Trwa ładowanie...
17-10-2014 15:09

Problemy z bagażem – odbierz odszkodowanie od linii lotniczych

W przypadku, gdy linie lotnicze zagubią nasz bagaż, dotrze on z opóźnieniem lub podczas przeładunku dojdzie do uszkodzenia walizki mamy prawo do odszkodowania. Nie jest ważne czy był to lot tradycyjnymi liniami, z tanim przewoźnikiem czy czarterem. W każdym przypadku można złożyć reklamację. Sprawdź jak to zrobić i na jakie zadośćuczynienie możesz liczyć.

Problemy z bagażem – odbierz odszkodowanie od linii lotniczychŹródło: Brian A Jackson/Shutterstock.com
d2napfp
d2napfp

W przypadku, gdy linie lotnicze zagubią nasz bagaż, dotrze on z opóźnieniem lub podczas przeładunku dojdzie do uszkodzenia walizki mamy prawo do odszkodowania. Nie jest ważne, czy był to lot tradycyjnymi liniami, z tanim przewoźnikiem czy czarterem. W każdym przypadku można złożyć reklamację. Sprawdź, jak to zrobić i na jakie zadośćuczynienie możesz liczyć.

W sytuacji, gdy bagaż ma opóźnienie, został zagubiony lub uległ uszkodzeniu, należy zgłosić się do punktu informacyjnego i wypełnić protokół nieprawidłowości bagażowej (PIR), zachowując jego kopię. Będzie on niezbędny przy składaniu reklamacji. Trzeba też pamiętać o terminach. Przepisy nie precyzują czasu na reklamację zaginionego bagażu, ale już w przypadku zniszczenia, pasażer ma 7 dni na wysłanie reklamacji, a w razie opóźnienia bagażu - 21 dni.

- Nierzadko zdarza się, że w trakcie jednego lotu bagaż opóźniony okazuje się być także w rezultacie zniszczony - mówi Piotr Stańczak, dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego. - Taka sytuacja wymaga szczególnej czujności. Zwłaszcza, że przy opóźnieniu konsument dostaje protokół PIR - stwierdzający TYLKO opóźnienie. Należy zatem koniecznie sprawdzić stan walizki. Gdy okaże się być zniszczona bądź wybrakowana, musimy przy jej odbiorze zadbać o stosowne pisemne potwierdzenie u kuriera lub w punkcie bagażowym (zależnie od tego jak zorganizowany jest odbiór opóźnionego bagażu) – wskazuje Stańczak.

W piśmie reklamacyjnym należy oszacować wartość *zaginionych przedmiotów. Do udowodnienia wartości poniesionej szkody niezbędne są rachunki za przedmioty, które znajdowały się w bagażu (np. ubrania, kosmetyki itp.). Jeśli nie załączymy stosownych paragonów, szkoda zostanie wyceniona na podstawie wagi zarejestrowanego bagażu. Maksymalna kwota odszkodowania, jakiej można domagać się na podstawie Konwencji Montrealskiej, wynosi *1000 SDR (umowna jednostka monetarna, mająca charakter pieniądza bezgotówkowego), czyli około 4900 zł. Należy zwrócić uwagę, iż kwota ta nie jest ryczałtem dla poszkodowanego pasażera, lecz stanowi jedynie *górną granicę odpowiedzialności *przewoźnika.

d2napfp

Powinniśmy też pamiętać, że linie lotnicze posiadają regulaminy przewozu, które wyłączają odpowiedzialność przewoźnika za cenne rzeczy wkładane do bagażu, tj, laptopy, biżuteria, sprzęt fotograficzny czy sportowy. Tego rodzaju przedmioty warto dodatkowo ubezpieczyć.

Zakres odpowiedzialności przewoźników za bagaż określa rozdział III Konwencji Montrealskiej. Najważniejsze zapisy znajdziecie w art. 17 pt. 2-4, art. 19 oraz art. 22 pt.1-2.

Opóźniony bagaż – masz prawo do dziennej diety

- Warto zgłosić się do przewoźnika z wnioskiem o wypłatę dziennej diety na zakup rzeczy pierwszej potrzeby, tj. środki higieny osobistej oraz ubrania, jeśli bagaż zaginął lub jest opóźniony – mówi Anna Żochowska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce. - Można też zakupić je na własny koszt, a następnie przedstawić rachunki i żądać zwrotu. Powinny to być racjonalne wydatki, nie należy liczyć na zwrot pieniędzy za zakup drogich perfum czy futra z lisów - dodaje.

Jak przygotować pismo reklamacyjne?
W piśmie do linii lotniczych należy określić rodzaj szkody oraz dokonać jej wyceny. Powinniśmy załączyć też kwit bagażowy oraz kopię dokumentu PIR. Jeśli reklamację kierujemy do zagranicznego przewoźnika, pismo powinno być przygotowane w języku dla niego zrozumiałym. W praktyce najczęściej stosuje się język angielski. Gotowy wzór reklamacji w języku angielskim można pobrać ze strony Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

d2napfp

Prawnicy Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce udzielają bezpłatnych porad prawnych i informacji o prawach konsumentów w UE (tel. 22 55 60 118, pon.- pt. w godz. 10:00 – 14:00). ECK pomaga również w polubownym dochodzeniu roszczeń od przedsiębiorców (np. linii lotniczych, hotelu, biura podróży) zarejestrowanych poza Polską, w krajach UE, Norwegii i Islandii. Wystarczy wysłać do ECK wypełniony formularz skargi, dostępny na www.konsument.gov.pl lub napisać na adres info@konsument.gov.pl.

ECK/udm/at

d2napfp
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2napfp

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj