Trwa ładowanie...

Wyjątkowa atrakcja podróżnicza. Coraz trudniej spotkać je w Polsce

Pasażerowie je uwielbiają - zwłaszcza dzieci podczas wakacyjnych podróży. Kojarzą się ze słoneczną pogodą, wolnością i podziwianiem pięknych widoków. Niestety, ta atrakcja podróżnicza prawdopodobnie wkrótce zniknie z Polski. Mowa o piętrowych pociągach, które kursują na kilku trasach w kraju.

Wysłużone piętrowe pociągi kursują m.in. w na trasach obsługiwanych przez Koleje MazowieckieWysłużone piętrowe pociągi kursują m.in. w na trasach obsługiwanych przez Koleje MazowieckieŹródło: Adobe Stock, fot: Longfin Media
daxpnpi
daxpnpi

Obecnie wagony piętrowe w regularnej eksploatacji przez cały rok można spotkać właściwie jedynie na Mazowszu. Koleje Mazowieckie posiadają najnowsze wagony tego typu w Polsce. Jest to 37 wagonów Bombardiera Twindexx z 2011 r., a także z 22 wagony Pesa Sundeck z 2016 r. Razem z lokomotywami tworzą składy typu push&pull. Oznacza to, że lokomotywa w zależności od kierunku jazdy raz ciągnie, a raz pcha skład przed sobą.

Najczęściej można je spotkać na strasach z Warszawy do Działdowa, Łukowa, Skierniewic, Żyrardowa, Skarżyska-Kamiennej czy Płocka.

Aktualnie 34 wagonami piętrowymi dysponuje jeszcze przewoźnik kolejowy Polregio. Z 34 działa jednak tylko 15. Pozostała część została wycofana, ponieważ ich naprawa już się nie opłaca.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Tłumy turystów. "Polska przyciąga młodych Niemców"

W sezonie letnim można je zobaczyć na Półwyspie Helskim. Choć na przestrzeni lat liczba takich składów zmalała, to w wakacje nadal obsługują one najbardziej zatłoczone pociągi Polregio z Gdyni do Helu.

daxpnpi

Piętrusy w całym kraju

Intercity miało plan, aby wprowadzić "piętrusy" w całym kraju. Głośno na ten temat zrobiło się na początku tego roku, kiedy PKP Intercity zapowiedziało, że kończy się przetarg (trwający od 2021 r.) i spółka planuje podpisanie umowy na dostawę składów typu push-pull. Umowa zakładała zakup 38 siedmiowagonowych składów dwupiętrowych wraz z 45 lokomotywami elektrycznymi.

Tak się jednak nie stało. Przetarg nie wyłonił ostatecznie zwycięskiej firmy. Spłynęła tylko jedna oferta, ale przekraczała kwotę, jaką PKP Intercity chciało przeznaczyć na zakup. Oferta złożona wspólnie przez Pesę i Newag wynosiła 7,8 mld zł, tymczasem Intercity chciało przeznaczyć o 2,4 mld zł mniej, bo 5,4 mld zł brutto. PKP Intercity unieważniło właśnie przetarg.

Tak wg wizualizacji miały wyglądać nowe pociągi z wagonami piętrowymi Materiały prasowe
Tak wg wizualizacji miały wyglądać nowe pociągi z wagonami piętrowymiŹródło: Materiały prasowe, fot: PKP Intercity

Wiceprezes PKP Intercity Tomasz Gontarz zapowiadał jednak jeszcze na początku lipca br., że spółka ma plan na nowy przetarg, a konkrety poda jeszcze w wakacje. Jak do tej pory ich nie podała, ale wakacje dopiero na półmetku.

daxpnpi

Ponieważ nowych wagonów brak, a stare z konieczności stopniowo wycofywane są z eksploatacji, istnieje duże ryzyko, że piętrowe pociągi niedługo pozostaną tylko wspomnieniem. Przynajmniej w Polsce, bo u naszych południowych sąsiadów od grudnia 2021 r. piętrowe składy push&pull zestawione z najnowszych wagonów piętrowych firmy Skoda, kursują na trasie Ostrava Hlavní Nádraží – Frýdlant nad Ostravicí.

Źródło: Zbiorowy.info, Spidersweb

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
daxpnpi
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
daxpnpi