Żadnego hałasu, żadnych dróg, żadnych samochodów – tylko ty, morze i gwiazdy
Ich piękno zapiera dech w piersiach, a żeby się do nich dostać, samochód musisz zostawić wiele mil dalej – na lądzie. To wyspy, na których samochody były zawsze "persona non grata".
05.08.2022 | aktual.: 18.08.2022 11:28
Silba
Ta wyspa marynarzy obroniła się od samochodów dekretami, które uchwalili wszyscy mieszkańcy. Mimo, że na wyspie codziennie cumuje prom, a zjechać z niego może nawet tir, ale dalej niż do portu wjechać nie może.
Mieszkańcy Silby poszli o krok dalej i zredukowali nawet ruch rowerów. Jednak najczęściej wymienianą atrakcją wyspy jest Toreta – wieża z zewnętrznymi, kręconymi schodami. Według informacji, w XIX wieku zbudował ją kapitan Petar Marinić, jako wspomnienie nieodżałowanej miłości.
Unije, Vele i Male Srakane
Ten niewielki raj znajduje się w cieniu pięć razy większego Lošinja. Na Unije nie ma samochodów, a głównym środkiem komunikacji na wyspie są taczki.
Północna część wyspy jest bardzo ważna ze względów ekologicznych, ponieważ znajduje się na szlaku ptaków odlatujących na zimę. Zachodnia i południowo – zachodnia część wyspy również skrywa swój skarb – gaje oliwne. Mimo, że niewielka, Unije może się pochwalić nawet czterema autochtonicznymi gatunkami oliwek.
"Bramą do Unije" są wysepki Velej i Malej Srakane, na których nie ma ruchu, ale za to można tu spotkać wiele zdrowych pszczół, które przyciągają biologów z całego świata.
Park narodowy Kornati i wyspa Žut
Na Kornatach, tym tajemniczym labiryncie wysp, wysepek, grzbietów morskich i przesmyków między nimi, panują wyłącznie łodzie i jednostki pływające wszystkich wielkości i przeznaczeń.
Już od dawna, właściciele przybywali tu przy pomocy wielozadaniowych "ciężarowych łodzi" – gajetami.
Na Kornatach obowiązuje jedna złota zasada – jeśli w zatoce jest dom, jest też restauracja, dlatego Kornati to raj dla miłośników jedzenia.
Olib
Jeżeli w Zadarze albo na Lošinju nie masz bezpiecznego miejsca dla swojego samochodu, możesz nim dotrzeć na Olib, ale tutaj kończy się przygoda z samochodem.
Głównym środkiem transportu na wyspie jest wózek golfowy, który "zaimportowali" ludzie wracający z Ameryki.
We wschodniej części wyspy znajduje się zatoka Slatinica, ulubione miejsce cumowania licznych żeglarzy i ulubione kąpielisko mieszkańców wyspy i nowych gości. Krystalicznie czyste morze, które nawet po kilkuset metrach nadal sięga do kostek i piaszczyste dno to doskonałe połączenie do całodziennej zabawy.
Zlarin
Zlarin bardzo znany jest przede wszystkim z korali, co w ogóle nie dziwi, ponieważ działalność przetwarzania i poławiania ich na wyspie obecna jest już od XV wieku. Mimo to na wyspie jest około dziesięciu kilometrów dróg i utwardzonych powierzchni, ruch samochodów jest zabroniony, a pozwolenie na hałasowanie mają tylko traktory do transportu towarów przywiezionych statkiem.
Jeżeli w lokalnym muzeum chcesz zobaczyć wystawę korali, trzeba będzie pójść pieszo albo "stopem" łapiąc któryś z elektrycznych wózków golfowych. Oczywiście należy zobaczyć Leroj – wieżę z zegarem – która znajduje się w centrum miejscowości.
Prvić
To pierwsza wyspa koło Šibenika i lądu, dlatego nazywa się Prvić. Nazywana jest też wyspą Fausta na cześć Fausta Vrančića, znanego naukowca i wynalazcy z XVII wieku, który w porcie spędził dzieciństwo a także został tu pochowany.
Na Prvić Luka znajdują się dwie miejscowości – Luka (lub Prvić Luka) i Šepurine. Te dwie bardzo piękne miejscowości oddalone są od siebie zaledwie kilometr, a to wystarczająco niewielka odległość, żeby żaden z mieszkańców nie wpadł na pomysł pokonywanie jej samochodem.
Susak
Susak jest specyficzny pod wieloma względami, ale wszyscy znają go jako wyspę pełną płytkich piaszczystych zatok. Mniej znany jest tutejszy strój ludowy. Ta wyspa licząca zaledwie setkę mieszkańców ma najkrótszy strój ludowy w Europie i jedyny, który nie zakrywa kolan.
W ciągu dnia na wyspie "operują" niewielkie traktory z przyczepami, których hałas można usłyszeć tylko wtedy, kiedy ze statku rozpakowywany jest ładunek.