Ulubiona góra narciarzy
Prace przy budowie kolei rozpoczęto w lipcu 1938 r. Już zimą na szczyt Gubałówki regularnie jeździły dwa wagoniki poruszające się po jednym torze z mijanką mniej więcej w połowie drogi. Trasę długości 1338 m pokonywały w ok. 5 minut. Koszt inwestycji przekroczył 1 254 tys. ówczesnych złotych.
– Gubałówka była jednym z pierwszych miejsc w Polsce, gdzie uprawiano narciarstwo. Przez 70 lat była mekką sportów zimowych. Ze szczytu góry wybiegały doskonale przygotowane trasy narciarskie. Dwie z nich prowadziły do dolnej stacji kolei i wymagały zaawansowanych umiejętności. Latem natomiast, była miejscem kultury i rozrywki na wysokim poziomie. Polana na Gubałówce nazywana była „największą patelnią Polski” ze względu na liczbę turystów, którzy przyjeżdżali właśnie tutaj, aby łapać promienie słoneczne i zachwycać się panoramą Tatr – mówi Patryk Białokozowicz, członek zarządu PKL.