Kanał Gliwicki - Adolf Hitler Kanal
Szybki i tani transport towarów i surowców, szczególnie w tak uprzemysłowionym obszarze, jaki był i ciągle jeszcze jest Śląsk, zawsze był bardzo ważny. Transport wodny należy do najtańszych, a jednocześnie najbardziej niezawodnych. Co prawda obszar Śląska nie bardzo kojarzy się z żeglugą, a jednak w XVIII wieku wybudowano Kanał Kłodnicki, który po czasie okazał się niewystarczający. Jego relikty istnieją do dzisiaj. Po dojściu nazistów do władzy rozpoczęto budowę Kanału Gliwickiego, któremu nadano nazwę Adolf Hitler Kanal. Zaczyna się w porcie w Gliwicach-Łabędach, a kończy w Kędzierzynie-Koźlu. Po drodze znajduje się sześć śluz wodnych, z tego dwie wyrównujące różnicę poziomów o wysokości ponad 10 metrów. Jego budową kierował Artur Albrecht, a uroczystego otwarcia w 1939 roku dokonał Rudolf Hess. Projektowano jego połączenie z kanałem Odra-Dunaj, co otworzyłoby przed śląską żeglugą ogromne możliwości. Kanał Gliwicki, praktycznie w nienaruszonym stanie (obecnie trwa jego modernizacja,
która może oznaczać utratę sporej części walorów zabytkowych), istnieje do dnia dzisiejszego. W mniejszym stopniu pełni funkcję gospodarczą, gdyż bardziej skłania się ku turystyce. I słusznie, bo popłynąć statkiem przez Śląsk to nie lada atrakcja.
br> Na zdjęciu: śluza Rudzieniec