12-11-2007 11:20

Trasa w górach. Przełęcz Przysłop – Ochotnica Górna

Łatwa trasa w górach biegnąca przez wschodnie partie Gorców, zapewniająca malownicze widoki. Przy szlaku schronisko PTTK "Hawiarska Koliba" (możliwość noclegu i skromny bufet). Wyprawa polecana narciarzom tourowym – czeka strome podejście i klika krótkich, ale stromych zjazdów.

d1h31k4

Przełęcz Przysłop (5 h) – Rzeki 10 min (4 h 45 min) – Gorc 2 h 20 min (3 h 30 min) – polana Przysłop Dolny 3 h (2 h 30 min) – Hawiarska Koliba 4 h (1 h 20 min) – Ochotnica Górna 5 h (długość: 14 km, suma podejść: ok. 550 m - z powrotem: ok. 700 m)

Wycieczkę rozpoczynamy na przełęczy Przysłop (750 m n.p.m.) na przystanku PKS. Główną szosą zdążamy w kierunku Szczawy i Zabrzeży, skręcamy koło sklepiku w drogę w prawo i po chwili ponownie w lewo. Tu można założyć narty. Zjeżdżamy do drogi w dolinie Kamienicy. Skręcamy w lewo, by dotrzeć do mostu, którym przechodzimy na prawy brzeg potoku, i podążamy drogą w kierunku południowym – rozpoczyna się podejście, przydadzą się foki.

Podążając niebieskim szlakiem, po ok. 15 min osiągamy Nową Polanę, na której skręcamy w prawo, i dalej idziemy lasem, początkowo dnem parowu, potem leśną ścieżką. (Jeśli zjeżdżamy, pokonując trasę w przeciwnym kierunku, a jest mało śniegu, musimy zachować szczególną ostrożność, aby nie zniszczyć ślizgów, mogą tu bowiem wystawać kamienie). Po ok. 30 min otwiera się przed nami niewielka polana Świnkówka. Po krótkim odcinku trasy przebiegającym w lesie wyjeżdżamy na rozległą halę Gorc Kamienicki, z której widzimy już wierzchołek Gorca. W razie mgły mogą wystąpić trudności w orientacji na polanie, ponieważ brak jest tu tyczek-traserów, wskazujących kierunek. Szlak wiedzie przez polanę szerokim łukiem w prawo i wchodzi ponownie w las. Rozpoczynamy dosyć strome podejście na zalesiony szczyt Gorca (1228 m n.p.m.). Na wierzchołku spotykamy szlak zielony, którym w lewo można zjechać do Ochotnicy przez polanę Gorcowe. My jednak podążamy szlakiem zielonym na południowy zachód, zjeżdżamy przez las.

d1h31k4

Odcinek grzbietowy jest szczególnie przyjemny dla narciarzy na śladówkach czy biegówkach ze względu na brak większych podjazdów czy stromych zjazdów. Przejeżdżamy przez kilka mniejszych polan, będących pozostałościami po niegdyś rozległych halach. Osiągamy rozległą halę Przysłop Dolny z tablicą informacyjną GPN. Miłośnikom panoram polecić należy spacer na prawą, północną stronę grzbietu, gdzie rozpościera się polana Bieniowe, znana z ładnej panoramy beskidu Wyspowego. Na polanie Przysłop bierze początek szlak żółty do Ochotnicy, którym będziemy się teraz kierować.

Skręcamy w lewo na grzbiet biegnący na południe (oznaczenie szlaku słabo widoczne – tyczka z tabliczką, we mgle trudna orientacja), by po ok. 200 m wjechać w świerkowy las. Zjeżdżamy grzbietem przez las, mijamy kilka polan – szlak zatacza łuk i skręca w lewo w las, aby stromo w dół doprowadzić do schroniska znanego jako „Hawiarska Koliba”. Zjeżdżamy stąd za znakami żółtymi wąską drogą biegnącą lasem; docieramy do asfaltowej drogi w dolinie potoku Jamne, skręcamy w prawo i podążamy do centrum. Zazwyczaj droga jest odśnieżona, jazda możliwa jest poboczem, ale zwykle trzeba zdjąć już narty i podreptać do centrum, do głównej drogi w dolinie Ochotnicy.

Skręciwszy w prawo, podążamy obok szkoły (po lewej) i dużego budynku mieszczącego sklep i bar (po prawej). Obok sklepu jest niewielki skwer i wiata przystanku autobusowego PKS (autobusy do Szczawnicy i do Krakowa – rano i ok. południa). Możemy uniknąć marszu asfaltową odśnieżaną drogą, wybierając inny wariant zakończenia trasy. W tym celu spod chatki powracamy do grzbietu (lub nie zjeżdżamy do niej w ogóle) i już bez znaków kierujemy się cały czas grzbietem na południe w stronę centrum Ochotnicy. Na zakończeniu grzbietu mijamy maszt i dzwonnicę po prawej i drogą zjeżdżamy do centrum Ochotnicy, w rejonie szkoły i przystanku PKS. Tym sposobem unikamy niesienia nart spory odcinek przez wieś. (Pokonując trasę w przeciwnym kierunku, wybieramy drogę biegnącą na północ, pośród domów w połowie odległości między kościołem a szkołą, i kierujemy się grzbietem pod górę).