Niedoceniany raj w Europie. Szmaragdowa woda i bajeczne widoki, a bliżej niż do Chorwacji

Polacy rzadko biorą ten kraj pod uwagę jako docelowy, planując wakacje. Odwiedzają go najczęściej przy okazji, w drodze do ukochanej Chorwacji. Tymczasem Słowenia to świetne miejsce na dłuższy urlop. Na dodatek jest tam blisko z Polski, a widoki są po prostu rajskie.

Jezioro Bohinj zachwyca niezwykłym kolorem wodyJezioro Bohinj zachwyca niezwykłym kolorem wodyŹródło: Adobe Stock
dhvxxoo

Oto #TOP2022. Przypominamy najlepsze materiały mijającego roku.

Pobyt w Słowenii zaplanowaliśmy na koniec dwutygodniowej podróży przez Bałkany. Poprzedzało go kilka dni na chorwackim campingu. Dzieci czuły się tam wspaniale i wcale nie miały ochoty wyjeżdżać. Sama pakując stroje kąpielowe i dmuchane koła zaczęłam się zastanawiać, czy to był dobry pomysł. Może jednak trzeba było zostać dłużej nad morzem, a nie wyruszać do Słowenii, gdzie zaplanowałam sporo zwiedzania?

Już pierwszego dnia zapomniałam o wszelkich obawach. Ten niewielki kraj okazał się prawdziwym wakacyjnym rajem, gdzie idealnie można połączyć zwiedzanie, obcowanie z naturą i chęć wypoczynku nad wodą.

Kąpielisko nad jeziorem Bled WP
Kąpielisko nad jeziorem BledŹródło: WP, fot: Iwona Kołczańska

Słowenia - zaskakujący wakacyjny raj

- Witam serdecznie. Czujcie się u nas jak u siebie w domu. Jak rozpakujecie walizki zapraszam na aperitivo - wita nas z szerokim uśmiechem Andrej, gospodarz miejsca, w którym się zatrzymujemy. To położone w górach połączenie campingu z gospodarstwem agroturystycznym.

dhvxxoo

"Halo Polacy". Chorwację odwiedzają kilka razy w roku. "Bardzo prosto się zakochać"

Przed jego domem stoją stoły i ławy, które mogą pomieścić wszystkich gości. To tam codziennie wieczorem toczy się życie. Słychać śmiechy, czasem gra muzyka. Andrej stawia przed nami po kieliszku tradycyjnego słoweńskiego wina o nazwie cviček. Dla dzieci przynosi sok jabłkowy, faworki i ciasteczka. Już czujemy, że Słowenia będzie świetną przygodą.

Jezioro Bohinj to świetne miejsce dla fanów aktywnego wypoczynku WP
Jezioro Bohinj to świetne miejsce dla fanów aktywnego wypoczynkuŹródło: WP, fot: Iwona Kołczańska

Następnego dnia wybieramy się nad jezioro Bohinj położone w dolinie o tej samej nazwie w Alpach Julijskich. To największe jezioro w Słowenii. Znajduje się w sercu Triglavskiego Parku Narodowego i jest świetną bazą wypadową do górskich wędrówek.

W jeziorze Bohinj ryby pływają dosłownie przy brzegu WP
W jeziorze Bohinj ryby pływają dosłownie przy brzeguŹródło: WP, fot: Iwona Kołczańska

Wiedziałam, że jego woda ma piękny kolor, ale na żywo robi ogromne wrażenie. Mieni się różnymi odcieniami błękitu i zieleni, co wraz z otaczającymi je górami tworzy bajkowy krajobraz. Na jego brzegu znajduje się wiele miejsc do plażowania. Gołym okiem widać stamtąd pływające ryby. Nie planowaliśmy dłuższego relaksu nad jeziorem, ale wracamy do auta po kąpielowe rzeczy. Grzech nie skorzystać.

Jezioro Bohinj znajduje się w Alpach Julijskich WP
Jezioro Bohinj znajduje się w Alpach JulijskichŹródło: WP, fot: Iwona Kołczańska

Gdy dzieci wybawiły się nad brzegami rajskiego zbiornika, ruszamy nad jeden z najpiękniejszych wodospadów w Słowenii. Savica znajduje się kilka km od Bohinj. Auto zostawiamy na parkingu Koča pri Savici i zaczynamy 25-minutowe podejście po skalnych schodach. Dzień jest upalny, a gęsta roślinność sprawia, że czujemy się jak w tropikach.

Nagroda jest jednak zacna - wodospad Savica robi ogromne wrażenie. Nic dziwnego, że jest on trzecią najchętniej odwiedzaną atrakcją Słowenii. Ma 78 m wysokości i spada dwoma strumieniami, tworząc kształt litery A. Turkusowa woda kontrastuje z surowym odcieniem skał. Za wstęp trzeba zapłacić 3 euro (dzieci od siedmiu do czternastu lat - 1,5 euro).

Wodospad Savica należy do najpiękniejszych w Słowenii WP
Wodospad Savica należy do najpiękniejszych w SłoweniiŹródło: WP, fot: Iwona Kołczańska

Bled - słoweńska perełka

Kolejnym punktem zwiedzania jest wizytówka kraju, czyli jezioro Bled. Charakterystyczny zbiornik, na którym można zobaczyć małą wyspę z kościołem, znajduje się we wszystkich folderach turystycznych czy na pocztówkach.

dhvxxoo

Pierwsze wrażenia po wjeździe do miejscowości mamy mieszane. Jezioro zachwyca, ale ogromne hotele, liczba sklepów z pamiątkami czy obecność kasyna sprawia, że trochę tęsknie za spokojem, który znaleźliśmy nad Bohinj. Ruszamy na spacer wzdłuż brzegu zbiornika i im bardziej oddalamy się od centrum, tym bardziej zakochujemy się w Bledzie.

Bled to wizytówka Słowenii WP
Bled to wizytówka SłoweniiŹródło: WP, fot: Iwona Kołczańska

Punkt obowiązkowy to Café Belvedere, skąd roztacza się przepiękny widok na jezioro. Wyspę widać stamtąd jak na dłoni. To świetna alternatywa dla popularnych punktów widokowych, które znajdują się kawałek dalej - dostać się można na nie stromym górskim szlakiem, co z racji na trzylatkę odpuszczamy.

dhvxxoo

Sam spacer wzdłuż brzegu jeziora to masa możliwości do zrobienia pięknych zdjęć. Widzimy wyspę z różnych perspektyw i z ciągle to nowym tłem. Przez chwilę idziemy drewnianą kładką na jeziorze, a obok towarzyszą nam kaczki.

Docieramy do kąpieliska Velika Zaka, które kusi turkusową wodą. Susząc się w słońcu po kąpieli przypominam sobie moje obawy przed wyjazdem do Słowenii - były zupełnie bezpodstawne. Wodnych atrakcji jest tu pod dostatkiem.

Velika Zaka to popularne kąpielisko nad jeziorem Bled WP
Velika Zaka to popularne kąpielisko nad jeziorem BledŹródło: WP, fot: Iwona Kołczańska

Bled - wyprawa na wyspę i Blejski Grad

Na słynną wyspę można się wybrać tradycyjną łodzią o nazwie pletna. Ma siedem metrów długości i dwa metry szerokości. Może pomieścić nawet 18 osób. Drewniane łodzie wykonywane są przez miejscowych, a ich tradycja sięga do 1590 roku. Po jeziorze pływa ich ponad 20 - ruszają z kilku punktów.

Wyprawa łodzią pletna na wyspę WP
Wyprawa łodzią pletna na wyspęŹródło: WP, fot: Iwona Kołczańska

My wsiadamy do pletny przy plaży Velika Zaka, skąd podróż na wyspę zajmuje 10 minut. Wyprawa nie jest tania - osoba dorosła płaci 15 euro, pięciolatek - 5 euro, trzylatka płynie za darmo. Wrażenia są jednak niesamowite. Samą wyspę można obejść wytyczoną ścieżką, a nagrodą za wdrapanie się po 99 stopniach charakterystycznych schodów są przepyszne lody.

dhvxxoo

Po południu docieramy do kolejnej atrakcji Bledu - zamku, który góruje nad jeziorem. To najstarszy tego typu obiekt w Słowenii - jego historia sięga 1004 roku. Odwiedzamy muzeum i zamkową kaplicę, ale nie ukrywam, że największe wrażenie robi na nas widok, który roztacza się z zamkowych murów. Jezioro wraz z wysepką i otaczającymi je górami w blasku popołudniowego słońca tworzy bajkowy obrazek.

Widok na jezioro z zamku WP
Widok na jezioro z zamkuŹródło: WP, fot: Iwona Kołczańska

W zamkowej restauracji odbywa się wesele brytyjskiej pary. Bled jest popularnym miejscem na tego typu uroczystości i ściąga zakochanych z całego świata. Patrząc na roztaczający się za młodymi widok, trudno się temu dziwić.

dhvxxoo

Vintgar - wyjątkowy wąwóz ze szmaragdową wodą

Następnego dnia decydujemy się odwiedzić wąwóz Vintgar, który znajduje się 5 km od Bledu. Ma 1600 m długości i jest wyrzeźbiony w pionowych skałach, między którymi płynie rzeka Radovna, o szmaragdowym kolorze. Przez Vintgar wiedzie szlak, który prowadzi przez drewniane mosty i galerie. Na jego końcu znajduje się wodospad Šum, który ma 13 m wysokości.

Wąwóz Vintgar to jedna z czołowych atrakcji Słowenii WP
Wąwóz Vintgar to jedna z czołowych atrakcji SłoweniiŹródło: WP, fot: Iwona Kołczańska

Co ważne, ruch jest tu jednostronny, więc trzeba się przygotować na dłuższą wędrówkę. Do wyboru mamy dwa szlaki - przez Blejską Dobravę (łącznie z wąwozem 4,3 km) lub kościół św. Katarzyny (5,7 km). Wybieramy ten drugi - widokowo ciekawszy i jest to strzał w dziesiątkę. Pierwszy odcinek wiedzie przez las i wymaga kilku podejść, ale po jego pokonaniu (ok. 25 minut) przed oczami roztacza się obłędna panorama.

dhvxxoo

Sprzed kościoła św. Katarzyny widać m.in. zamek w Bledzie. Na dzieci czeka plac zabaw przy restauracji, a drogą wędrują dzwoniące dzwonkami kozy - słowem alpejska sielanka. Dalej szlak wiedzie równie malowniczą trasą - do końca towarzyszą nam piękne widoki na okolicę. Co chwilę mijamy też inne wypasające się zwierzęta, co dla dzieci jest dodatkową atrakcją.

Kościół św. Katarzyny w pobliżu wąwozu Vintgar WP
Kościół św. Katarzyny w pobliżu wąwozu VintgarŹródło: WP, fot: Iwona Kołczańska

Słowenia - ceny

Słowenia to świetny kierunek na podróż autem - dojedziemy tam szybko z Polski. Noclegi są droższe niż w Chorwacji, gdzie na kilka miesięcy przed wyjazdem można znaleźć prawdziwe perełki za 1,5 tys. zł za tydzień. Czteroosobowa rodzina na tydzień w okolicach Bledu czy Bohinj wyda minimum 2 tys. zł. W szczycie sezonu ceny idą w górę.

Jeśli chodzi o ceny w restauracjach, nie wydaliśmy więcej niż w Chorwacji. Obiad dla czteroosobowej rodziny (dzieci 3 i 5 lat) kosztował nas średnio 200 zł. Przykładowo rosół z makaronem to koszt 4-4,5 euro (19-21 zł), dania obiadowe od kilku do kilkunastu euro.