Trwa ładowanie...
na śniegu
07-01-2013 15:49

Jazda autem zimą

Zima to czas, w którym kierowca musi zmierzyć się z zupełnie innymi warunkami drogowymi niż w pozostałej części roku. Mróz, śnieg, błoto pośniegowe czy lód, to tylko niektóre warunki, które czekają na nas w okolicach ośrodków narciarskich. Tutaj znajdziecie kilka tricków, które pomogą wam wyjść z opresji.

Jazda autem zimąFot: Bridgestone Driving School
d481uw3
d481uw3

Aby w pełni przygotować się do jazdy należy poczytać poradniki oraz udać się na plac i poćwiczyć. W sytuacji wymagającej szczególnej techniki, możecie się posłużyć naszymi radami.

Wyjazd z głębokiego śniegu – nie należy dodawać dużo gazu, gdyż koła zaczną wtedy buksować i może powstać pod nimi lód, który utrudni wyjazd. Wyjeżdżaj spokojnie, delikatnie i płynnie na półsprzęgle.
Hamowanie – nie hamuj nagle, ale dużo wcześniej niż jest to potrzebne. W samochodzie bez ABS-u hamuj pulsacyjne (naprzemiennie naciskaj i puszczaj hamulec).
Wyprzedzanie – nie wykonuj gwałtownych ruchów, które mogą zerwać przyczepność kół. Postępuj płynnie i spokojnie, zwróć uwagę na koleiny i odłożony na środku drogi śnieg, który może spowodować poślizg.
Omijanie przeszkody – nie rób gwałtownych ruchów kierownicą i nie naciskaj nagle pedału hamulca. Jeśli zaskoczy Cię przeszkoda, hamuj ostro, ale nie na zablokowanych kołach. Uwaga - jeśli zdasz sobie sprawę, że nie wyhamujesz, lepiej jest wpaść w zaspę niż uderzyć w inny pojazd lub człowieka.
Jazda w górach – nigdy nie blokuj kół. Kontroluj prędkość dobierając odpowiedni bieg. Na stromych zjazdach zdejmuj nogę z gazu i hamuj silnikiem, a jeśli samochód mimo to rozpędza się, zredukuj bieg lub delikatnie pomóż sobie hamulcem.
Ruszanie i podjazd pod górę – nie przyspieszaj gwałtownie na podjeździe, bo to może doprowadzić do utraty przyczepności kół napędzanych. Przy poślizgu kół nie należy nerwowo dodawać gazu. Bardzo delikatnie operuj gazem, puszczaj sprzęgło przy możliwie jak najniższych obrotach silnika. Podjazd pod górę lepiej poprzedzić rozpędzeniem auta. Będąc na wzniesieniu zachowaj jednostajną prędkość, wszystkie manewry na podjeździe powinny być wykonywane spokojnie.
Zjazd z góry *– nie zjeżdżaj z góry na luzie, nie odejmuj ani nie dodawaj gwałtownie gazu. Delikatnie puszczaj sprzęgło po wyrównaniu obrotów silnika, hamuj jednocześnie silnikiem i hamulcem, zjeżdżaj z góry na tym samym biegu, na którym byś na nią wjeżdżał.
*
LÓD
- nie zmieniaj gwałtownie kierunku jazdy, nie przyspieszaj i nie hamuj nagle. Wszelkie gwałtowne ruchy doprowadzą do poślizgu. Przy małym poślizgu „mikro” kontra uratuje sytuację (obracanie kierownicy w tę stronę, w którą wyrzucany jest tył samochodu). Pokonując oblodzony zakręt trzeba pamiętać o wcześniejszym wyhamowaniu samochodu i wrzuceniu właściwego biegu. Uwaga - na lodzie szczególnie niebezpieczne jest jechanie na luzie (oznacza to zupełną utratę kontroli nad autem).
Poślizg:
-w aucie z przednim napędem - odejmij gaz, a potem mocniej skręć kierownicą w stronę zakrętu.
-w aucie z tylnym napędem - bardzo delikatne ujęcie gazu i kontra kierownicą.
-w aucie z napędem 4x4 - takim samochodem dużo trudniej wpaść w poślizg, ale jeśli już to nastąpi to powinna pomóc poprawnie wykonana kontra w połączeniu z lekkim ujęciem lub dodaniem gazu (w zależności od tego jak wyważony jest pojazd i jaki jest rozkład siły napędowej przód-tył).

Zimą bardzo ważna jest zasada ograniczonego zaufania, nie tylko w stosunku do innych użytkowników drogi, ale także do samej nawierzchni. Podczas jazdy należy cały czas być czujnym i kontrolować stan drogi, bo każda zmiana na niej może być potencjalnym źródłem poślizgu. Tekst: Ewelina Wąs

d481uw3
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d481uw3