Marokanki - najbardziej wyzwolone kobiety w świecie arabskim

Mimo że Marokanki nadal muszą przestrzegać surowych zasad islamu, mają o wiele więcej swobody niż mieszkanki innych krajów muzułmańskich, a ich głos liczy się coraz bardziej. Na pierwszy rzut oka marokańskie kobiety cieszą się takimi samymi prawami jak mężczyźni: piastują wysokie stanowiska w rządzie i w sektorze prywatnym, pracują jako policjantki, chętnie przesiadują w restauracjach, barach i nocnych klubach.

Marokanki - najbardziej wyzwolone kobiety w świecie arabskim
Źródło zdjęć: © Luna Vandoorne - Shutterstock

1 / 6

Miejsce kobiety w społeczeństwie - Maroko

Obraz
© Luna Vandoorne - Shutterstock

Mimo że Marokanki nadal muszą przestrzegać surowych zasad islamu, mają o wiele więcej swobody niż mieszkanki innych krajów muzułmańskich, a ich głos liczy się coraz bardziej. Na pierwszy rzut oka marokańskie kobiety cieszą się takimi samymi prawami jak mężczyźni: piastują wysokie stanowiska w rządzie i w sektorze prywatnym, pracują jako policjantki, chętnie przesiadują w restauracjach, barach i nocnych klubach. Odnosi się wrażenie, że prasa kobieca jest w dużym stopniu wolna od cenzury, a kioski z gazetami zapełniają czasopisma z zagranicy, rozpowszechniające liberalne poglądy na temat prawnej i finansowej równości, pożycia przedmałżeńskiego oraz aborcji. Jednak dyskryminacja jest głęboko zakorzeniona w kulturze tego regionu i sięga początków islamu, a nawet jeszcze wcześniejszych czasów. Kodeks honorowy Beduinów mówi, że kobieta jest depozytariuszką honoru rodziny, więc gdy stanie się przedmiotem nieobyczajnych plotek (nawet bezpodstawnych), popełnia wykroczenie, zasługujące na najsurowsza
karę
. Dla niemuzułmanów z Zachodu może to być przejawem anachronicznego myślenia rodem z VII w., ale nie ulega wątpliwości, że takie poglądy ma większa część męskiej populacji państw muzułmańskich. Począwszy od lat 50. XX w. w Maroku toczy się *milcząca wojna między kobietami a mężczyznami *oraz między religijnymi konserwatystami a zwolennikami nowoczesności. Kobiety poczyniły w tej walce wielkie postępy, pozyskując dla swojej sprawy potężnego sprzymierzeńca.

Źródło: "Maroko", wydawnictwo Berlitz /if/udm

Polecamy przewodnik "Maroko" wydawnictwa Berlitz:

2 / 6

Miejsce kobiety w społeczeństwie - Maroko

Obraz
© Luisa Puccini / Shutterstock.com

W październiku 2003 r. król Muhammad VI wygłosił historyczną mowę, w której nawoływał do radykalnej zmiany prawnego położenia kobiet, w szczególności w odniesieniu do małżeństwa, rozwodu i rodziny, opartych wcześniej na prawie islamskim - szariacie. Na mocy reform zaakceptowanych przez parlament w styczniu 2004 r., Maroko nadało swoim obywatelkom przywileje niemal we wszystkich aspektach prawnych. Według muzułmańskich i arabskich standardów była to wielka rewolucja. Konserwatystów religijnych ogarnęła wściekłość, a Marokanki stały się najbardziej wyzwolonymi kobietami w świecie arabskim. Najniższy wiek, w którym można wstąpić w związek małżeński, podniesiono z 15 do 18 lat. Zyskawszy pełnoletność, kobieta może poślubić mężczyznę, którego sama wybierze *i nie potrzebuje do tego pozwolenia męskiej głowy rodziny - ojca lub najstarszego z braci. Kobietom przyznano również korzystniejsze prawa w przypadku rozwodów, łącznie z możliwością pozostania w rodzinnym domu. Wcześniej mężczyzna mógł się rozwieść
i wyrzucić kobietę ze wspólnego lokum, nawet bez uprzedniego jej powiadomienia. *
Poligamia
, choć w Maroku nie była szeroko rozpowszechniona nawet przed wprowadzeniem ustawy, obecnie jest dozwolona jedynie za zgodą pierwszej żony i z przyzwoleniem sędziego. Prawo nie chroni już mężczyzny jako głowy rodziny. Małżeństwo jest obecnie postrzegane jako umowa między dwoma równymi partnerami, więc kobieta nie jest prawnie zobowiązana do posłuszeństwa mężowi.

3 / 6

Miejsce kobiety w społeczeństwie - Maroko

Obraz
© Zzvet / Shutterstock.com

Zmiany w sytuacji Marokanek nie nastąpiły z dnia na dzień - poprzedziły je lata kampanii prowadzonych przez obrońców praw kobiet, którzy ściągali na siebie gniew konserwatystów religijnych, organizujących masowe publiczne demonstracje przeciwko bojownikom i wystawiających kandydatów do parlamentu, próbujących zablokować wszelkie ruchy zmierzające do wprowadzenia reform. Wraz z objęciem tronu przez Muhammada VI seria precedensów na dworze królewskim stała się w kraju czytelnym sygnałem, którego nie dało się zignorować. Kiedy król postanowił poślubić Salimę, nie tylko ogłoszono ich zaręczyny, upubliczniono zdjęcie księżniczki, jej nazwisko i dzieje rodziny, ale nawet zaproszono na uroczystości weselne zagraniczną prasę. Kontrastowało to z tajemniczością otaczającą domowe życie jego ojca, który nigdy nie wyjawił liczby i imion swoich żon, ani nie pokazywał się z nimi publicznie. Tymczasem księżniczka Salima (z zawodu informatyczka) towarzyszy królowi podczas licznych oficjalnych okazji. Nie
jest przypadkiem, że odkładane przez lata reformy prawne przyspieszyły ataki terrorystyczne w Casablance *z 2003 r. Aż 50 proc. Marokańczyków to ludzie poniżej 20 lat, z których większość stanowią kobiety, dzierżące klucz do politycznej stabilizacji kraju. Chociaż coraz więcej z nich ma wykształcenie i ambicje zawodowe, to jednak na wsiach większość nadal nie potrafi czytać i pisać. Poważnym wyzwaniem dla rządu jest dziś poprawa *wykształcenia obywatelek, aby mogły w pełni korzystać ze swoich nowych praw.

4 / 6

Miejsce kobiety w społeczeństwie - Maroko

Obraz
© Jennifer Stone / Shutterstock.com

Zgodnie z islamskim prawem córki dziedziczą jedynie połowę majątku należnego synom, chyba że testament stanowi inaczej. Wiele Marokanek łączy pracę zawodową z prowadzeniem domu w kraju, w którym posiadanie minimum czworga dzieci to norma, a pralka jest dobrem luksusowym. Wiele biedniejszych kobiet najmuje się jako służące w domach przedstawicieli klasy średniej, godząc te obowiązki z prowadzeniem własnego gospodarstwa. Mężczyźni rzadko pomagają w opiece nad dziećmi i w pracach domowych. Chociaż mogą robić zakupy, co w świecie arabskim jest ich tradycyjną rolą, obecnie nawet tę ostatnią czynność coraz częściej wykonują zapracowane Marokanki.

5 / 6

Miejsce kobiety w społeczeństwie - Maroko

Obraz
© Henrik Winther Andersen - Shutterstock

Mimo postępującej emancypacji kobiet, większość dziewcząt chce wyjść za mąż. Małżeństwa kojarzone nadal są rozpowszechnione, nie stanowią jednak reguły. W większości przypadków mężczyzna prosi bliskie krewne, aby pomogły mu wybrać żonę lub skontaktowały się z rodziną już poznanej dziewczyny. Później zainteresowane strony organizują spotkanie, aby upewnić się co do perspektyw i powagi planów młodzieńca. Jeżeli rodziny się nie znają, przeprowadza się dyskretny wywiad. Potencjalna panna młoda musi od razu wybrać właściwego kandydata - rozwody, chociaż zdarzają się coraz częściej, są w dalszym ciągu równoznaczne z napiętnowaniem dziewczyny. Kiedy para młoda postanawia się pobrać, rozpoczynają się przygotowania do "zaręczyn", czyli oficjalnej części wesela (po zaręczynach nie ma odwrotu - w grę może jedynie wchodzić rozwód, czyli hańba, lub śmierć). Podobnie jak samo wesele, zaręczyny są bardzo wystawne. Zgodnie z tradycją pan młody najpierw udaje się do domu przyszłej żony z osłami objuczonymi darami:
belami materiału, cukrem, koszami świec oraz przyprawami. Pochód zamyka tuczone cielę. W dzisiejszych czasach takie podarunki mają bardziej wartość symboliczną niż materialną i tradycja powoli zanika, jednak mężczyzna nadal odpowiada za dostarczenie jedzenia na uroczystość zaręczynową. Samo wesele - z osobnymi ucztami dla obu płci, określonymi surowym protokołem - trwa zwykle 2 lub 3 dni (choć czasami dłużej). Na kilka dni przed uroczystością pannie młodej asystuje _ negaffa _, która służy jako jej osobista kosmetyczka, nadzorująca depilację, fryzurę i nakładanie henny na dłonie i stopy oraz poucza ją o małżeńskich obowiązkach.

6 / 6

Miejsce kobiety w społeczeństwie - Maroko

Obraz
© Zzvet / Shutterstock.com

Podczas uroczystości _ negaffa _ przez cały czas towarzyszy dziewczynie, anonsując, gdy wchodzi ona do pomieszczenia, troszczy się o jej potrzeby (zgodnie z tradycją panna młoda siedzi bez ruchu) i nadzoruje zmianę ubrania (zazwyczaj dwa tradycyjne stroje oraz jedna biała suknia na modłę zachodnią). Jeszcze do niedawna najważniejsze zadanie _ negaffy _polegało na obecności przy konsumowaniu małżeństwa oraz potwierdzeniu dziewictwa panny młodej, czasami poprzez wymachiwanie zakrwawionym prześcieradłem. Większość przyjęć weselnych odbywa się z zachowaniem rozdziału płci w domu albo w wynajętej willi, chociaż coraz modniejsze staje się również wspólne świętowanie w hotelach. Pierwszej nocy szczególną wagę przywiązuje się do pana młodego. Ok. 17.00 jego goście zbierają się na herbatę i ciasto przy akompaniamencie niewielkiej orkiestry. Później jest posiłek, składający się z dwóch lub trzech dań. Kobiety także uczestniczą w spotkaniu, ale zajmują osobny kąt albo piętro. Drugi wieczór skupia się na żeńskich
gościach panny młodej, którym rozrywki dostarcza kobieca orkiestra, a czasami również grający na bębnach muzykanci. Bardziej swobodna atmosfera jest sposobnością do założenia odświętnych strojów i rozpuszczenia włosów, wspólnych tańców i śpiewania najpopularniejszych piosenek miłosnych. Aby uwiecznić wystawną uroczystość dla potomności, coraz częściej wynajmuje się dzisiaj profesjonalne wideokamerzystki. Choć same są kobietami, ich obecność powoduje, że starsze i bardziej konserwatywne niewiasty zakrywają twarz szalami, osłaniając się przed ewentualnym wzrokiem mężczyzn, którzy mogliby później oglądać taśmę.

Źródło: "Maroko", wydawnictwo Berlitz /if/udm

Komentarze (1)