Kanał Elbąski - unikat w skali światowej
Jeden z Siedmiu Cudów Polski, unikat w skali światowej, arcydzieło techniki powstałe jeszcze w XIX wieku, które do dziś wzbudza podziw, będzie niedostępny dla turystów przez kolejne dwa lata! Kanał Elbląski, największa atrakcja nie tylko tego regionu, ale także całej Polski, to jedyne takie miejsce na świecie, gdzie statek pokonując różnicę poziomów wynoszącą niemal 100 metrów sunie... po torach. Ta wyjątkowa konstrukcja powstała w latach 1844-1860 i od tego momentu, niemal nieprzerwanie, jest najznamienitszą i jedyną taką atrakcją turystyczną na świecie.
Jeden z Siedmiu Cudów Polski, unikat w skali światowej, arcydzieło techniki powstałe jeszcze w XIX wieku, które do dziś wzbudza podziw, będzie niedostępny dla turystów przez kolejne dwa lata! Kanał Elbląski, największa atrakcja nie tylko tego regionu, ale także całej Polski, to jedyne takie miejsce na świecie, gdzie statek pokonując różnicę poziomów wynoszącą niemal 100 metrów sunie... po torach. Ta wyjątkowa konstrukcja powstała w latach 1844-1860 i od tego momentu, niemal nieprzerwanie, jest najznamienitszą i jedyną taką atrakcją turystyczną na świecie.
pw/at
Prawdziwe arcydzieło techniki
Fenomen Kanału Elbląskiego polega na tym, że zostały połączone jeziora leżące na różnych wysokościach między Ostródą i Zalewem Wiślanym. Łączna suma różnic poziomów na śluzach i pochylniach wynosi aż 103,4 metry! Statki kursujące między Elblągiem a Buczyńcem mijają śluzy i pochylnie, a mechanizm każdej z nich jest niezmienny od ponad 150 lat.
Prawdziwe arcydzieło techniki
Do końca 2014 roku rejsy nie będą możliwe ze względu na rewitalizację kanału i remont zabytkowych urządzeń hydrotechnicznych. Po zamknięciu pochylni statki turystyczne jeszcze w październiku będą pływać na dwóch krótkich odcinkach - z Ostródy do Miłomłyna i z Elbląga na jezioro Drużno. Rozpoczęta w ubiegłym roku rewitalizacja Kanału Elbląskiego będzie kosztować w sumie 115 mln zł. Dotychczasowe prace nie utrudniały jednak żeglugi. Odmulono dno i wzmocniono brzegi kanału na trzech odcinkach: w okolicach śluzy Zielona, jeziora Dauby i kanału Bartnickiego.
Prawdziwe arcydzieło techniki
Zdaniem wicedyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku - Andrzeja Ryńskiego w październiku powinien rozpocząć się najważniejszy etap rewitalizacji kanału, czyli kompleksowa przebudowa wszystkich pięciu pochylni w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach. Wyremontowane będą maszynownie i torowiska, zamontowane zostaną urządzenia elektryczne, które pozwolą na automatyczną obsługę pochylni. Modernizacja ma być prowadzona tak, by nie ingerować w zabytkowe mechanizmy.
Prawdziwe arcydzieło techniki
W Buczyńcu powstanie budynek, do którego przeniesie się Izba Historyczna kanału, mieszcząca się dotychczas na strychu. Będą tam prezentowane m.in. dokumenty dotyczące budowy kanału z oryginalnymi podpisami jego budowniczego Georga Jacoba Steenke. Powstanie też sala, w której będą wyświetlane prezentacje multimedialne.
Prawdziwe arcydzieło techniki
Kanał Elbląski jest unikatowym zabytkiem hydrotechnicznym oraz najdłuższym kanałem żeglownym w Polsce. Jego długość wynosi 84,2 km. W 2011 roku został umieszczony na liście Pomników Historii.
pw/at