Japonia - tu jeździ superpociąg, który lewituje!
W Japonii został zaprezentowany pociąg, który osiągając prędkość 500 km/h dosłownie unosi się w powietrzu. Ten demon prędkości to przemieszczający się po poduszce magnetycznej maglev (magnetic levitation – lewitacja magnetyczna). Został on przetestowany w prefekturze Yamanashi, w środkowej części wyspy Honsiu.
Maglev generacji L0 został przeciągnięty po torach przez specjalną lokomotywę. Wstępne testy, które odbyły się przy błyskach fleszy fotoreporterów, zakończyły się sukcesem. Niesamowita prędkość pociągu z serii L0 wynika z zastosowania technologii elektromagnetycznej, dzięki której skład jest „odpychany” od torów. To sprawia, że lewitujący pociąg bez kół może poruszać się z prędkością niemożliwą do osiągnięcia dla tradycyjnej kolei.
Cechą charakterystyczną nowego magleva jest długi na 15 metrów „nos”, w którym znajduje się układ sterowniczy. Taka konstrukcja jest bardziej aerodynamiczna, a podróż z *Tokio *do *Nagoi *trwająca teraz 1,5 godziny zostanie skrócona do 40 minut! Regularne kursy na tym odcinku mają się rozpocząć w 2027 roku.
W każdym z 16 wagonów znajdzie się 68 komfortowych foteli, po cztery obok siebie. W sumie pociągiem będzie mogło podróżować jednocześnie niemal 1000 osób.
Do 2045 roku maglev L0 ma kursować także na linii Tokio – Osaka. W planach jest połączenie całego kraju siecią pociągów poruszających się na poduszce magnetycznej. Japońskie koleje (JR Tokai) zamówiły w sumie 14 składów wykorzystujących technologię układu elektromagnesów.
Zobacz także: Oto najszybszy pociąg świata!
Na świecie istnieją dwie linie elektromagnetycznej kolei - w Chinach i Japonii. Działającą od 2003 roku w Szanghaju *linię Transrapid obsługują pociągi poruszające się na trasie o długości ok. 30 km. Przy prędkości 431 km/h pokonywana jest ona w 7 minut i 20 sekund. Druga linia to *japońska Linimo, niedaleko Nagoi, nazywana "miejskim maglevem". Tu długość trasy wynosi niecałe 9 km, a średnia prędkość pociągu to ok. 100 km/h.
Idea superszybkiej kolei narodziła się w Japonii *już w latach 40. XX wieku. Wojna przerwała prace, do których powrócono w latach 60. W 1964 roku na tory wjechał pierwszy pociąg *linii Shinkansen – tuż przed inauguracją letnich igrzysk olimpijskich, a sieć superszybkiej kolei połączyła wtedy Tokio z Osaką. Obecnie niemal przez całą Japonię można przejechać pociągami, które osiągają prędkość ponad 400 km/h.
Kolejne próbne jazdy lewitującego magleva L0, tym razem na szerszą skalę, będą miały miejsce we wrześniu 2013 roku.
at/if