Niepełnosprawny w podróży. Na co może liczyć na lotnisku?
Osoby niepełnosprawne na lotniskach to coraz częstszy widok. Infrastruktura portów lotniczych jest świetnie dostosowana do ich potrzeb. Linie lotnicze także stają na wysokości zadania.
Ze statystyk PLL LOT wynika, że pasażerów wymagających asysty specjalnej na lotnisku w Warszawie, możemy liczyć w dziesiątkach tysięcy. Od stycznia do sierpnia z tej usługi skorzystało w sumie 69 tys. osób. Najwięcej - 11 tys. 400 w sierpniu.
Asysta dla pasażerów z ograniczoną mobilnością
Wiele osób niepełnosprawnych wciąż boi się podróży samolotem z obawy np. o brak wsparcia lub zwyczajne przeszkody. Taki lęk towarzyszy też np. osobom, które muszą podróżować ze złamaną nogą.
Na szczęście istnieje opcja zamówienia asysty specjalnej dla takich pasażerów, która zapewnia im pełne wsparcie na każdym etapie podróży. Zamawia się ją poprzez stronę internetową, wskazując poziom potrzebnej pomocy.
Nietypowa atrakcja. Turyści przychodzą, żeby zobaczyć, gdzie kończy się NATO
- Po przybyciu na lotnisko informuje pracowników, w którym miejscu oczekuje. Następnie agent asysty specjalnej towarzyszy mu w całej drodze do samolotu – od odprawy biletowo-bagażowej, przez kontrolę bezpieczeństwa i kontrolę paszportową, aż do bramki wejściowej - wyjaśnia Maciej Błażewicz, ekspert ds. dostępności i inkluzywnego projektowania usług z PLL LOT wyjaśnia.
Asysta obejmuje także pomoc z bagażem podręcznym oraz dostęp do toalety. Co ważne, asysta specjalna jest usługą lotniskową, a nie przewoźnika, dlatego różni się względem portów, np. w kwestii lokalizacji miejsc, gdzie pasażer może spotkać się z asystą. Należy zawsze sprawdzić informacje na stronie internetowej danego portu lotniczego.
W zależności od poziomu potrzeb pasażer może korzystać z własnego wózka inwalidzkiego lub z wózka udostępnionego przez lotnisko. Przy wyższym poziomie asysty agent pomaga dotrzeć do drzwi samolotu, a nawet bezpośrednio do miejsca siedzącego na pokładzie.
Wsparcie dostępne jest również po przylocie. Po wylądowaniu na pasażera czeka asysta, która przeprowadza go przez wszystkie formalności – m.in. kontrolę paszportową czy odbiór bagażu.
Bez rękawa na pokład
Pasażerowie z ograniczoną mobilnością bez problemu mogą dotrzeć na pokład samolotu rękawem, ale co gdy go nie ma?
Maciej Błażewicz wyjaśnia, że są różne opcje. - Autobusem – w zależności od rodzaju asysty. Jeśli zamówione wsparcie nie obejmuje wchodzenia po schodach, asysta doprowadza pasażera do autobusu. Następnie pasażer samodzielnie przemieszcza się do samolotu - mówi ekspert.
Istnieje też specjalny pojazd z windą. - Jeśli do samolotu nie będzie prowadził rękaw, a zamówiona asysta obejmuje pomoc przy wejściu po schodach, obsługa lotniskowa skorzysta z tzw. ambuliftu, podnośnika lub rampy, które umożliwiają wygodne i bezpieczne dotarcie do drzwi samolotu - tłumaczy Błażewicz.
Co ważne, jeśli posiadamy swój wózek inwalidzki, musimy przewieźć własny koncentrator tlenu lub inne urządzenie niezbędne do życia, to należy to zgłosić do 48 godzin przed podróżą oraz dostarczyć pełny zestaw wymaganych dokumentów dotyczących przewożonych urządzeń. - Dzięki temu możemy sprawnie zweryfikować zgłoszenie i potwierdzić możliwość przewozu, zapewniając pasażerowi pewność oraz komfort podróży - dodaje ekspert PLL LOT.
Pies przewodnik na pokładzie
Ta sama zasada dotyczy psa przewodnika, który po spełnieniu odpowiednich zasad, podróżuje zawsze w kabinie pasażerskiej. Pies powinien przebywać w przestrzeni pod fotelem właściciela. Aby zagwarantować dodatkową przestrzeń, istnieje możliwość wykupienia miejsca obok pasażera.
Co ważne, w przypadku lotów do i z USA konieczne są dodatkowe dokumenty, w tym potwierdzenie szczepień przeciw wściekliźnie i numer microchipu.
Zgodne ze standardami większości linii lotniczych na świecie, inne zwierzęta wsparcia emocjonalnego nie mogą podróżować w ramach standardowej asysty. Mogą one zostać przewiezione jedynie w ramach płatnych usług przewozu zwierząt, zgodnie z obowiązującymi zasadami u danego przewoźnika.
- W Unii Europejskiej podstawą są przepisy rozporządzenia (WE) nr 1107/2006, które gwarantują szczególne prawa jedynie dla psów asystujących osób z niepełnosprawnościami. Podobne podejście obowiązuje również w Stanach Zjednoczonych – na mocy Air Carrier Access Act (ACAA) i regulacji Departamentu Transportu USA od 2020 r. zwierzęta wsparcia emocjonalnego nie są już uznawane za psy służebne (service animals) i linie lotnicze mogą traktować je na zasadach przewozu zwierząt domowych - wyjaśnia ekspert PLL LOT.