Lublin wrócił na lotniczą mapę Polski
"Lublin wraca dziś na lotniczą mapę Polski" - powiedział Grzegorz Muszyński prezes Portu Lotniczego Lublin podczas uroczystego otwarcia w podlubelskim Świdniku. Terminal będący nową wizytówką miasta rozciąga się na powierzchni 11 tys. m kw. Budynek jest przestrzenny i nowatorski. Są tu m.in. kafejki, restauracje i dwa sklepy wolnocłowe. Jeszcze przed oficjalnym otwarciem lotniska, obiekt zwyciężył w prestiżowym konkursie Architektury Murator na Ulubieńca Polski, pokonując 120 najlepszych projektów w Polsce.
Port Lotniczy Lublin
"Lublin wraca dziś na lotniczą mapę Polski" – powiedział Grzegorz Muszyński prezes Portu Lotniczego Lublin podczas uroczystego otwarcia w podlubelskim Świdniku. Terminal będący nową wizytówką miasta rozciąga się na powierzchni 11 tys. m kw. Budynek jest przestrzenny i nowatorski. Są tu m.in. kafejki, restauracje i dwa sklepy wolnocłowe. Jeszcze przed oficjalnym otwarciem lotniska obiekt zwyciężył w prestiżowym konkursie Architektury Murator na Ulubieńca Polski, pokonując 120 najlepszych projektów w Polsce.
pw/if
Port Lotniczy Lublin
Inwestycja objęła przestrzeń 300 ha, a jej budowa trwała dwa lata. Wszystkie prace zakończyły się w październiku 2012 roku. Nowy port lotniczy jest przystosowany do obsługi 1 mln pasażerów rocznie. Według szacunków władz portu już w pierwszym roku pracy obsłuży on ok. 300 tys. pasażerów.
Port Lotniczy Lublin
Port Lotniczy Lublin już w ubiegłą środę otrzymał certyfikat lotniska użytku publicznego, wydawany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC), który potwierdza, że obiekt jest odpowiednio wyposażony i gotowy do przyjmowania samolotów rejsowych. Dotychczas loty z Lublina zapowiedzieli dwaj przewoźnicy: Ryanair - do Londynu i Dublina, a od marca 2013 r. również do Liverpoolu oraz Wizz Air - do Londynu i Oslo. Loty czarterowe do popularnych miejscowości turystycznych zapowiadają też biura podróży.
Port Lotniczy Lublin
Wybudowana została także linia kolejowa, którą wprost do terminala będą wjeżdżać szynobusy zapewniające szybki dojazd z i do Lublina. Oficjalne przekazanie do użytku nowej linii kolejowej do terminalu lotniska odbyło się w piątek. „To kolejny sukces związany z budową naszego lotniska. Ta linia stwarza możliwość bezpośredniego komfortowego dojazdu pasażerów od stacji Lublin wprost do terminala lotniska” - powiedział w piątek dyrektor projektu budowy Portu Lotniczego Lublin Krzysztof Siczek.
Port Lotniczy Lublin
Trasę do lotniska będzie obsługiwało pięć par pociągów dziennie. Będą to elektryczne zespoły trakcyjne, w których jest 176 miejsc siedzących. Pociągi będą wyjeżdżać z dworca głównego w Lublinie i zatrzymywać się na stacjach Lublin–Północ i Świdnik. Czas przejazdu z Lublina do lotniska to 15 minut.
Port Lotniczy Lublin
Budowa lotniska kosztowała około 400 mln zł. 144,5 mln zł pokroła dotacja z unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego. Udziały w spółce Port Lotniczy Lublin należą do samorządów Lublina, Świdnika, województwa lubelskiego i powiatu świdnickiego.
pw/if