Bajkalsko Amurska Magistrala, Rosja
Może gdyby ZSRR wytrzymało te kilka lat dłużej, plany zostały by zrealizowane. Niestety, w latach 90. XX w. okolice BAM-u nie leżały w obszarze zainteresowania oligarchów, którzy mieli do rozkradzenia znacznie łatwiej dostępne złoża. Ostatnio jednak coraz więcej firm prowadzi intensywną działalność na północ od Bajkału, a obecność magistrali kolejowej jest dla nich kolosalnym ułatwieniem. W kolejowej strategii rozwoju do roku 2030 zapisanych jest 13 nowych linii o łącznej długości 7 tys. km, mających prowadzić do nowych złóż mineralnych. Całkiem możliwe, że wkrótce BAM stanie się linią równie ważną, co "oryginalna" kolej transsyberyjska.
Więcej o BAMie, Bajkale i Syberii przeczytasz w nowej książce Jakuba Rybickiego "Po Bajkale", wyd. Świat Książki 2015.