Trwa ładowanie...
05-06-2013 10:38

Japonia - tu jeździ superpociąg, który lewituje!

W Japonii został zaprezentowany pociąg, który osiągając prędkość 500 km/h dosłownie unosi się w powietrzu. Ten demon prędkości to przemieszczający się po poduszce magnetycznej maglev (magnetic levitation – lewitacja magnetyczna). Został on przetestowany w prefekturze Yamanashi, w środkowej części wyspy Honsiu.

Japonia - tu jeździ superpociąg, który lewituje!Źródło: AFP PHOTO/JIJI PRESS JAPAN OUT
d12rgrx
d12rgrx

Maglev generacji L0 został przeciągnięty po torach przez specjalną lokomotywę. Wstępne testy, które odbyły się przy błyskach fleszy fotoreporterów, zakończyły się sukcesem. Niesamowita prędkość pociągu z serii L0 wynika z zastosowania technologii elektromagnetycznej, dzięki której skład jest „odpychany” od torów. To sprawia, że lewitujący pociąg bez kół może poruszać się z prędkością niemożliwą do osiągnięcia dla tradycyjnej kolei.

Cechą charakterystyczną nowego magleva jest długi na 15 metrów „nos”, w którym znajduje się układ sterowniczy. Taka konstrukcja jest bardziej aerodynamiczna, a podróż z *Tokio *do *Nagoi *trwająca teraz 1,5 godziny zostanie skrócona do 40 minut! Regularne kursy na tym odcinku mają się rozpocząć w 2027 roku.

W każdym z 16 wagonów znajdzie się 68 komfortowych foteli, po cztery obok siebie. W sumie pociągiem będzie mogło podróżować jednocześnie niemal 1000 osób.

Do 2045 roku maglev L0 ma kursować także na linii Tokio – Osaka. W planach jest połączenie całego kraju siecią pociągów poruszających się na poduszce magnetycznej. Japońskie koleje (JR Tokai) zamówiły w sumie 14 składów wykorzystujących technologię układu elektromagnesów.

d12rgrx

Na świecie istnieją dwie linie elektromagnetycznej kolei - w Chinach i Japonii. Działającą od 2003 roku w Szanghaju *linię Transrapid obsługują pociągi poruszające się na trasie o długości ok. 30 km. Przy prędkości 431 km/h pokonywana jest ona w 7 minut i 20 sekund. Druga linia to *japońska Linimo, niedaleko Nagoi, nazywana "miejskim maglevem". Tu długość trasy wynosi niecałe 9 km, a średnia prędkość pociągu to ok. 100 km/h.

Idea superszybkiej kolei narodziła się w Japonii *już w latach 40. XX wieku. Wojna przerwała prace, do których powrócono w latach 60. W 1964 roku na tory wjechał pierwszy pociąg *linii Shinkansen – tuż przed inauguracją letnich igrzysk olimpijskich, a sieć superszybkiej kolei połączyła wtedy Tokio z Osaką. Obecnie niemal przez całą Japonię można przejechać pociągami, które osiągają prędkość ponad 400 km/h.

Kolejne próbne jazdy lewitującego magleva L0, tym razem na szerszą skalę, będą miały miejsce we wrześniu 2013 roku.

at/if

d12rgrx
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d12rgrx