Wakacje: jak nie dać się oszukać przez biuro podróży?
Wydane spore pieniądze, a zamiast niezapomnianych wrażeń, niezapomniane rozgoryczenie - tak może skończyć się urlop, jeżeli sugerując się niską ceną, szybko i bez zastanowienia wybierzemy biuro turystyczne.
_ Wydane spore pieniądze, a zamiast niezapomnianych wrażeń, niezapomniane rozgoryczenie - tak może skończyć się urlop, jeżeli sugerując się niską ceną, szybko i bez zastanowienia wybierzemy biuro turystyczne. _
Zanim podpiszemy umowę powinniśmy dokładnie zapoznać się z ofertą, przestudiować informacje zawarte w broszurach, folderach, katalogach czy na stronie internetowej.
Jeżeli znaleźliśmy już interesującą nas ofertę, następnym krokiem jest sprawdzenie wiarygodności wybranego przez nas organizatora.
Sprawdzamy firmę
Informacje możemy uzyskać u wojewody właściwego dla siedziby przedsiębiorcy (w wydziale turystyki odpowiedniego urzędu wojewódzkiego) lub w Departamencie Turystyki Ministerstwa Gospodarki i Pracy w Warszawie - tel. (22) 693 46 47.biura, jakie mają doświadczenia i czy byli zadowoleni z wyjazdu.
Często jednak nie mamy kogo o to zapytać, w takiej sytuacji najważniejsze jest ustalenie, czy biuro podróży działa legalnie, tzn. czy zostało wpisane do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Warto też zapoznać się z Ustawą o usługach turystycznych z dnia 29 sierpnia 1997 r. ( tekst jednolity: DzU z 2004 r. Nr 223, poz.2268 ).
Można również sprawdzić, czy dane biuro zrzeszone jest w Polskiej Izbie Turystyki lub którejś z regionalnych izb turystyki. Jednak nawet, gdy biuro jest członkiem którejś z tych instytucji, to i tak nie daje to żadnej gwarancji na komfortowy wyjazd, a jedynie potwierdza legalność prowadzonej przez biuro działalności.
Jak i kiedy reklamujemy?
Reklamację zawsze najlepiej jest zgłosić możliwie jak najszybciej – o wadach imprezy turystycznej możemy zawiadomić organizatora, wykonawcę usługi lub np. pilota wycieczki.
Umowa powinna określać sposób oraz termin zgłaszania reklamacji. Zgodnie z przepisami organizator turystyki powinien pisemnie ustosunkować się do reklamacji w terminie 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej, a gdy zgłaszamy reklamację po zakończeniu imprezy - w terminie 30 dni od jej złożenia.
Ważne: brak odpowiedzi w terminie powoduje uznanie reklamacji za uzasadnioną. Organizator turystyki ma wtedy obowiązek załatwienia jej zgodnie z naszym żądaniem. Tymczasem nawet jeżeli nie złożymy reklamacji w wyznaczonym przez biuro terminie, to i tak nie pozbawia nas to możliwości dochodzenia roszczeń na drodze sądowej.
Termin przedawnienia roszczeń z tytułu umowy o świadczenie usług turystycznych wynosi aż 10 lat (art. 118 k.c.).
_ Źródło: Money.pl/ Małgorzata Szafarz/ _