Trwa ładowanie...

Odladzanie samolotów. Może uratować je przed katastrofą

Miałeś okazuję widzieć zimową porą na lotnisku, jak samolot spryskiwany jest gorącą cieczą? Niby nic szczególnie ważnego, ale ta z punktu wielu pasażerów błaha czynność może sprawić, że bezpiecznie dotrą do domu.

Odladzanie samolotów. Może uratować je przed katastrofąŹródło: Shutterstock.com
d33jis0
d33jis0

Odladzanie samolotu to nic innego, jak usuwanie przymarzniętego lodu i zabezpieczenie powierzchni maszyny przed ponownym jego pojawieniem się. Cała operacja trwa od kilku do kilkunastu minut i wykonywana jest tuż przed startem, gdy pasażerowie przebywają na pokładzie. Decyzję o operacji podejmuje kapitan samolotu. Jej koszt wynosi na polskich lotniskach nawet kilka tysięcy złotych.

W jakim celu usuwa się lód?

Pasażerowie z reguły nie zdają sobie sprawę, jak duże zagrożenie stanowi lód dla bezpieczeństwa lotu. Odrywające się od kadłuba w czasie podróży kawałki zamarzniętej wody mogą uszkodzić silnik lub poszycie, co w skrajnych sytuacjach może doprowadzić do katastrofy.

Shutterstock.com
Źródło: Shutterstock.com

Przez oblodzenie zwiększa się ciężar maszyny i jej opór czołowy, więc potrzebuje więcej czasu, aby wzbić się w powietrze. W przypadku lotnisk ulokowanych w górach lub z krótkim pasem startowym, jest to z oczywistych względów bardzo niebezpieczne. Ponadto oblodzenie skrzydeł, w tym skrzeli, klat i lotek, może doprowadzić do ich zablokowania i utraty kontroli sterowania przez pilota.

d33jis0

To jeszcze nie wszystkie problemy, jakie może spowodować oblodzenie. Pojawienie się warstwy lodu na przyrządach pilotażowych (np. na tzw. rurkach Pitota, służących do pomiaru ciśnienia) często prowadzi do ich błędnego działania, przez co pilot otrzymuje błędne dane dotyczące niezwykle ważnych parametrów lotu, czyli wysokości i prędkości samolotu.

Shutterstock.com
Źródło: Shutterstock.com

W jaki sposób przebiega odladzanie?

Aby usunąć lód, samolot polewa się pod ciśnieniem kilkaset litrami gorącej mieszaniny glikolu i wody. Proporcje są zależne od temperatury na zewnątrz. Ale to nie jedyny sposób – przykładowo w Oslo część maszyn trafia pod specjalną wiatę, w której lód jest roztapiany za pomocą promienników podczerwieni.

Shutterstock.com
Źródło: Shutterstock.com

Jeśli istnieje ryzyko ponownego oblodzenia, przechodzi się do drugiego etapu, czyli ponownego polewania powierzchni mieszaniną glikolu i wody, tyle że w tym przypadku ma ona niską temperaturę. Piloci mają maksymalnie 30 minut, aby wystartować. Po tym czasie może ponownie pojawić się lód, więc cały proces odladzania będzie musiał zostać powtórzony.

Zobacz też: Dramatyczne lądowanie na Florydzie

d33jis0
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d33jis0

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj