Hotele Hi-Tech
Już nie wycieczki „szyte na miarę”, ale pokoje w hotelach wyposażone tak, aby odpowiadały gustom konkretnego klienta, a więc na przykład z ulubioną whisky w barku, solami do kąpieli czy płytami CD - to, co dziś wydaje się marzeniem, już wkrótce może stać się rzeczywistością, prognozują autorzy Raportu Światowych Trentów w Podróżach, przygotowanego na zlecenie targów ITB w Berlinie.
Już nie wycieczki „szyte na miarę”, ale pokoje w hotelach wyposażone tak, aby odpowiadały gustom konkretnego klienta, a więc na przykład z ulubioną whisky w barku, solami do kąpieli czy płytami CD - to, co dziś wydaje się marzeniem, już wkrótce może stać się rzeczywistością, prognozują autorzy Raportu Światowych Trentów w Podróżach, przygotowanego na zlecenie targów ITB w Berlinie.
Hotele typu smart, mogą stać się jednym z sześciu typów hoteli przyszłości – twierdzi Vanessa Borkmann, menadżer projektu w niemieckim Fraunhofer IAO Institute, która zajmuje się tym zagadnieniem od kilku lat. Pozostałe z nich to hotele modułowe dla turystów o skromniejszych finansach, obiekty „avant-garde” dla osób lubiących być „trendy”, hotele dla klasy średniej, placówki wellnessowe dla preferujących zdrowy styl życia i hotele „społecznościowe” (community hotels) nastawione na dwie kategorie gości – podróżników o specyficznym kulturalnym backgroundzie i szukających kontaktów z innymi.
Te ostatnie mogą być „profilowane” dzięki stałemu monitorowaniu tworzących się na forach społecznościowych on- line grupach zainteresowań. Obserwacja ich gustów, preferencji, zachowań może doprowadzić, sugeruje Borkmann, do znaczących zmian w systemie obsługi klientów hotelowych, zmierzających w kierunku większej indywidualizacji oferty.
W rezultacie hotelowy gość będzie mógł, jak już pisaliśmy na wstępie, wybrać sobie na czas pobytu ulubione płyty z muzyką, ustalić stałą temperaturę wody w łazienkowych kranach, wybrać taki a nie inny materac na łóżko, kolor pościeli.
Dołącz do nas na Facebooku!
W hotelach typu smart gość będzie wchodził do pokoju używając numeru PIN, który wcześniej zostanie mu przesłany na Smart Phone’a albo w rezultacie identyfikacji biometrycznej. W pokojach smart kanty zastąpią opływowe, miękkie linie, ponieważ ściany będą w znacznie większym stopniu „naładowane” technologiami i oprzyrządowananiem. Zostaną w nie wmontowane gigantyczne ekrany, na których będzie można zarówno oglądać telewizję i filmy, jak używać je jako komputer do pracy i kontaktu z wirtualnym światem.
Łóżka, starowane pilotem lub głosem będą pełniły również funkcje wellnessowe – w prywatne centrum wellness będzie można przekształcić zresztą hotelową łazienkę, tak, jak automatycznie zmienić kolor ścian w pokoju czy oświetlenie. Z kolei zdaniem prof. Haiyana Songa z wydziału turystyki Politechnicznego Uniwersytetu w Hong Kongu, przyszłością branży są roboty, które doskonale się w niej sprawdzą, pracując na przykład w hotelowych recepcjach.
I choć te wizje wydają się futurystyczne, niektóre z opisywanych rozwiązań zostały już przetestowane i pokazane w sekcji NextHotelLab należącej do inHaus2, czyli Centrum Inteligentnych Pokoi i Systemów Budownictwa w instytucie Fraunhofer, w którym prowadzi się badania nad nowymi technologiami i ich zastosowaniem w hotelarstwie, biurach i urzędach oraz służbie zdrowia i sferze wellness. Te badania wspierane są przez sieci hotelowe Steigenberger Hotel Group i Lindner Hotels oraz HRS.
Dołącz do nas na Facebooku!
Wszystkie te rozwiązania będą musiały współgrać z „Lohas” - nowym fenomenem społecznym, który rozwija się od dekady i coraz częściej jest postrzegany jako wiodący ruch konsumencki na świecie. Zgodnie z definicją znajdującą się na amerykańskim portalu Lohas.com, termin ten odnosi się do osób zainteresowanych takimi dobrami i usługami, które spełniają kryteria „zdrowych, ekologicznych, przestrzegających zasad sprawiedliwości społecznej i indywidualnej oraz zrównoważonego rozwoju”.
Lohas zainteresowani są również rozwojem sfery duchowej i nowymi technologiami. – Lohas to styl życia omawiane teraz jako nowa grupa docelowa w turystyce – zauważa Katja Neller, starszy konsultant pracująca w niemieckiej Schober Group, firmie badawczej zajmującej się jednocześnie dostarczaniem danych i analiz dla branży turystycznej.
– Ludzie go aprobujący myślą w sposób globalny, są bardzo mobilni i otwarci na świat. W USA jest dziś 19% czyli 41 mln konsumentów identyfikowanych jako Lohas, a ich rynek dóbr i usług został oszacowany na 209 mld dolarów. W Niemczech, zwolennikami Lohas jest 1/5 społeczeństwa. Preferowane przez nich formy wypoczynku to urlop w nadmorskich miejscowościach, wakacje aktywne albo relaks w Spa.
Dołącz do nas na Facebooku!
Zobacz futurystyczny hotel w Poznaniu
(pw/if)* *