Parowozy z Kościerzyny
Kościerzyna, to właśnie tu krzyżowały się ważne szlaki biegnące z północy na południe. Od roku 1885 działała w Kościerzynie kolej. Dzieje kościerskiej parowozowni sięgają dziewiętnastego wieku. Przyjmuje się rok 1885 za jej debiut, ponieważ wtedy to, do Kościerzyny dotarła kolej. Parowozownia do roku 1920 nosiła nazwę Berent, a gdy została wyzwolona spod władzy pruskiej i przejęta przez polską załogę, otrzymała nazwę Kościerzyna. W tym historycznym miejscu powracają wspomnienia z niezwykle bogatych dziejów dróg żelaznych Polsce. Wszystkie budynki skansenu są świetnie zachowane i pochodzą z 1929 roku. Początkowo na ten teren sprowadzono ciężkie eksponaty z likwidowanej parowozowni w Elblągu. Obecnie muzeum posiada 81 egzemplarzy starych lokomotyw, wagonów i przelotową halę. W salach ekspozycyjnych możemy zobaczyć niespotykane już urządzenia, narzędzia, elementy starych mechanizmów. Skansen posiada także nietypowe pojazdy kolejowe. Wśród nich jest wagonik kolejki wysokogórskiej, w czasach swej świetności
wspinający się na Kasprowy Wierch. Można też obejrzeć „wąskotorówkę”, jak też kolejkę, która kiedyś kursowała w berlińskim metrze.