Trwa ładowanie...
d24s4k9

Jak uporać się z jet lagiem? Poznaj sprawdzone sposoby

Im więcej stref czasowych pokonujemy, tym jest bardziej dotkliwy. Jet lag może nieźle dać się we znaki - zwłaszcza, jeśli lecieliśmy przez kilka stref czasowych. Podpowiadamy co zrobić, aby w jak najmniejszym stopniu odczuć jego skutki.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Nie unikniesz całkowicie jet lagu. Musisz go przetrzymać i jak najszybciej przystosować się do nowych warunków.
Nie unikniesz całkowicie jet lagu. Musisz go przetrzymać i jak najszybciej przystosować się do nowych warunków. (Shutterstock.com)
d24s4k9

Jet lag to, najkrócej mówiąc, wynikający z nagłej zmiany strefy czasowej rodzaj dolegliwości pojawiających się w czasie długich podróży. Jego mało przyjemne skutki zaczynają nam doskwierać wtedy, gdy przekraczamy co najmniej 3 strefy czasowe. Jeśli lecimy na wschód, jet lag odczujemy bardziej, niż podążając na zachód. Jest to bowiem kierunek, który "skraca dobę", a nasz organizm lepiej radzi sobie ze zmianą, gdy dzień jest przez lot "wydłużony".

Do głównych objawów jet lagu należą: kłopoty ze snem, trudności z koncentracją, migreny, zaburzenia apetytu, uczucie senności i ogólne zmęczenie. Wynikają one w dużej mierze z zaburzenia procesów fizjologicznych, zależnych od rytmu dnia i nocy, czyli wydzielania hormonów odpowiedzialnych za sen i pobudzenie: melatoniny (hormonu snu) oraz kortyzolu (hormonu stresu).

Jak zmniejszyć objawy zmiany stref czasowych?

1. Pierwsze co należy zrobić, to dobrze się wyspać przed podróżą.
2. Zadbaj o wygodną odzież. Lepiej ubrać się nieco za cienko niż za grubo - jeśli będzie nam chłodno, zawsze możemy użyć koca. Są dostępne dla pasażerów na długich trasach.
3. Przed podróżą i w jej trakcie nie przejadaj się.
4. Przestaw zegarek na nowy czas tuż po wejściu do samolotu.
5. Postaraj się zasnąć w trakcie lotu. Aby to ułatwić, zabierz ze sobą stopery i maskę na oczy. Są łatwo dostępne i można je kupić np. w drogeriach.
6. Nie możesz zasnąć? Raczej nie faszeruj się proszkami nasennymi. Początkowo pomogą, ale ostatecznie jeszcze bardziej rozregulują rytm organizmu. Senność na pewno spowoduje za to zjedzenie dania bogatego w węglowodany.
7. Pij dużo wody (suche powietrze w samolocie może pogłębić jet lag) oraz unikaj nadmiernej ilości alkoholu i kofeiny.
8. W miejscu docelowym korzystaj ze światła dziennego - przyspieszy to adaptację do nowych warunków.
9. Możesz skorzystać również z jednej z aplikacji, które mają pomóc przystosować organizm do nowych stref czasowych. Kilka dni przed datą podróży musisz wprowadzić szczegółowe dane: miejsce, w którym aktualnie się znajdujesz, cel i datę planowanej podróży. Aplikacja wyliczy czas potrzebny do przestawienia zegara biologicznego – wybudzając cię wcześniej ze snu lub sugerując drzemki.
10. Lecąc liniami Finnair możesz również wypróbować oferowane w klasie biznesowej urządzenie zwalczające jet lag. Włożone do uszu diody emitują specjalne światło, które stymulują obszary mózgu odpowiedzialne za zmęczenie.

Pasażerowie na lotnisku / Shutterstock.com

Lecisz na wschód czy zachód?

d24s4k9

Gdy zmierzasz na wschód, przed wylotem pójdź spać nieco wcześniej. Po wejściu na pokład samolotu również spróbuj jak najszybciej zasnąć (dzięki temu nie będzie ci się chciało spać zaraz po przylocie). Wypicie buteleczki wina bądź puszki piwa mogą być pomocne, o ile nie przesadzisz – za duże spożycie alkoholu może skutkować odwodnieniem.

Gdy lecisz na zachód, zastosuj odwrotną strategię. Spróbuj powstrzymać sen jak najdłużej się da, dzięki czemu nie będziesz mieć kłopotów z zaśnięciem na miejscu. Rezerwując lot, wybierz ten w popołudniowych godzinach, a w jego trakcie raczej nie sięgaj po alkohol. Po dotarciu na miejsce przemęcz się do wieczora i dopiero wtedy połóż się do łóżka. Jeśli chcesz szybko pokonać jet lag, zmuś się do tego, by nie zasnąć w ciągu dnia, nawet jeśli jesteś bardzo zmęczony.

Prawda jest taka, że nie unikniesz w 100 proc. jet lagu. Musisz go przetrzymać i jak najszybciej przystosować się do nowych warunków. Innymi słowy - w miejscu pobytu na śniadanie zjedz śniadanie, nawet jeśli w domu czekałby na ciebie obiad czy kolacja.

Zobacz też: Nie wpuścili cię na pokład samolotu? Zobacz, ile możesz dostać odszkodowania

Tekst: Michał Stolarewicz

d24s4k9

Podziel się opinią

Share

d24s4k9

d24s4k9