W PodróżyW podróż Orient Expressem

W podróż Orient Expressem

W podróż Orient Expressem

W piątek 10 lipca 2009r. do Krakowa zawitał legendarny Orient Express. Siedziba Smoka Wawelskiego była drugim przystankiem sławnego pociągu na trasie Rzym-Londyn.

'Titanic na szynach' jak zwykł był niegdyś nazywany, powstał dzięki pomysłowi Belga Georges'a Nackelmackers'a zainspirowanego amerykańskimi kolejami z niezwykłym udogodnieniem (jak na tamte czasy!) - siedzeniami dla pasażerów rozkładanymi na czas snu.

1 / 8

Orient Express

Obraz
© www.orient-express.com

Legenda Orient Expressu dorównuje tej Titanica, choć jest znacznie mniej dramatyczna. Jednak tak samo jak w przypadku morskiego kolosa, założeniem budowniczych pociągu było stworzenie szybkiego, transkontynentalnego środka transportu, o wysoce komfortowych warunkach. Usługa ta przeznaczona była głównie dla ludzi bogatych, szlachetnego pochodzenia oraz dyplomatów i biznesmenów.

2 / 8

Orient Express

Obraz
© www.orient-express.com

Trasa Orient Expressu miała łączyć Paryż z Konstantynopolem (dzisiejszy Istambuł). Miało to symbolizować zestawienie zachodniego komfortu i wygody ze wschodnim bogactwem. W XIX wieku była to jedyna kolej przemierzająca tak długi odcinek.

3 / 8

Orient Express

Obraz
© www.orient-express.com

Pierwszy skład ruszył w 1883 roku. Z racji niemożności przejazdu nad Dunajem, pasażerowie byli zmuszeni do przesiadki w Giurgiu (Rumunia) na prom, a następnie trasę z Ruse w Bułgarii przez Warnę do Konstantynopola przemierzali pociągiem o niższym standardzie.
Dopiero w 1889 roku Orient Express pokonał trasę Paryż - Konstantynopol jednym składem.

4 / 8

Orient Express

Obraz
© floorek

Trasa podróży zmieniała się z upływem lat. Gdy w 1919 roku wydrążono tunel (Tunel Simplon) przez masyw Monte Leone, kolej przejeżdżała przez Mediolan, Triest i Wenecję (przedtem omijała Alpy i przebiegała przez Sztrasburg, Monachium, Wiedeń i Budapeszt).

5 / 8

Orient Express

Obraz
© www.orient-express.com

W tym okresie kursowały trzy oddzielne pociągi: Orient Express (Paryż-Sztrasburg-Monachium-Wiedeń-Budapeszt-Bukareszt-Istambuł), Simplon Orient Express (Paryż-Lozanna-Mediolan-Wenecja-Belgrad-Sofia-Istambuł) oraz Arlberg Orient Express (Paryż-Zurych-Innsbruck-Wiedeń-Budapeszt-Belgrad-Ateny).

6 / 8

Orient Express

Obraz
© www.orient-express.com

Okres świetności sławnej kolei przypadał na lata 30-te XX wieku. W 1962 roku kursował już tylko Direct Orient Express (Simplon Orient Express). Na początku lat 70-tych zaprzestano produkcji wagonów i wszystkie składy oddano lokalnym przewoźnikom. Miał to być początek końca legendarnego pociągu, jednakże w 1982 roku milioner James Sherwood założył spółkę Venice-Simplon Orient Express, wykupił przestarzałe wagony, które zostały wyremontowane i przystosowane do nowoczesnych (jak na lata 80-te) potrzeb klientów.

7 / 8

Orient Express

Obraz
© www.orient-express.com

Przez lata zmieniły się trasy legendarnej kolei. Jedna z nich prowadzi co jakiś czas także przez Kraków. Jednakże wciąż niewielu stać na spontaniczną podróż Orient Expressem. Ceny wahają się między 690, a 6580 EURO i są zależne od długości oraz kierunku trasy jaką mamy zamiar przebyć (690 EURO kosztuje podróż w jedną stronę z Paryża do Londynu). W cenę biletu wliczone są oczywiście posiłki, przedział z kamerdynerem, a częstokroć zakwaterowanie w miastach docelowych.

8 / 8

Orient Express

Obraz
© www.orient-express.com

Orient Express to symbol elegancji i wygody, ale według wielu ludzi podróże legendarnymi składami to luksus, na który pozwalają sobie tylko bogaci, kapryśni obywatele. Czy jednak każdy nie chciałby choć raz skosztować tych przywilejów? Przemierzyć kontynent w osławionym przez książki i filmy pociągu. W końcu nigdy nie wiadomo, gdzie czeka na nas przygoda.

Źródło opisu: www.orient-express.com/wikipedia.org

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)