Lubuskie po 25 latach
Regionalista i kanclerz Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Gorzowie, Roman Gawroniak przyznał, że na korzyść zmieniła się jakość życia w regionie. Powstały nowe obiekty kultury, centra sportowo-rekreacyjne itp. Jednak - jak podkreślił - Lubuskie ma wciąż wiele do zrobienia, by nadążyć za najsilniejszymi regionami - musi budować potencjał gospodarczy, który sprawi, że pozycja województwa nie będzie marginalna. Drogą ku temu powinno być określenie profilu rozwoju - wskazał. Swoistym znakiem czasu są nowe drogi. Najważniejsze z nich to autostrada A2 z Warszawy do Świecka oraz łącząca obie stolice regionu trasa ekspresowa S3. Te drogi stały się kręgosłupem transportowym regionu i ważnymi arteriami dla Polski. Spadło natomiast znacznie transportu kolejowego. Główne, tranzytowe linie, prowadzące do Niemiec i łączące największe miasta regionu, zostały wyremontowane, ale lokalne, z których korzystali powszechnie Lubuszanie, w wielu przypadkach należą do historii. Statystyki wskazują, że długość
eksploatowanych linii kolejowych spadła o połowę. Na znaczeniu stracił też transport rzeczny.