginalnymi SUV-ami łączy jedynie bardzo odległe pokrewieństwo – samochody te powstały w Europie czy Azji wyłącznie jako odpowiedź na potrzeby dzisiejszego rynku. Firmy takie jak Jeep współtworzyły sukces SUV-ów od samego początku, dlatego kupując samochody tej marki możemy być pewni, że zna ona przepis na dobrego SUV-a od podszewki.

Partnerem artykułu jest marka Jeep

d1asasp
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1asasp