Locomore – hipsterski przewoźnik kolejowy w Niemczech
Wagony tematyczne, ekologiczne menu i dużo niższe ceny przejazdu niż u innych przewoźników. Tak przedstawia się oferta nowej spółki kolejowej za naszą zachodnią granica. Powstała w nietypowy sposób – jej założyciele pozyskali 640 tys. euro dzięki zbiórce przez internet. Czy rośnie nowa konkurencja dla Deutsche Bahn?
Spółka Locomore została utworzona przez Dereka Ladewiga, który chciał przełamać monopol Deutsche Bahn (DB) na rynku niemieckim. U naszych zachodnich sąsiadów rywalizacja na torach jest możliwa od lat 90. XX w., kiedy to dopuszczono do korzystania z infrastruktury kolejowej innych przewoźników niż DB. Państwowa spółka wciąż dominuje, choć nie jest jedyną działającą. W przypadku Loncomore był problem ze znalezieniem inwestorów, którzy sfinansowaliby pomysł, pieniądze udało się jednak zebrać poprzez crowdfunding. Akcję wsparło 1,3 tys. internautów, którzy dobrowolnie przelewali środki na konto nowopowstającej firmy.
Długo zapowiadane połączenie miało wyruszyć po rocznej zmianie rozkładu jazdy i słowa dotrzymano - 14 grudnia 2016 r. ze Stuttgartu do Berlina wyruszył w podróż pociąg przewoźnika. Pomalowany na pomarańczowo skład to w sumie osiem zmodernizowanych w Rumunii wagonów, które jeździły na niemieckich torach w latach 70. XX w.
Hipsterski pociąg
Jakie udogodnienia przygotowano dla podróżnych? Przewoźnik oferuje pasażerom bezpłatne wi-fi, gniazdka elektryczne, a skład wyposażono w wagony przedziałowe i bezprzedziałowe, w których znajdziemy skórzane siedzenia. Locomore stworzył pięć typów pomieszczeń – podstawowe, spokojne, rodzinne, biznesowe i tematyczne – sportowe oraz fotograficzne (tematyka stref ma być zmienna). Podczas podróży można też się posilić np. wegańskimi kanapkami czy napić ekologicznej kawy, lemoniady, coli z guaraną oraz bezglutenowego piwa.
Cztery razy tańsze bilety
Locomore obsługuje w tej chwili jedno połączenie między Berlinem a Stuttgartem, przez Frankfurt i Hanower. Skład przemierza dystans 630 kilometrów w 6 godzin i 26 minut – godzinę dłużej niż pociągi Deutsche Bahn. Koszt przejazdu to 22 euro (ok. 96 zł), czyli ponad cztery razy mniej niż w przypadku DB, gdzie cena biletu wynosi na tej trasie 115,9 euro (ok. 508 zł). Biletów na przejazd pociągami Locomore nie kupimy na dworcach kolejowych, a jedynie przez Internet.
Konkurencja dla Deutsche Bahn?
Eksperci uważają, że Locomore nie uderzy w interesy Deutsche Bahn, który cieszy się dużą dużym poparciem w Niemczech, ale w przewoźników autobusowych, którzy choć są tańsi od pociągu, przemierzają tę trasę w 10 godzin. Twórcy nowego operatora kolejowego widzą przyszłość optymistycznie i planują do końca 2018 roku uruchomić kolejne linie, które połączą Berlin z Bonn, Kolonią i Rugią, a także Frankfurt z Monachium. Zbiórka pieniędzy na ten cel właśnie trwa.